Vi byggde vårt hus med porotherm. En dubbelvägg, 25cm block innerst och 10cm ytterst med 12cm stenull och luftspalt mellan. Putsat både inne och ute. Mycket nöjd med detta, kommer dock inte ihåg u-värde på rak arm.
 
K
Massive skrev:
Vi byggde vårt hus med porotherm. En dubbelvägg, 25cm block innerst och 10cm ytterst med 12cm stenull och luftspalt mellan. Putsat både inne och ute. Mycket nöjd med detta, kommer dock inte ihåg u-värde på rak arm.
Nice, vilka block använde ni? T10? H I.Plan?
 
Massive skrev:
Vi byggde vårt hus med porotherm. En dubbelvägg, 25cm block innerst och 10cm ytterst med 12cm stenull och luftspalt mellan. Putsat både inne och ute. Mycket nöjd med detta, kommer dock inte ihåg u-värde på rak arm.
Om man utgår från T10 block ger din vägg ca 0,149 i u-värde då har jag bara summerad två tegelblock av T10 + 12 cm isolering med lambda 0,037
Är det T12 så blir det 0,153 dvs ungefär samma...
 
K
Massive: har du samma typ av block i både den inre och den yttre väggen?

Vill man inte kunna komma åt att kontrollera mineralullen genom ett fasadmaterial som går att plocka ner?
 
M Mainstream skrev:
Det finns dem som försökt:

[länk]

[länk]


PS: Mitt eget projekt med Porotherm har nu fått startbesked och drar igång nästa vecka! :)
Hejj, får jag fråga hur pass nöjd är du med ditt porotherm hus? Vilket djup på sten var det till slut? Jag ska börja bygga med 38,5 t8 mw porotherm strax och ara putsa ute samt inne blir en vägg på totalt ca 42 cm. Kalkputs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.