Jag ska gjuta en platta under min kommande luft/luftvärmepump och håller på att ordna med avloppet till kondensvattnet.

Min tanke var att gräva ner en låda utan botten gjord i cellplast (XPS), väggarna limmade med konstruktionslim och locket liggande löst ovanpå. Tanken med lådan var för att inte behöva lägga hela stenkistan på frostfritt djup som ligger runt 2 meter här uppe i norr, utan istället ställa lådans botten på frostfritt och låta den bygga (isolera) uppåt

Problemet (som jag ser det) är att det verkar vara oändligt mycket blålera i marken, jag antar att leran är väldigt dålig på att dränera vatten?

Hålet som jag grävt är ca 90x90x200 cm och lådan var tänkt att bli ca 60x60x120cm, min tanke är att lägga grus (makadam?) runt lådan hela vägen upp till jorden ovanför leran. Nästa fråga är om lådan blir helt vattenfylld (ifall leran inte hinner dränera), kommer då vattnet kunna leta sig via gruset på utsidan upp till jorden och där dräneras bort? Frost och tjäle är såklart saker som också påverkar den möjligheten..

Slangen från värmepumpen ner i stenkistan kommer givetvis vara isolerad och med värmeslinga.

Tänker jag helt snett och bör göra på något annat sätt, eller är det här en tänkbar lösning?
 
  • En stor grävd grop i gräsmattan fylld med blålera, bredvid gropen ligger en hög med jord och en spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Djup utgrävd grop med synliga jordlager, inklusive blålera, för installation av dräneringssystem under luft/luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett hål med grusfyllning och en bottenlös cellplastlåda (XPS) i marken för avvattning med en isolerad avloppsslang på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket kondensvatten blir det per dag?
 
Svårt att säga vad som krävs i Norrland med lång vinter. Det blir mycket kondensvatten och helst vill man att denna ska sippra ner långt under nivån för husgrunden.

Själv grävde jag ett hål på ungefär 150 - 160 cm höjd och ställde en regntunna i plast på 400L i hålet. I regntunnan placerade jag läskbackar i plast och fyllde slutligen med grov makadam. Skapade på detta sätt ett ihåligt utrymme i vattentunnan. Borrade också ett antal mindre hål i regntunnans botten i den delen som inte stod mot husgrunden.

Fyllde slutligen på med makadam runt regntunnans del bort från huset.
Den delen av tunnan som vette mot huset lät jag leran vara kvar för att inte riskera att leda vattnet mot huset/grunden.

Ingen värmekabel eller dränering utan vattnet rinner ner på makadammen och vidare ner i regntunnan.

Om det är kallare än -10 grader kan jag få lite is på toppen där vattnet hamnar men det smälter och rinner vidare ner så fort det blir lite mildare.

Det funkar perfekt, helt enligt förväntat.

Det här är Stockholmsområdet så viss skillnad.
 
Z z_bumbi skrev:
Hur mycket kondensvatten blir det per dag?
Jag har ärligt talat ingen aning!
Vilken luftvärmepump det blir är inte bestämt än, men om jag googlar så får jag fram "upp mot 20L/dygn".

Lådans totala volym hamnar runt 400L men sen behöver jag troligtvis fylla sten i den(?) också så den blir väl bara runt 100-200L för vattnet.

Så den klarar teoretiskt ca 5-10 dagar med maximal kondens utan att marken dränerar något alls.
 
B Boende45 skrev:
Svårt att säga vad som krävs i Norrland med lång vinter. Det blir mycket kondensvatten och helst vill man att denna ska sippra ner långt under nivån för husgrunden.

Själv grävde jag ett hål på ungefär 150 - 160 cm höjd och ställde en regntunna i plast på 400L i hålet. I regntunnan placerade jag läskbackar i plast och fyllde slutligen med grov makadam. Skapade på detta sätt ett ihåligt utrymme i vattentunnan. Borrade också ett antal mindre hål i regntunnans botten i den delen som inte stod mot husgrunden.

Fyllde slutligen på med makadam runt regntunnans del bort från huset.
Den delen av tunnan som vette mot huset lät jag leran vara kvar för att inte riskera att leda vattnet mot huset/grunden.

Ingen värmekabel eller dränering utan vattnet rinner ner på makadammen och vidare ner i regntunnan.

Om det är kallare än -10 grader kan jag få lite is på toppen där vattnet hamnar men det smälter och rinner vidare ner så fort det blir lite mildare.

Det funkar perfekt, helt enligt förväntat.

Det här är Stockholmsområdet så viss skillnad.
Jag funderade ett tag på en liknande lösning, men som du skriver så fryser det när det är under -10 grader och det kan det vara i veckor, om inte månader här uppe! Så att isolera kistan och få ner den så djupt som möjligt får man nog anta är ett måste.

Pumpen ska sitta på en sovstuga/attefallshus (permanentboende) som står på plintar så ingen risk att det suger vatten, men man vill såklart inte ha blött runt plintarna heller. En annan fördel är att stugan/huset står på en kulle där marken sluttar ner mot en sjö.

Men jag antar att vattnet (regn, snösmältning etc) normalt sett dräneras ovanför leran(?).
 
R Rudholm skrev:
Jag funderade ett tag på en liknande lösning, men som du skriver så fryser det när det är under -10 grader och det kan det vara i veckor, om inte månader här uppe! Så att isolera kistan och få ner den så djupt som möjligt får man nog anta är ett måste.

Pumpen ska sitta på en sovstuga/attefallshus (permanentboende) som står på plintar så ingen risk att det suger vatten, men man vill såklart inte ha blött runt plintarna heller. En annan fördel är att stugan/huset står på en kulle där marken sluttar ner mot en sjö.

Men jag antar att vattnet (regn, snösmältning etc) normalt sett dräneras ovanför leran(?).
Om marken lutar bort från huset bör det inte bli några problem.

Det kan vara bra att inte montera utomhusdelen för lågt nära mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.