GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Ni som har stenrabatter med buskar/träd likt på bilden - hur funkar det över tid?
Alla växter behöver ju jordförbättring nån gång och hur gör man då? Hur stort utrymme är bra att ha runt buskarna i en sådan rabatt? På bilden verkar det knappt något och det känns ju som att växterna borde må dåligt så småningom.
Alla växter behöver ju jordförbättring nån gång och hur gör man då? Hur stort utrymme är bra att ha runt buskarna i en sådan rabatt? På bilden verkar det knappt något och det känns ju som att växterna borde må dåligt så småningom.
Det är en viktig och rimlig fråga du ställer. Jag skulle nog säga att arrangemanget på bilden är nygjort, det syns på hur fräscha kullerstenarna och gruset mellan dem ser ut. Det är ett ofta använt trick när det gäller trädgård och är man nybörjare så är det svårt att genomskåda. Alla nygjorda planteringar ser tilltalande ut men en trädgård är levande och kan förändras drastiskt inom ett fåtal år . Växterna som planterats där är nyklippta och formade för att det skall ge ett tilltalande intryck men så kommer det inte att se ut om ett antal år.
Jag skulle aldrig plantera så trots att jag gillar det sparsmakade och stilrena. Omöjligt att veta hur djup eller bred planteringsgropen är under stenarna men jord förbrukas och bör fyllas på, i en sådan miljö finns ingen förna som bryts ner av mikroorganismer. Under stenläggningar blir jorden snabbt utarmad, svampar och mikroorganismer gynnas inte och risken att rötterna inte söker sig ut ur jordklumpen är uppenbar, då är resultatet rotsnurr vilket ger skador och så småningom risiga eller döda plantor. Ett tag går det säkert att hålla katastrofen på avstånd genom flytande näring men det är enbart tillfälligt.
Alla dessa flashiga och nygjorda rabatter som visas upp har retat mig i många år, det är lurendrejeri. Det finns växter som överlever och trivs i torra och näringsfattiga förhållanden men växterna på bilden tillhör knappast den kategorin.
Jag skulle aldrig plantera så trots att jag gillar det sparsmakade och stilrena. Omöjligt att veta hur djup eller bred planteringsgropen är under stenarna men jord förbrukas och bör fyllas på, i en sådan miljö finns ingen förna som bryts ner av mikroorganismer. Under stenläggningar blir jorden snabbt utarmad, svampar och mikroorganismer gynnas inte och risken att rötterna inte söker sig ut ur jordklumpen är uppenbar, då är resultatet rotsnurr vilket ger skador och så småningom risiga eller döda plantor. Ett tag går det säkert att hålla katastrofen på avstånd genom flytande näring men det är enbart tillfälligt.
Alla dessa flashiga och nygjorda rabatter som visas upp har retat mig i många år, det är lurendrejeri. Det finns växter som överlever och trivs i torra och näringsfattiga förhållanden men växterna på bilden tillhör knappast den kategorin.
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Tack - det var precis så mina tankegångar gick. Har en gigantisk hög med natursten liggande och ska städa upp lite rabatter, så den här lösningen lockade - men jag väljer alltid funktion före yta. Täckbark får det bli. Nu ska jag bara komma något annat att göra med alla dessa stenar som dräller runtA Abies koreana skrev:Det är en viktig och rimlig fråga du ställer. Jag skulle nog säga att arrangemanget på bilden är nygjort, det syns på hur fräscha kullerstenarna och gruset mellan dem ser ut. Det är ett ofta använt trick när det gäller trädgård och är man nybörjare så är det svårt att genomskåda. Alla nygjorda planteringar ser tilltalande ut men en trädgård är levande och kan förändras drastiskt inom ett fåtal år . Växterna som planterats där är nyklippta och formade för att det skall ge ett tilltalande intryck men så kommer det inte att se ut om ett antal år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Jag tror buxbom och lagerhägg kommer att fungera med sten runt fötterna, de är extremt tåliga. Flytande konstgödsel räcker. Men stenarna kommer inte att vara vackra om ett antal år.
Du sitter på en skatt, kullerstenar är min passion. Jag har anlagt trädgård på skogsmark, grävt ut och erövrat en bit mark varje år. Planteringarna har jag bundit samman med gångar av kullersten. I den övre trädgården som har mera av woodland karaktär använder jag täckbark på gångarna.GreenYoda skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Wow, fantastiskt! Ser magiskt ut!A Abies koreana skrev:Du sitter på en skatt, kullerstenar är min passion. Jag har anlagt trädgård på skogsmark, grävt ut och erövrat en bit mark varje år. Planteringarna har jag bundit samman med gångar av kullersten. I den övre trädgården som har mera av woodland karaktär använder jag täckbark på gångarna.
[bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Hur gör du underarbetet? Under gångarna alltså?A Abies koreana skrev:Du sitter på en skatt, kullerstenar är min passion. Jag har anlagt trädgård på skogsmark, grävt ut och erövrat en bit mark varje år. Planteringarna har jag bundit samman med gångar av kullersten. I den övre trädgården som har mera av woodland karaktär använder jag täckbark på gångarna.
[bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Wow vilken magisk sagoträdgård du byggt upp!A Abies koreana skrev:Du sitter på en skatt, kullerstenar är min passion. Jag har anlagt trädgård på skogsmark, grävt ut och erövrat en bit mark varje år. Planteringarna har jag bundit samman med gångar av kullersten. I den övre trädgården som har mera av woodland karaktär använder jag täckbark på gångarna.
[bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Skatt för dig som uppenbarligen har stor trädgård...för en mindre radhustomt är mina stenar mer ett bekymmer . Hittills har jag iaf byggt 2 mindre stenrabatter som en tillfällig lösning....har även en till gång med natursten som ska grävas upp och flyttas så då får jag ännu mer . Det som står på agendan är att använda dem som dräneringsrad närmast husgrunden och ev bygga alla rabattkanter som murar, men då med murbruk. De jag byggt hittills är löst lagda utan bruk just för att kunna flytta på dem.
Att använda dem som gångar funkar inte, det är ett härke idag att passera med trädgårdstunna/skottkärra över den gång som redan finns, det vill jag absolut inte ha mer av.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Stenarna är jag inte orolig för, det är ju lätt att åtgärda ev mossa/beläggning. Eller vad menar du annars med "inte vackra"?Claes Sörmland skrev:
Konstgödsel tror jag inte på, av princip. Jag tror på maskar o hönsgödsel . Finns ingen ursäkt någonsin att använda konstgödsel, ffa inte som privatperson. Mer kontraproduktiv produkt får man leta efter - man skapar en trädgård för avkoppling och att föra naturen närmare, och gödslar med industriellt konstgjorda produkter
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Vad jag menar med att stenarna inte blir så vackra med tiden är att blad från växterna lägger sig på jorden och mullhalten i krossmaterialet ökar. Till detta fröogräs och påväxt på stenarna. Men jobbar man hårt kan man naturligtvis hålls denna naturens förfall stången. Om man inte gillar förfallet.GreenYoda skrev:Stenarna är jag inte orolig för, det är ju lätt att åtgärda ev mossa/beläggning. Eller vad menar du annars med "inte vackra"?
Konstgödsel tror jag inte på, av princip. Jag tror på maskar o hönsgödsel . Finns ingen ursäkt någonsin att använda konstgödsel, ffa inte som privatperson. Mer kontraproduktiv produkt får man leta efter - man skapar en trädgård för avkoppling och att föra naturen närmare, och gödslar med industriellt konstgjorda produkter
I princip all gödsel som du köper är konstgödsel i grunden. Men ibland har den passerat ett varv genom gröda och djur på vägen till di trädgård, t ex hönsgödsel. Men det är samma kemikalier som du i grund och botten tillför din trädgård. Vi ska vara enormt tacksamma för konstgödslet, annars hade vi inte suttit här och diskuterat frågan utan bara några av oss hade existerat och därtill levt i ett fruktansvärt armod.
Instämmer. Det tråkiga är att det inte bara är något som visas upp i media, utan att det verkar finnas gott om trädgårdsanläggningsfirmor som gör sådana här grejor åt sina kunder. Växter som inte funkar på den plats de är planterade och planteringar som är omöjliga att underhålla eller kräver en nivå av skötsel som inte motsvarar kundens förmåga.A Abies koreana skrev:
Mina grannar har upprepade gånger anlitat trädgårdsfirmor som gjort helt omöjliga grejor. Superhäftigt första sommaren, men tredje säsongen är allt borta. Snacka om kapitalförstöring.
Har funderat på samma sak!C cpalm skrev:Instämmer. Det tråkiga är att det inte bara är något som visas upp i media, utan att det verkar finnas gott om trädgårdsanläggningsfirmor som gör sådana här grejor åt sina kunder. Växter som inte funkar på den plats de är planterade och planteringar som är omöjliga att underhålla eller kräver en nivå av skötsel som inte motsvarar kundens förmåga.
Mina grannar har upprepade gånger anlitat trädgårdsfirmor som gjort helt omöjliga grejor. Superhäftigt första sommaren, men tredje säsongen är allt borta. Snacka om kapitalförstöring.
Tänker att det nog handlar om att många ser trädgård/planteringar som inredning/homestyling? Alltså något som ”arrangeras” för att se tilltalande ut, men (när det gäller växter/trädgård) utan tanke på att det förändras över tid, att växter har olika behov av vatten/sol/näring eller att vissa buskar behöver massor av klippning för att se attraktiva ut.
