klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det låter konstigt, även med trä/laminat så villa man ju sprida vikten av skivan så mycket som möjligt så det inte ligger på enskilda skruvskallar osv?
Det skall inte ligga någon list eller liknande ovanpå som ni missat (jag har inte satt METOD bara den gamla stommen från IKEA - där var det jämt ovanpå) ?
Nej, tyvärr inte vill jag säga, det hade varit skönt att ha en extra bit att skylla på en film säger mycket mer än ord också, så jag bifogar en kort film som visar lite hur skruvskallar och beslag ser ut samt lite hur stommen är vedervärdigt sned i vinklarna.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det näst sista skåpet ligger inte emot väggen i nederkant ( gissar jag på ) , lösningen är att skruva upp frambenen så att skåpen bara hänger i skenan och kommer då att trilla ner mot väggen , skruv sen ihop stommarna och sist ner med benen igen mina 5 cents
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Skruva ihop stommarna i varandra och justera in dem i varandra. Sen på med ben, kan ha dem både framtill och baktill och justera in med dem med sen så ska det nog bli rakt.
Väggen där skenan sitter såg lite skev ut med, men såg ut som ni redan satt distanser för att justera detta?
Mvh
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Det näst sista skåpet ligger inte emot väggen i nederkant ( gissar jag på ) , lösningen är att skruva upp frambenen så att skåpen bara hänger i skenan och kommer då att trilla ner mot väggen , skruv sen ihop stommarna och sist ner med benen igen mina 5 cents
Du har rätt i detta, och det beror helt enkelt på att det inte blir i våg från väggen och utåt i så fall. Skenan är spikrak i sidled och 98.8% rak i djup, men väggen är inte rak i sig, så när det bara fick hänga mot väggen så var det en ganska signifikant lutning och bubblan på passet låg tilö hälften över strecket
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Skruva ihop stommarna i varandra och justera in dem i varandra. Sen på med ben, kan ha dem både framtill och baktill och justera in med dem med sen så ska det nog bli rakt.
Väggen där skenan sitter såg lite skev ut med, men såg ut som ni redan satt distanser för att justera detta?
Mvh
Jag ska ge det ett försök. Kommer bli ben både fram och bak yes, litar ärligt talat inte på bara skenan ändå (helt obefogad rädsla men jag blev skeptisk när den bågnade så fort jag drog i en skruv lite hårt)
 
D Davion skrev:
Jag ska ge det ett försök. Kommer bli ben både fram och bak yes, litar ärligt talat inte på bara skenan ändå (helt obefogad rädsla men jag blev skeptisk när den bågnade så fort jag drog i en skruv lite hårt)
Utgå från hörnskåpet och sätt den på rätt höjd, rikta in den åt alla håll med stödbenen monterad (mät bara det vågräta uppe på högsta punkten som brukar vara stagen eller plattorna)
Ställ sedan nästa skåp bredvid med ben på (ska räcka med dom fram om skenan är rak så dom hänger i den) går det inte att få in den mot väggen så den blir rak i nedre framkant så ta bort dom vita klossarna som sitter längst ner bak.
Skruva ihop med föregående exakt kant i kant både framkant och ovansidan och rikta in den sen exakt (bättre rak på ovansidan över alla stag än att den är rak i stommens underkant)
Fortsätt sen vidare.
Man kan vrida klossen till benen med så nästa skåp vilar på föregående och blir lite hjälp vid dit montering.
Shimsa har jag aldrig gjort, skulle man behöva det skulle ikea skickat med det utan är bara en dålig ursäkt från lata snickare.
Är man orolig så kan man sätta en klick sättlim på stommens kant på ovansidan mellan stagen efter den är monterad för extra avlastning, men blir jobbigare att ta bort då nån gång i framtiden och skal inte behövas om man vart noga.
Hoppas du blev något hjälpt av novellen
 
  • Gilla
Arvid
  • Laddar…
Plocka ner skåpet, ta bort spikarna i bakstycket, nu kan du justera skåpet. Det är bara följa montage instruktionen från Ikea, du kan också använda en vinkelhake för extra koll. Det bästa är att kolla alla skåpen och göra samma förfarande på de också så kommer du bli nöjd med ditt arbete och köket, lycka till!
 
D Davion skrev:
Du har rätt i detta, och det beror helt enkelt på att det inte blir i våg från väggen och utåt i så fall. Skenan är spikrak i sidled och 98.8% rak i djup, men väggen är inte rak i sig, så när det bara fick hänga mot väggen så var det en ganska signifikant lutning och bubblan på passet låg tilö hälften över strecket
Det blir mycket lättare att få det snyggt på slutet om skåpen är raka.

