X xxargs skrev:
Är det i samma område? - i så fall vet du vad som gäller i avseende is....


Skiktning i rummet avser att du har typ 25 grader C i taket men 12 grader C i golvet och kalla golv...

Fryser du om fötterna så fryser hela du även om det är +27 grader runt huvudet - har stått i alldeles för många teknikrum där man får frostskador i fötterna medans huvudet dryper av svett pga. skiktningen i luften av värmen från telekomutrustningen...

Du kommer själv märka och för att minimera det så är det viktigt att LLVP:s innerdel med hög fläktfart blandar om luften ända ned i golvet - och då är det på högsta och näst högsta fläktläget som orkar det, inte de två lägsta lägena som du förmodligen vill köra i när du sover...

Ju större temperaturskillnad du har mellan golv och tak, ju större tryck behöver det vara på innerdelens varmluft snett nedåt och vid halvfart och tyst lägen så får man fenomenet att varmluften 'studsar' halvvägs i rumshöjd och sedan stiger mot taket igen utan att nå golv-nivå - som blir ännu kallare och ännu mer kall tung luft samlar sig och försvårar varmluftsnedtryckningen ännu mer i en ond cirkel.

Kan du rikta luften så att det blir mer koncentrerat riktat så kan man klara sig med lägre fart än om luftspridningen är diffus...

Du kommer själv märka när det är < -18 grader C utomhus och det kommer knappt 2 kW värme från innerdelen med en kompressor som ylar på 90 varv i sekunden eller 5600 RPM... och om du går ned till tyst eller nästa steg upp så får du inte ens dina 2 kW värme ut då pumpen trottlar ned för att det är för varmt där sensorn sitter i innerdelen (hetgasen kan vara uppemot 100 grader vid stark kyla och den värmen i första biten av slingorna där kompressorarbetets värme ventileras av innan det börja kondensera köldmedel i den senare delen av slingorna, och kan lura sensorerna att tro att värmepaketet är varmare än vad dens kondenseringsvärme och så trottlar det ned i kompressorfart. - detta kan skilja sig mellan märke och modeller i hur uttalat det är, men bli inte förvånad att det slutar med att det är högsta och näst högsta fläktfarten som gäller när det är riktigt kallt ute.

Alternativ till hög fläktfart innerdelen (om värmeflödet räcker) är att ha annan golv eller bordsfläkt som ser till att röra om luften vertikalt i rummet mellan golv och tak - eller en klassisk takfläkt modell tropik som ser till att rotera om luften i rummet - det sistnämnda är i alla fall rätt tyst medans golv och bordsfläktar på rätt hög varvtal är inte det.
Det är ca 3 mil mellan deras stuga och mitt nya boende, så ja, man kan väl säga att det är i samma område! Deras stuga ligger dock vid havet och mitt boende vid en sjö. Kanske skiljer lite i luftfuktighet?

Tack för bra information!
Jag tänker att sängen är relativt hög (73cm) så dit bör värmen nå ner?
Hur kallt det är på golvet när jag sover är ingenting jag bryr mig nämnvärt om, det går ju även köra fläkten på en högre hastighet under dagtid när man inte är i sovstugan så att golven är uppvärmda inför natten.
Kan även tillägga att det kommer vara golvvärme i hall och på toaletten (svart golv på skissen).

Bifogar lite skisser så kan du se planlösningen.
Rummet i hörnet och loftet är enbart till förvaring så där är inte uppvärmningen så viktig.
Själva sovrummet har en golvyta på 4x4m (16kvm) så jag borde inte behöva frysa!
 
  • 3D-skiss av en liten stuga med sovrum, förvaring, hall, toalett med golvvärme, och loft. Sovrummet har en säng och två nattduksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av boende med sovrum, loft och badrum. Sovrum med säng, nattduksbord och trägolv. Loft ovanför förråd och badrum med toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett rum med en säng, två nattduksbord, ett loft med golvyta och garderob under. Värmepump på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.