S swirve skrev:
Eftersom det går att få sattelit bredband överallt i Sverige borde ingen kunna få bidrag!? Startkostnad 1990:-...
Det skulle klappa ihop totalt om "alla" skulle gå över till det. Svarstiderna är inget vidare heller.

Dessutom är sattellit mycket dyrare per månad.

Det vore bra om man kollar mer än anslutningsavgiften och istället tittar på kostnaden över t.ex. tio år precis som man bör göra med alla andra inköp.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
S swirve skrev:
[länk]

Första länken på Google.

De flesta kan nog få mobilt bredband till en billig kostnad, resterande få kan få sattelit bredband. Att ansluta till fiber för typ 20kkr är sällan något som behövs för att nå mer än 10mbit, men det är ju trevligt med högre hastighet och lägre latens. Så ser inte vem som ska ha 395000 i bidrag...
Om du går in och läser på den sidan, så gör bara deras texter och ordval att ingen förnuftig människa köper av dem.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad hjälper det med låg startkostnad när månadskostnaden är hög, på 10år har du betalt en saftig kostnad.
Den största nackdelen är att man har en begränsning av datamängd när man betalar en så hög månadskostnad.

Bredband genom Parabol var en katastrof på 90 talet, men det kanske har blivit bättre.
Vad spelar det för roll när man ändå gav ett par 100k för huset pga att det ligger där det ligger?
Man får väl hushålla lite med potten så klarar man sig utmärkt på 80gb.

R Robert-san01 skrev:
Finns det någon som betalat 5k för att dra in Internet?
Ja, det finns de som betalat mindre än så till och med. Ett exempel är i Vara, där kommunen byggt upp en struktur som ger effektivt stöd för lokala föreningar att bygga riktigt billiga nät, med riktigt billig anslutning och riktigt låga priser för webb, telefoni och telivision.

http://vedumvastra.se/

Utan bidrag och andra stöd?
B billy_baver skrev:
Ja, det finns de som betalat mindre än så till och med. Ett exempel är i Vara, där kommunen byggt upp en struktur som ger effektivt stöd för lokala föreningar att bygga riktigt billiga nät, med riktigt billig anslutning och riktigt låga priser för webb, telefoni och telivision.

[länk]
Utan bidrag eller andra stöd?

Länken säger att det kostar typ 5600 att koppla in sig och deras nät var delfinansierat av Eu.

Finns även kommersiell aktörer som tagit "för lite" betalt för anslutningen. Den gemensamma haken är då givetvis att man betalar av det med ränta eftersom månadsavgiftenr högre.
Själv betalade jag 18000kr för att komma bort från monopolfibern som redan fanns när jag flyttade in.
Men jag ska ju bo här 40 år om allt vill sig väl så, återigen, är det ju inte engångskostnaden som är så intressant över tid.

R Robert-san01 skrev:

Länken säger att det kostar typ 5600 att koppla in sig och deras nät var delfinansierat av Eu.
Betrakta det som skatteåterbäring ... ;)

martin43 martin43 skrev:
Finns även kommersiell aktörer som tagit "för lite" betalt för anslutningen. Den gemensamma haken är då givetvis att man betalar av det med ränta eftersom månadsavgiftenr högre.
Själv betalade jag 18000kr för att komma bort från monopolfibern som redan fanns när jag flyttade in.
Men jag ska ju bo här 40 år om allt vill sig väl så, återigen, är det ju inte engångskostnaden som är så intressant över tid.
Jag resonerade och gjorde precis likadant.

S swirve skrev:
[länk]

Första länken på Google.

De flesta kan nog få mobilt bredband till en billig kostnad, resterande få kan få sattelit bredband. Att ansluta till fiber för typ 20kkr är sällan något som behövs för att nå mer än 10mbit, men det är ju trevligt med högre hastighet och lägre latens. Så ser inte vem som ska ha 395000 i bidrag...
Vi hade 24mbit/s via kopparlinan innan vi lade in fiber, pga Bredbandsbolagets höga priser så går vi tillbaka till detta när året som ingick för 99:-/mån(+49 i faktureringsavgift) är slut.

R Robert-san01 skrev:
Utan bidrag och andra stöd?

Alltså, jag borde kanske förklarat fakta utan att raljera.

Fibernätet i Vara har ambitionen att täcka hela kommunen, alla hushåll. Det betyder att det är ett kombinerat "stadsnät" och "byanät". EU-bidragen utgår för fiberanslutning i landsbygd. Fiberanslutning i tätorter ger inte motsvarande bidrag.

I Vara kommun har man lyft de bidrag från EU som varit tillgänglilga. Verksamheten är i övrigt självfinansierad; betalad till självkostnad av brukarna. För att undvika alla missförstånd finansieras nätet således INTE med kommunal skattebudget.

Det jag kallade "skatteåterbäring" är således något som pga Sveriges EU-anslutning utgår till alla privat eller offentligt ägda fiberbyggen i glesbygd.

martin43 martin43 skrev:
Varför menar du att du fick betala för att "komma bort från monopolfibern"?

Jag känner till orter i Sverige där det överhuvudtaget inte går att få varken telefon- eller internetanslutning efter att Telia fick tillåtelse att skrota det fasta telefonnätet. De har ingen mobilmast i närheten.
En viss bekants bekant som jag hörde talas om måste klättra upp på taket och sätta sig på skorstenen när han vill ringa ett samtal. Andra måste gå några kilometer upp på någon backe.

Jag tycker det skulle vara väldigt bra om staten skulle understöda bredbandsbygge till sådana orter för då kan människor bo kvar och driva företag och försörja sig i stället för att tvingas iväg till storstäderna där de förvärrar arbetslösheten och bostadsbristen ytterligare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.