Och allt ska så klart vara ”färdigt” direkt, för vem vill vänta 3 år på att en planta/buske/träd växer till sig?
Jag gräver bort allt så inga rötter finns kvar, trädrötter är besvärliga eftersom de sträcker sig över stora ytor. Man får klippa med grensax och/eller såga vartefter man frigjort dem. Här är otroligt stenrikt också både ovan och under jord. Sällan stenar som är användbara utan de måste grävas och forslas bort. Stora stenar rår jag inte på så de blir kvar och bestämmer strukturen var man kan ta sig fram.Jiji skrev:
När allt är bortgrävt både under tänkta gångar och rabatter är det bara att fylla på med nytt material. Ny jord i planteringar och sand, 0-8 tror jag det heter där stenarna skall läggas. Jag fyller rejält med sand och arbetar med stenarna i sanden, lägger så tätt att de stödjer varandra, det blir väldigt stabilt. Kullersten köps, de finns inte här i marken. Har aldrig använt bekämpningsmedel, varken mot ogräs eller det vi uppfattar som skadedjur.
Det är vägen som är målet problemlösningar och det lustfyllda i skapandet.
Det lönar sig inte att fuska i en trädgård, det är underarbetet som avgör resultatet både vad gäller gångar och planteringar.
Och så skall jag förekomma den vanligaste frågan, ogräset då? Jag har nästan inget ogräs varken i rabatter eller gångar. Det minsta jag ägnar min tid åt är faktiskt ogräsrensning. Lite fröogräs som maskros t.ex. dyker upp ibland men jag tar det på en gång när jag ser det. Jag har aldrig ägnat ens en hel dag till enbart ogräsrensning och jag har en stor trädgård. Jag har också varit oerhört försiktig vid växtval, inga superspridare här.
Däremot ägnar jag tid till att plocka/suga upp löv och kvistar som hamnar i gångarna så hösten kräver en hel del städning så det inte ligger kvar över vintern.
Tillägg;
Jag har använt ecoplug för många år sedan när vi var tvungna att ta bort en del träd. Inget jag ville egentligen men vissa träd går inte att ha i närheten av planteringar, ex. björk, asp och gran. Sälg kan också vara problematisk samtidigt som de är instabila träd.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "grensax"
Grensaxar
Grensaxar, också kända som häcksaxar eller beskärningssaxar, är ett viktigt trädgårdsredskap som används för att klippa och forma buskar, häckar och träd. De har långa handtag och starka klingor för att kunna klippa genom tjockare
Läs mer
Tack, så du har bara sand under stenarna? Och paddar inte med maskin?A Abies koreana skrev:Jag gräver bort allt så inga rötter finns kvar, trädrötter är besvärliga eftersom de sträcker sig över stora ytor. Man får klippa med grensax och/eller såga vartefter man frigjort dem. Här är otroligt stenrikt också både ovan och under jord. Sällan stenar som är användbara utan de måste grävas och forslas bort. Stora stenar rår jag inte på så de blir kvar och bestämmer strukturen var man kan ta sig fram.
När allt är bortgrävt både under tänkta gångar och rabatter är det bara att fylla på med nytt material. Ny jord i planteringar och sand, 0-8 tror jag det heter där stenarna skall läggas. Jag fyller rejält med sand och arbetar med stenarna i sanden, lägger så tätt att de stödjer varandra, det blir väldigt stabilt. Kullersten köps, de finns inte här i marken. Har aldrig använt bekämpningsmedel, varken mot ogräs eller det vi uppfattar som skadedjur.
Det är vägen som är målet problemlösningar och det lustfyllda i skapandet.
Det lönar sig inte att fuska i en trädgård, det är underarbetet som avgör resultatet både vad gäller gångar och planteringar.
Och så skall jag förekomma den vanligaste frågan, ogräset då? Jag har nästan inget ogräs varken i rabatter eller gångar. Det minsta jag ägnar min tid åt är faktiskt ogräsrensning. Lite fröogräs som maskros t.ex. dyker upp ibland men jag tar det på en gång när jag ser det. Jag har aldrig ägnat ens en hel dag till enbart ogräsrensning och jag har en stor trädgård. Jag har också varit oerhört försiktig vid växtval, inga superspridare här.
Däremot ägnar jag tid till att plocka/suga upp löv och kvistar som hamnar i gångarna så hösten kräver en hel del städning så det inte ligger kvar över vintern.
Tillägg;
Jag har använt ecoplug för många år sedan när vi var tvungna att ta bort en del träd. Inget jag ville egentligen men vissa träd går inte att ha i närheten av planteringar, ex. björk, asp och gran. Sälg kan också vara problematisk samtidigt som de är instabila träd.