57 877 läst · 21 svar
58k läst
21 svar
Sten- eller träaltan?
Jepp, jag vände de plattorna upp och ner, blandade med några större och några mindre, slå gärna sönder några, gör några kantstötta, vi fogade med vanlig cement ,men med försänkta fogar, som du ser på bilderna så la vi även i småbitar, huvudregel är att inte följa något mönster, släng ut plattorna och det blir magnifikt.
Jag hade en stenlagd terass som efter några års tjäle blev ojämn pga sättningar. Jag antar att man får räkna med att jämna av och lägga om sten regelbundet. Det är ett riktigt benknäckarjobb.
För tio år sedan lade jag därför trädäck istället. Plintar gjöts till tjälfritt djup. Fortfarande så är allt snorrakt. Jag rekommenderar tveklöst trädäck.
För tio år sedan lade jag därför trädäck istället. Plintar gjöts till tjälfritt djup. Fortfarande så är allt snorrakt. Jag rekommenderar tveklöst trädäck.
Med rejält underarbete står sig en stenläggning bättre än trädäck.
Nä, jag la rejält med sättgrus under, men arbetet gjordes i somras, så vi får väl se, men jag har andra stenläggningar som legat i 20 år, utan problemlgf02001 skrev:
Jag skulle valt stenmjöl som fogfyllning. På Kontinenten är det vanligare med fyllning av olika sorters bruk, men jag skulle också tveka i vårt kyliga klimat.
Stenmjöl är dessutom genomsläppligt, vilket är bra om stenläggningen (av något skäl nu eller i framtiden) skulle råka få för dålig avrinning.
Stenmjöl är dessutom genomsläppligt, vilket är bra om stenläggningen (av något skäl nu eller i framtiden) skulle råka få för dålig avrinning.
Liknande trådar
-
Offeranod eller emalj rostat? VVB
Vatten & Avlopp -
träaltan i höjd med mexitegelfasaden, bra eller dåligt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Smakråd, sten- eller trätrapp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Träaltan Olja, Såpa, Vax eller inget med hänsyn till fläckar ?
Altan & Uteplats -
lägga 100 kvm sten- själv,eller betala 13000 kr för det?
Trädgård allmänt