Hej,

I min lägenhet har jag i maj 2015 lagt ett genomgående parkettgolv i samtliga rum. I februari reklamerade jag det då det enligt min mening var väldigt stora glipor som uppkommit i nästan samtliga rum, långt efter läggning. Golvtillverkaren var på plats och sa att det var p.g.a. låg fukthalt, at det skulle bli bra när det blir vår. Jag kollade in grannars parkettgolv av andra fabrikat, såg inga glipor/springor av samma kaliber.

I mars fick jag en 3 cm stick rakt in i foten, en bit av golvets ytbeläggning hade släppt och det har skett på ett par ställen till. Är rädd att det blir något av mina små barn som blir skadade nästa gång. Ytbeläggningen har alltså börjat att lossna långt efter läggning.

Är det någon som har likände erfarenheter? Det här känns inte acceptabelt. Kan jag kräva att golvet byts ut på leverantörens/tillverkarens bekostnad? Återförsäljaren är bygghemma och golvet kommer från Berg & Berg.

Tacksam för råd.

IMG_0381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1303.jpg
Skapa konto

IMG_1304.jpg
Skapa konto

Jag har också ett berg&berg golv. Jag har liknande problem, men har trott att det berott på att mitt undergolv var för ojämnt samt att jag inte limmade vid läggning. Har dock inte haft problem med stickor som tur är. Jag har vitoljad ask.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det ser ju inte bra ut men det kan vara en skada från läggningen där man slagit med t.ex. gummiklubba eller träkloss med hammare och sen när det blir torrare så spricker det rejält.
Trä är ett levande material och är det mycket fukt när man lägger kan det uppstå rejäla springor när det blir torrare luft tyvärr.
Vad som är acceptabelt vet jag inte men krympning brukar framgå i tillverkarens uppgifter... Har du kollat om de angett något?

Visst kan det bli glipor, men det där är ju en ren skada från inläggningen.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Möjligt att det är en skada från inläggningen, det kan jag inte bedöma. Så här svarar återförsäljaren:

Vi har nu varit i kontakt med leverantören.

Dom har varit hos er och besiktat golvet. När dom var på plats skall dom ha informerat er om att ni hade det väldigt torrt så golvet började torka ut. När parkettgolv börjar torka så blir det glipor och det kan även börja spricka, vilket verkar ha hänt i erat fall.

Dom mätte även er relativfuktighet i lägenheten på 20%. Enligt deras lägenhetsanvisningar så ska man ha 35-60% Detta är inget produktfel utan har att göra med den yttrepåverkan av den relativafuktigheten.

När det gäller dessa flisor, så kan man laga parkettgolv med smältvax, finns att få tag på hos golvfackhandel eller dylikt.

Någon som vet ifall detta är ett normalt förekommande problem med parkettgolv i lägenheter? Det gamla golvet som revs ut hade inte glipor, grannarnas parkett har inte glipor trots att deras fuktförhållanden bör vara identiska med mina.

Vad tror ni om en oberoende besiktningsman?

I produktbeskrivningen för golvet står det så här: Svedloc är Berg & Bergs egen patenterade klickfog. Klickfogen ger även möjlighet till att limma fogen, för en ännu starkare hållbarhet.

Mitt golv är inte limmat. Innan jag köpte golvet fick jag skriftligt svar från Berg & Berg att jag inte behövde limma golvet baserat på utformningen/storleken av min lägenhet. Känns som att det kanske inte skulle börja glipa med lim...

"lägenhetsanvisningar" antar jag ska betyda "läggningsanvisningar". Att ha 20% RF inomhus vintertid är ju fullständigt normalt. 35-60% gäller vid läggningen, det står motsvarande i anvisningen till det rätt billiga Kährs-golvet som jag har lagt.

Men att det ska spricka så där bara för att man har normaltorrt inomhus på vintern är ju dumheter.

Golvet lades in i mitten/slutet av maj förra året, så vid läggningen var det inte tal om några 20%.
Vad är rimligt att kräva? Jag ska be återförsäljaren om deras åsikt, det är trots allt dom som är min motpart, inte tillverkaren.

Vi har också ett vitoljat askgolv från B&B. Det ser ut ungefär som på bilderna.
Torrsprickor i träet, inte i kanterna, dvs ej relaterat till läggningsskador utan till träet. Ask är ett mkt hårt träslag och kan spricka sådär. Det vet jag eftersom jag har mkt askar som växer här, och eldar med ask i kaminerna. Mycket klyvning och arbete med ask alltså, så jag känner igen träets naturliga beteende.

Jag kan också tänka mig att då vi inte sköter golvet idealt, dvs inte såpar och oljar det så ofta/regelbundet som det bör göras så kan det bidra till att det torrspricker. Nu är det ju inte mer än på 1-3 ställen som jag sett detta, och golvet har legat sedan 2010. Vi har också torrt inne på vintern, ca 28-34% RH.

Parkettgolv med synliga sprickor och glipor, vilket indikerar uttorkning och fuktproblem i lägenheten.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och glipor mellan brädorna på grund av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Närbild på spricka i parkettgolv med ljus yta, som indikerar torkskador.
Skapa konto
Närbild av ett parkettgolv med en synlig spricka som indikerar torkning och skada på grund av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Närbeläget foto av ett lutat och mattlackat parkettgolv med synlig spricka, vilket indikerar möjlig torrskada.
Skapa konto
Närbild på ett parkettgolv med en synlig spricka som kan vara orsakad av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och tecken på uttorkning som beskrivits i ett foruminlägg.
Skapa konto
Lutat och mattlackat parkettgolv med synliga sprickor och glipor som indikerar torkningsskador.
Skapa konto
="danielu, post: 2466303, member: 145190"]Möjligt att det är en skada från inläggningen, det kan jag inte bedöma. Så här svarar återförsäljaren:

Vi har nu varit i kontakt med leverantören.

