arneri68 arneri68 skrev:
Har du svabbat golvet? Resningar brukar uppstå om golvet svabbats och vatten trängt ner i skarvar. Lamelgolv kan spricka om fuktigheten är olika i stomme och fanér, typ om stommen är fuktigare än fanéren har den större volym och därför spricker faneren.
Om golvet svabbats ordentligt kanske fukt gått ner i stommen och sedan har fanéren torkat snabbare och sprickor uppstått.

Lägenheter brukar inte drabbas av lika mycket fuktig luft på sensommaren och hösten som radhus och villor. Tror därför inte att torr luft/luftfuktighetsförändringar är orsak till att ditt golv spruckit.
Hej, nej jag har inte svabbat. Det finns ingen möjlighet att avtorkning med väl urvriden mopp (golvet är i princip torrt inom några sekunder) har orsak dessa sprickor. Dessutom var inte större delen av golvytan avtorkad med fukt när sprickorna upptäcktes.

Att ditt problem beror på annat än stora variationer i fuktighet har jag svårt att se. Kan fukt komma från betonggolvet eller dylikt?
Teoretiskt kan förstås golvtillverkaren använt virke av olika fuktighet och därmed byggt in spänningar som skapar sprickor, men då kanske ytbehandlingen och limfogar också borde uppvisa problem?

Om ingen annan förklaring finns kanske det är bäst att hålla sig bort från Berg&bergs golv?

Har ett golv från Berg&Berg med liknande skador (ek, "Flush" heter modellen) Inlagt ungefär samtidigt etc, skillnaden är att det är på andra våning i en villa (ingen golvvärme) Har samma svar på samtligt avseende moppning, spalter etc. som trådstartaren.

Golvet är "besiktigat" av golvläggare på uppdrag utav Berg&Berg. Inväntar svar, undras vad det kan bli...

Torrsprickning är inte ovanligt när man har för torrt inomhusklimat. Ännu vanligare om man även har golvvärme.
För att naturmaterial skall må bra och även vi människor bör luftfuktigheten inte understiga 30% det är med den anledningen som tillverkarna skriver 35-60% RF. Att grannen inte har samma problem kan det finnas flera orsaker till ventilation, blommor, fuktstädning (ofta men med lite vatten) luftfuktare. Oftast är det inte tillverkarens fel utan det beror på yttre omständigheter. Det jag anser vara det största problemet är att lägenheter har ett för torrt klimat vintertid och de boende informeras inte för att kunna kompensera detta.

Tänkte bara uppdatera (om nu ngn följer tråden med spänning). Efter mycket mail korrespondens fram och åter samt en andra besiktning på uppdrag utav Bauhaus fick jag slutligen pengarna tillbaka (från Bauhaus) för hela golvet. Detta trots att golvet enligt utlåtandena (som jag inte fått se) var felfritt och ej en godkänd reklamation. Man kan ju ana ett samband då golv från Berg&Berg nu finns i Bauhaus sortiment igen.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
G danielu skrev:
Möjligt att det är en skada från inläggningen, det kan jag inte bedöma. Så här svarar återförsäljaren:

Vi har nu varit i kontakt med leverantören.

Dom har varit hos er och besiktat golvet. När dom var på plats skall dom ha informerat er om att ni hade det väldigt torrt så golvet började torka ut. När parkettgolv börjar torka så blir det glipor och det kan även börja spricka, vilket verkar ha hänt i erat fall.

Dom mätte även er relativfuktighet i lägenheten på 20%. Enligt deras lägenhetsanvisningar så ska man ha 35-60% Detta är inget produktfel utan har att göra med den yttrepåverkan av den relativafuktigheten.

När det gäller dessa flisor, så kan man laga parkettgolv med smältvax, finns att få tag på hos golvfackhandel eller dylikt.

Någon som vet ifall detta är ett normalt förekommande problem med parkettgolv i lägenheter? Det gamla golvet som revs ut hade inte glipor, grannarnas parkett har inte glipor trots att deras fuktförhållanden bör vara identiska med mina.

Vad tror ni om en oberoende besiktningsman?
Hej, jag har ett liknande problem med ca 80 sprickor ca 20 resningar på ett golv från Berg&Berg. Läggning gjorde april 2018, jag har reklamerat till leverantören bygghemma i december 2018 och anmält till ARN dec 2018. Svaret var att "extremt inomhusklimat", vilket är närmast absurt när det gäller flera hundra lägenheter i området. ARN menade att jag inte bevisat att det var fel på golvet. När ARN tar beslut så sitter representant med från GBR dvs Golvbranschen. Bygghemma litade en besiktningsman från den organisationen så enligt min mening har du som konsument ingen chans. Dessutom informerar inte bygghemma om vilka krav golvet ställer m a p inomhusklimat t ex. vilket jag anmält till Konsumentombudsmannen. Eftersom beslut från ARN inte kan överklagas funderar jag nu på nästa steg.

BirgitS
K KerstinB skrev:
När ARN tar beslut så sitter representant med från GBR dvs Golvbranschen.
Liksom representanter från konsumentsidan så att båda parter ska vara representerade. Nämndsammanträdet leds av en jurist som står för den juridiska kunskapen.

I 53 % av fallen inom området Bostad fick konsumenten rätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Liksom representanter från konsumentsidan så att båda parter ska vara representerade. Nämndsammanträdet leds av en jurist som står för den juridiska kunskapen.

I 53 % av fallen inom området Bostad fick konsumenten rätt.
Ja, självfallet sitter olika representanter med, information finns hos ARN men i detta fallet anlitade leverantören "oberoende" besiktningsman som är medlem i GBR. Arbetar du på ARN?

BirgitS
K KerstinB skrev:
Ja, självfallet sitter olika representanter med, information finns hos ARN men i detta fallet anlitade leverantören "oberoende" besiktningsman som är medlem i GBR. Arbetar du på ARN?
Det är nog det normala att besiktningsmän är medlemmar i ett branschförbund, genom det får de ju del av nyheter gällande branschen.
Om du inte var nöjd med valet av besiktningsman kunde du ju ha valt din egen.

Nej

BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog det normala att besiktningsmän är medlemmar i ett branschförbund, genom det får de ju del av nyheter gällande branschen.
Om du inte var nöjd med valet av besiktningsman kunde du ju ha valt din egen.

Nej
Vem är du? Var skulle jag hitta en egen? Man är helt utlämnad till GBR.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.