2 120 läst · 44 svar
2k läst
44 svar
Starta företag med FA-skattesedel
Sida 1 av 3
Jag tänkte på ren hobbynivå reparera och serva gräsklippare på fritiden. Tanken är att de kanske max genererar 10.000kr per år.
För att göra detta behöver jag köpa in oljor och reservdelar. Jag har noll erfarenhet av vad det innebär att driva enskild firma med FA-skattesedel ska tilläggas då jag alltid varit anställd.
Två frågor:
1. ska jag köpa delarna som privatperson med moms som behövs för att reparera? Är det enklare att göra på detta sätt än att köpa utan moms? För och nackdelar? Hur gör man?
2. Hur redovisar jag verksamheten, gör man det varje månad på någon hemsida eller en gång om året i deklarationen? Vad är det jag ska redovisa? Det jag köpt in och vad jag fakturerat kund?
Vilka papper använder man som kvitto till kund? Ett vanligt worddokument eller vad?
mvh
För att göra detta behöver jag köpa in oljor och reservdelar. Jag har noll erfarenhet av vad det innebär att driva enskild firma med FA-skattesedel ska tilläggas då jag alltid varit anställd.
Två frågor:
1. ska jag köpa delarna som privatperson med moms som behövs för att reparera? Är det enklare att göra på detta sätt än att köpa utan moms? För och nackdelar? Hur gör man?
2. Hur redovisar jag verksamheten, gör man det varje månad på någon hemsida eller en gång om året i deklarationen? Vad är det jag ska redovisa? Det jag köpt in och vad jag fakturerat kund?
Vilka papper använder man som kvitto till kund? Ett vanligt worddokument eller vad?
mvh
Läs på verksamt.se där finns det mesta.
Skatteverket är inte heller alltid förtjust i så små firmor som du förväntas ha.
Tänkt på att du bör ha ansvarsförsäkring.
Bokföringssystem är ett krav. Typ Bokio eller Enkelbok eller liknande.
Osv..
Skatteverket är inte heller alltid förtjust i så små firmor som du förväntas ha.
Tänkt på att du bör ha ansvarsförsäkring.
Bokföringssystem är ett krav. Typ Bokio eller Enkelbok eller liknande.
Osv..
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 351 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 351 inlägg
Du kan driva det som hobbyverksamhet. Eventuellt överskott skattar du för som inkomst av tjänst.
https://www.skatteverket.se/privat/...16f103821c58f680006232.html?q=hobbyverksamhet
https://www.skatteverket.se/privat/...16f103821c58f680006232.html?q=hobbyverksamhet
Jobba med att serva/laga gräsklippare du, ta emot svart betalning och uppge övrig inkomst på deklarationen, precis så mycket som din moral förespråkar.
Skulle du tjäna 10 eller 50 på ett år, skulle jag rent ut sagt skita i att göra något annat än för betalt för det du gör och reservdelars pris.
Finns definitivt inte någon som kommer att kölhala dig för det. Moraltanterna lär som vanligt komma springande nu, men....
Skulle du tjäna 10 eller 50 på ett år, skulle jag rent ut sagt skita i att göra något annat än för betalt för det du gör och reservdelars pris.
Finns definitivt inte någon som kommer att kölhala dig för det. Moraltanterna lär som vanligt komma springande nu, men....
1: Rent praktiskt köper du delarna på samma sätt som du gör som privatperson. Sedan kan du kvitta ingående och utgående (moms från inköp & moms på försäljning) i bokföringen där även kvitton ska redovisas.R Rolle85 skrev:Två frågor:
1. ska jag köpa delarna som privatperson med moms som behövs för att reparera? Är det enklare att göra på detta sätt än att köpa utan moms? För och nackdelar? Hur gör man?
2. Hur redovisar jag verksamheten, gör man det varje månad på någon hemsida eller en gång om året i deklarationen? Vad är det jag ska redovisa? Det jag köpt in och vad jag fakturerat kund?
Vilka papper använder man som kvitto till kund? Ett vanligt worddokument eller vad?
2: Bokföring ska ske löpande. Enklast gör du det via någon betaltjänst som bokio eller enkelbok som redan föreslagits. Med en omsättning på 10k är det tveksamt om du kommer göra någon vinst efter du betalt bokföringsprogrammet. Speciellt inte om du behöver hjälp med årsbokslut mm. Vet du vad du gör kan du göra allt själv med papper och penna gratis. Vid deklarationen framöver kommer du även få deklarera firman.
Det finns många regler som omgärdar företagande, du kommer behöva läsa på en hel del.
Med den omsättningen du tror du kommer ha låter det mest som att du kommer hjälpa nån granne eller kompis då och då. Det normala är nog att ta dessa smågrejer svart.
Tänker du att det kommer växa så småningom är det lika bra att regga en enskild firma och sätta sig in i det, det kan verka övermäktigt i början men när man kommer in i det så är det inte så illa. Har själv drivit enskild firma sen skoltiden, och det är både kul och ekonomiskt bra.
Vill du ha tips på bra enkla böcker så kolla på bland annat Enskild firma utgiven på Björn Lunden förlag.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Om vi antar att du driver det som momsregistrerad enskild firma, så köper du in material precis som om du är privatperson med moms. Fast gärna i din (registrerade) firmas namn, kan ge andra priser än du får om du köper i ditt eget namn.
Sedan säljer du tjänster, tar ut moms (som skall framgå av kvittot/fakturan). Med så liten omsättning kommer du bara att behöva redovisa moms en gång om året. I den momsdeklaration du då lämnar in summerar du all moms du fått in på din försäljning, drar av all moms som du har betalat. Mellanskillnaden betalar du in. Blir mellanskillnaden negativ, så betalar skatteverket ut moms till dig.
Börjar du köpa från utlandet, framförallt utanför EU blir det lite mer komplicerat. Du kan då även bli tvungen att fylla i tulldeklarationer (komplicerat), även om du köper tullfritt inom EU. Deklarationerna används av statistikmyndigheter som redovisar import och exportflöden.
Sedan säljer du tjänster, tar ut moms (som skall framgå av kvittot/fakturan). Med så liten omsättning kommer du bara att behöva redovisa moms en gång om året. I den momsdeklaration du då lämnar in summerar du all moms du fått in på din försäljning, drar av all moms som du har betalat. Mellanskillnaden betalar du in. Blir mellanskillnaden negativ, så betalar skatteverket ut moms till dig.
Börjar du köpa från utlandet, framförallt utanför EU blir det lite mer komplicerat. Du kan då även bli tvungen att fylla i tulldeklarationer (komplicerat), även om du köper tullfritt inom EU. Deklarationerna används av statistikmyndigheter som redovisar import och exportflöden.