Dom har varit hos er och besiktat golvet. När dom var på plats skall dom ha informerat er om att ni hade det väldigt torrt så golvet började torka ut. När parkettgolv börjar torka så blir det glipor och det kan även börja spricka, vilket verkar ha hänt i erat fall.

Dom mätte även er relativfuktighet i lägenheten på 20%. Enligt deras lägenhetsanvisningar så ska man ha 35-60% Detta är inget produktfel utan har att göra med den yttrepåverkan av den relativafuktigheten.

När det gäller dessa flisor, så kan man laga parkettgolv med smältvax, finns att få tag på hos golvfackhandel eller dylikt.

Någon som vet ifall detta är ett normalt förekommande problem med parkettgolv i lägenheter? Det gamla golvet som revs ut hade inte glipor, grannarnas parkett har inte glipor trots att deras fuktförhållanden bör vara identiska med mina.

Vad tror ni om en oberoende besiktningsman?[/QUOTE]

Hej,

Jag har fått lagt ett Berg&Berg golv i april 2018. Öland, lutad och mattlackad i vit ton. Golvet köptes genom bygghemma.se. I slutet av 2018 upptäckte jag de första sprickorna och reklamerade till bygghemma.se. Efter första reklamationen upptäckte jag flera, totalt drygt 80 sprickor på 95 kvm och några resningar, så är läget fn. Efter en av leverantören bekostad besiktning har de konstaterat att det är för torrt i lgh! Jag bor i ett lägenhetskomplex med ca 250 lgh byggt 1991-92 där trägolv finns i samtliga lgh, min granne (samma våningsplan, samma väderstreck och ventilation) la in nytt parkettgolv månaden efter mig dvs maj 2018, inga sprickor i grannens golv. Jag måste nu ta detta vidare eftersom Berg&Berg dels avsvär sig ansvar dels inte lämnar begärda uppgifter till mig. Parkettgolv med synliga sprickor och glipor, vilket indikerar uttorkning och fuktproblem i lägenheten.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och glipor mellan brädorna på grund av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Närbild på spricka i parkettgolv med ljus yta, som indikerar torkskador.
Skapa konto
Närbild av ett parkettgolv med en synlig spricka som indikerar torkning och skada på grund av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Närbeläget foto av ett lutat och mattlackat parkettgolv med synlig spricka, vilket indikerar möjlig torrskada.
Skapa konto
Närbild på ett parkettgolv med en synlig spricka som kan vara orsakad av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och tecken på uttorkning som beskrivits i ett foruminlägg.
Skapa konto
Lutat och mattlackat parkettgolv med synliga sprickor och glipor som indikerar torkningsskador.
Skapa konto
Parkettgolv med synlig spricka och glipa mellan plankorna på en vittonad yta.
Skapa konto
Sprickor och glipor i ett lutat och mattlackat parkettgolv, skada troligen från låg luftfuktighet.
Skapa konto
En närbild av ett mattlackerat parkettgolv med synliga sprickor och glipor mellan plankorna.
Skapa konto
Närbild på parkettgolv med synliga sprickor och glipor mellan plankorna som indikerar torkskador.
Skapa konto
Närbild på parkettgolv med synliga sprickor och glipor på grund av låg luftfuktighet.
Skapa konto
Sprickor och glipor i ett lutat och vittonat Berg&Berg parkettgolv.
Skapa konto
Sprickor och glipor i ett lutat och vitmattlackat parkettgolv, tecken på uttorkning.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och glipor som tyder på torkningsskador.
Skapa konto
Träparkettgolv med sprickor och glipor mellan plankorna.
Skapa konto
Närbild av ett mattlackat trägolv med sprickor och glipor på brädorna.
Skapa konto
Ett parkettgolv med synliga sprickor och torrhetsskador som indikerar låg relativ fuktighet i rummet.
Skapa konto
Parkettgolv med synliga sprickor och glipor indikerar låg luftfuktighet i rummet.
Skapa konto

Hur ser det ut om du tar bort listerna? Är det lagt med mellanrum mot vägg?

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Har din granne samma golvmtrl, dvs Ask?

N Noseone skrev:
Hur ser det ut om du tar bort listerna? Är det lagt med mellanrum mot vägg?
Ja, det är lagt med mellanrum, den besiktningsman som leverantören anlitade skruvade bort lister och kollade.

Oldboy Oldboy skrev:
Har din granne samma golvmtrl, dvs Ask?
? Jag har ett ekgolv

Har du svabbat golvet? Resningar brukar uppstå om golvet svabbats och vatten trängt ner i skarvar. Lamelgolv kan spricka om fuktigheten är olika i stomme och fanér, typ om stommen är fuktigare än fanéren har den större volym och därför spricker faneren.
Om golvet svabbats ordentligt kanske fukt gått ner i stommen och sedan har fanéren torkat snabbare och sprickor uppstått.

Lägenheter brukar inte drabbas av lika mycket fuktig luft på sensommaren och hösten som radhus och villor. Tror därför inte att torr luft/luftfuktighetsförändringar är orsak till att ditt golv spruckit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.