F
DennisCA skrev:
Okej låter då som det helt enkelt är olika metoder för att isolera den bärande strukturen från utsidan, eller isolera insidan från en kall ytterdel. Ungefär vad jag nu sade jag tyckte skulle behövas för ett stenhus skulle funka på dessa breddgrader.

Värmetrögheten försvinner ju till stor del dock, det har ju varit en av fördelarna de jag talat med stenhus om, huvudsakligen tyskar som bygger för ett mkt mildare klimat. Men kanske jag hade en tidsportal till medeltiden....
Då rekommenderar jag dig att läsa igen, det finns flera homogena väggar. Ytong är en, Leca är en annan. Och generellt är stenhus värmetrögare, ta den prefabriserade betongväggen med isolering i mitten tex.

Jag är inte helt säker på att det alltid är optimalt med värmetröghet, det blir en hysteres av rang och man har tex svårt att direkt tillgodogöra sig en trivsel-braskamin (som i sig är helt förkastlig ur ekonomiskt perspektiv men det är en helt annan fråga).

Klimatmässigt eller uppvärmningsmässigt är det svårt att se någon show stopper med stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.