G
S Stefan1972 skrev:
bli momsbefriad? Finns inget sådant. Antingen registrerar man sig för moms eller inte och gör man det så är det företag som gäller med allt vad det innebär.
Kommuner är väl momsbefriade?

Hur blir man en kommun.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
bli momsbefriad? Finns inget sådant. Antingen registrerar man sig för moms eller inte och gör man det så är det företag som gäller med allt vad det innebär.
Huh?
https://www.skatteverket.se/foretag...eradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html

"Beräknar du att din försäljning inte kommer bli större än 80 000 kronor exklusive moms första beskattningsåret omfattas du automatiskt av momsbefrielse. Är du befriad och bara säljer varor och tjänster inom landet som omfattas av befrielsen ska du inte registrera dig för moms. Befrielsen är frivillig."
 
Ja men det betyder väl bara att man inte behöver redovisa momsen och man kan heller inte dra av nån moms. Man slipper den väl inte ? Man betalar ju moms på det man köper men avdragsrätt och kvitta mot annan moms finns inte.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja men det betyder väl bara att man inte behöver redovisa momsen och man kan heller inte dra av nån moms. Man slipper den väl inte ? Man betalar ju moms på det man köper men avdragsrätt och kvitta mot annan moms finns inte.
Jaaa det låter korrekt. Enligt skatteverket så är det väl den säljande parten som "betalar moms" och kan bli befriad från det? Dvs när man köper något så betalar man inte moms, även om företag gärna visar priser på ett sätt som föreslår det :)
 
C
S Staffan-N skrev:
Har man så låg omsättning att man kan bli momsbefriad lär väl det alltid löna sig?
Säljer man till privatpersoner är det en fördel, säljer man till företag (som får dra av momsen) är det en nackdel.

Exempelvis om du skall tjäna 1 000 kr och köper in material för 1 000 kr (ink. moms):

Utan moms:
Inköp: -1 000 kr (ink. moms)
Marginal: -1 000 kr
Pris till kund: 2 000 kr

Med moms:
Inköp: -1 000 kr (ink. moms)
Återfår moms inköp: 200 kr
Marginal: -1 000 kr
Pris till kund: 1 800 kr + moms = 2 250 kr
(Dvs. 200 kr billigare för den kund som får dra av momsen, men 250 kr dyrare för den som inte får göra det)
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
Är en som håller på med ett bokföringsprogram som är open source, han tröttnade på Bokio och enkelbok så han skriver ett eget.

https://github.com/Lsjbot/LsjBok

Går det att komma runt tjänste försäljningen genom att lägga på materialet så man blir nöjd?
Köpa olja och filter för 1000 och sälja för 2000, så får bytet ingå? 😄
Då borde ansvarsförsäkringen kunna skippas?
 
  • Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grannens Häck skrev:
Det finns gratis bokföringsprogram, Bokio och enkelbok var det men båda börjar ta betalt. Bokio har redan gjort det och Enkelbok ska det. Jag har hoppat mellan dessa. Nu måste jag hitta ett tredje alternativ.
J johan_p skrev:
Men som sagt, har du tips på gratis bokföringsprogram så tar jag väldigt gärna del av dem.
Kolla på Dooer.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
Lånar tråden lite för en egen fråga, kanske kan hjälpa även TS.

Hur funkar det att sälja till privatpersoner varor via swish?

Behöver man ge kvitto eller ha register?

Jag har bara fakturerat tidigare.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kolla på Dooer.
Dooer stödjer inte Enskild Firma. De har dessutom tagit bort sitt gratisalternativ. Folk som skaffat före februari 2024 får dock behålla det så nån form av eloge för det borde de ju ha iaf. Skillnad från Bokios "Vi lovar att alltid ha gratisalternativ" till "Om 1 månad kan du inte logga in om du inte betalar och ps, vi har dessutom höjt priset skitmycket"
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
J johan_p skrev:
Dooer stödjer inte Enskild Firma. De har dessutom tagit bort sitt gratisalternativ. Folk som skaffat före februari 2024 får dock behålla det så nån form av eloge för det borde de ju ha iaf. Skillnad från Bokios "Vi lovar att alltid ha gratisalternativ" till "Om 1 månad kan du inte logga in om du inte betalar och ps, vi har dessutom höjt priset skitmycket"
Här står det fortfarande att bokföringen är gratis: https://www.dooer.com/bokforing
Men som du skriver tydligen bara för aktiebolag.
 
En stor eloge till TS som vill göra rätt för sig. Men:
när jag kollar runt i kvarteret ser jag många aktiviteter som bara görs på söndagar: ett tak blir täckt och gubben kommer med firmabil men bara på helgen. Grävmaskiner dyker upp och jobbar, bara helgerna. Osv. Jag tror inte att dessa aktiviteter bokförs någonstans.
Sedan finns ju dom som startar firma för att kunna köpa maskiner och annat och får momsen tillbaka.
Så mycket om skattemoral.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här står det fortfarande att bokföringen är gratis: [länk]
Men som du skriver tydligen bara för aktiebolag.
Ja det har du helt rätt i. Under "Vanliga frågor" så får man dock intrycket av att det enbart gäller kunder som anslutit sig innan feb. En vän som använder sig av gratisvarianten säger han fått info från dem om att gratistjänsten tas bort men att gamla kunder ska få vara kvar. Tvetydigt.
 
G
G Grannens Häck skrev:
Lånar tråden lite för en egen fråga, kanske kan hjälpa även TS.

Hur funkar det att sälja till privatpersoner varor via swish?

Behöver man ge kvitto eller ha register?

Jag har bara fakturerat tidigare.
Jag kan svara på min egen fråga efter att ha läst på lite. Jag behöver varken ha register eller lämna kvitto.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har kört redovisningen manuellt i över 25 år. Nu fakturerar jag visserligen endast 10-20 ggr/år och antal inköp till den enskilda firman är färre än så. Omsättningen ligger en bra bit över vad hobbyverksamhet tillåter. Deklarerar firman och moms en gång/året. Har förmodligen inte kollats någon gång.
 
Redigerat:
Jag gör ju det mesta arbetet som projektanställd men en del passsar inte in där så jag har en liten firma som bisyssla. I fjol omsatte den 3500 euro. I år blir det omkring 8000.
Firman har ingen egendom eftersom verktygen är de samma som jag använder i min huvudnäring och de är min privata egendom med momsen betalad. Då är det enkelt att lägga ned firman om den inkomstbringande verksamheten avbryts.
Vanligen skaffar kunderna det mesta materialet så jag behöver inte hantera så mycket materialpengar.

Jag bokför för hand i ett kassabokshäfte. Skriver fakturor i Word på datorn. Skriver kvitto om de betalar kontant. Det handlar om 3-10 betalningar i året så det går riktigt bra.

I Finland får man ha företag i bisyssla med en omsättning upp till 8500 euro i året. På en sådan liten verksamhet är man befriad från moms. Får inte dra av den och behöver inte fakturera och betala den.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.