Börja med att få skenan helt rak i alla led. Shimsa bakom skenan när du drar åt skruvarna.

Sedan gäller det att få skåpen i lod. Om baksidan av skåpen tar i väggen så det inte blir rakt, så får man kapa av lite i skåpens baksida så det blir rakt.
 
D Davion skrev:
Hej,

Som trådens titel lyder så undrar jag kort om någon vet vilken tolerans som finns för om stommar inte riktigt är i linje i METOD-kök (eller andra kök för den delen antar jag) på ovansida eller framsidan.

Frågar då jag krasst kan konstatera att den sista stommen jag fäster på upphängningsskenan hamnar extremt märkligt, i förhållande till alla andra skåp på upphängningsskenan.
Upphängningsskenan är monterad med krysslaser och även om den inte är 100 % plan i och med sneda gamla väggar så är det en extremt liten böj på över 3.5 meter, det tror jag inte påverkar, utan jag misstänker att min Sambo var lite snabb på att spika fast ryggen i stommen så att den sonika är lite sned.

Finns det någon bransch-standard eller live-exempel på hur stommarna kan sitta där det inte är 100% i linje på ovan och/eller framkant?
Jag har för ngr år sedan själv monterat ett metodkök med 30mm granit skiva, hemma hos oss. För att få mera djupt så reglade jag bakom bänkskåpen och kunde då korrigera för ojämnheter mm. Riktade oxå skenan med laser, underskåpen löper ca 5m och sedan 90graders hörn och ytterligare ca1.2 m.
Jag känner igen problemet med uppstickande grejer på skåpen.
Som ngn beskrev så fins det utmärkta plastbrickor att använda stl ca 30*100mm. Man får måtta vilken tjocklek som behövs på resp ställe, kan sedan föstas på stommen med en lindroppe. Om skivan skjuter ut lite över framkant så syns inte att man chimsat 1mm, beror kanske även på skåp och skivfärg.
Om ni tänker kliva upp på skivan så var då noga med chimsat.
Viktigast ör dock att före chimsning rikta så mkt som möjligt, brickor bakom väggskenan har jag använt i annat kök med bra resultat
 
  • Gilla
Bjarnebus
  • Laddar…
M magnu skrev:
Det blir mycket lättare att få det snyggt på slutet om skåpen är raka.

Börja med att få skenan helt rak i alla led. Shimsa bakom skenan när du drar åt skruvarna.

Sedan gäller det att få skåpen i lod. Om baksidan av skåpen tar i väggen så det inte blir rakt, så får man kapa av lite i skåpens baksida så det blir rakt.
Om skåpen monteras på skena så är det väl 2 plastklissar som monteras nedtill på baksidan kanske räcker att kapa ned dessa lite om framkant på skåp inte går att få ned pga oljämn/lutande vägg
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Uppdatering. Tackar ödmjukast för alla tips och inspel. Nu är ena sidan på plats med bättre resultat. Skenan var redan vid första montering perfekt i våg utmed väggen i sidled tack vare nyinköpt krysslaser.

Däremot så var den någon % böjd som en båge och ett litet snäppe skevt eller skruvat. Verkligen inte mycket, vi pratar någon grad eller två, men det räckte verkligen. Lösningen var att demontera den, lägga mellanlägg/plastbrickor och tretexremsa där det behövdes för att helt enkelt få ut nästan hela skenan från väggen 1-10 mm och få den totalt spikrak i alla led på så vis i stället.

Det gjorde gott, signifikant skillnad. Ändrade också strategi och gjorde lös alla upphängningsstycken i skåpen en smula så att alla var lite loose, sen tryckte jag in benen först och såg att allting kom ihop innan jag hängde upp det.

Tråkigt att behöva göra nya skruvhål men nåväl, hellre rakt ..

Fortsättning följer :)
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Tack för informationen. Det hjälper mig att undvika misstag.
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Har precis installerat kalkstenskivor (3cm) i U-formation på mina metodskåp som jag monterat själv. Leverantören/installatören ville ha max 2mm diff i höjdled. Sen använde de lite skims där det behövdes.

Jag hade precis samma problem med sista skåpet fast överskåpet, allt så bra ut men när man drog ihop även andra änden så poppa det upp precis som för dig. Jag tyckte det skenan var rakt och att det inte var någon böj, men antar att så var fallet ändå då, så tack för infon!

De skruvarna på hörnskåpet i början på videon tror jag sticker upp på ett sätt de inte ska göra, de bör väl vara i linje med beslaget i höjdled?. Om rätt skruvar har använts, kan det vara så att du vänt på beslaget så dess försänkningar är på andra sidan?
 
  • Gilla
Davion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.