V
useless useless skrev:
För att snitta 170 timmar i månaden i debiterad tid får man jobba 10 timmar om dagen.
Sen vill man väl att företaget ska betala mer än bara arbetsgivaravgift? Pension och försäkringar t ex.

Men visst går det att få lönsamhet med 500:- i timarvode. Men man får räkna med att jobba hårt och blir man sjuk mer än någon vecka spricker kalkylen.
Hur kommer du fram till att man måste jobba 10 timmar om dagen för att kunna debitera full tid.

Jobbar jag 8 så debiterar jag 8 👍 varför jobba gratis 2 timmar

V Villaägarenr1 skrev:
Hur kommer du fram till att man måste jobba 10 timmar om dagen för att kunna debitera full tid.

Därför normalt har man en massa tid som inte är debiterbar mot kund, men som naturligtvis ingår i arbetstiden. Som tex. Städa på lagret, räkna på jobb, ta emot telefonsamtal mm mm

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:

Det går alltid lite tid till administration, nån kurs, konferens, möte internt eller med nya kunder etc.
Att kunna debitera för exakt all tid man lägger ner kopplat till arbetet är i alla fall enligt mig omöjligt och jag har jobbat som konsult i 20 år. Mestadels på långa heltidsuppdrag där man borde kunna komma upp i 100%.

Sen kanske man behöver en dator och mobiltelefon. Det kostar 30 timmar fakturerad tid. Mobilabonnemang ca en timme i månaden etc...

Redigerat:
M
useless useless skrev:
Det går alltid lite tid till administration, nån kurs, konferens, möte internt eller med nya kunder etc.
Att kunna debitera för exakt all tid man lägger ner kopplat till arbetet är i alla fall enligt mig omöjligt och jag har jobbat som konsult i 20 år. Mestadels på långa heltidsuppdrag där man borde kunna komma upp i 100%.
Nu gäller TS ett arbete som elektriker. Vilket arbete utför du?

Vad spelar det för roll?

M Markarbetaren skrev:
Nu gäller TS ett arbete som elektriker. Vilket arbete utför du?
Det brukar vara fortbildning/uppdatering på regler/bestämmelser varje år, utbildning på nytt material och tekniker flera ggr per år (tex för certifiering av datanätverk), heta arbeten vart femte år, kundmöten som inte leder till arbete några ggr per vecka, inventering av lager mm.mm.
Jobb där man får ett "långtidskontrakt" är ovanliga och nått man inte ska räkna med, dessutom har det nackdelen att under tiden man går på "långtid" tappar man alla sina kunder som man med möda skaffat sig. Man kan ju då inte plötsligt lämna jobbet för att sticka emellan med en villa.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Vad spelar det för roll?
Du tycker inte att arbetets art har betydelse?

M Markarbetaren skrev:
Du tycker inte att arbetets art har betydelse?
Varför skulle det spela roll? Antingen jobbar man åt kunden och tar betalt för det, eller så gör man något annat. Eller menar du att det är ok i vissa branscher att träffa andra potentiella kunder, ekonom revisor etc på debiterad arbetstid?

A
T Thomas_Blekinge skrev:
Tips 1: debitera 350 kr i materialkostnad för varje uttag du monterar
Tips 2: jobba svart

Jag betalar hellre 800 kr/h till en ärlig elektriker än 500 kr/h till en som försöker lura mig och kör med groteska påslag på material.
Den sistnämnde kommer aldrig få sätta foten här överhuvudtaget.
Bra sagt

sunnis sunnis skrev:
Tyvärr är det så korkat när man är egenföretagare. Det kommer tillfällen där man behöver sköta sysslor under arbetstid som offerter, administrativ tid som att hantera kvitton/utlägg, skriva papper osv till redovisningskonsulten, attestera/betala leverantörsfakturor, skapa fakturaunderlag, ja allt möjligt. Ibland kan det även uppstå glapp mellan jobb, backjobb kan man även åka på då det kan bli fel. Därför är det rimligt att utgå från att man jobbar 100% men kan i genomsnitt debitera 80% av tiden som fakturerbar arbetstid, vissa månader kan man så klart ligga på 100% eller väldigt nära.

Då är en bra utgångspunkt att intäkten vid 80% ska räcka till allt.
Om utgångspunkten är att ts ska hyra ut sig till en annan firma blir det obefintligt med alla dessa runtomkringsysslor.
Redovisningen sköter man elektroniskt så den tar max2 timmar per månad. På de två timmarna hinner han fakturera också.
Men som jag skrev, även anställda lägger mer tid än de får betalt för på arbetet, så skillnaden mot ts upplägg som egen företagare är marginell.

sunnis sunnis skrev:
Förhoppningvis som anställd får man lön för all sin arbetstid (Raster, lunch och till och från arbetet är generellt sett inte arbetstid). Allt annat vore ett avtalsbrott (Och säkert ett par till paragrafer som man skulle göra sig skyldig till).

Men är man sin egna arbetsgivare och intäkterna inte räcker till lön och till allt runtomkring så räcker de helt enkelt inte.
Jag förstod inte poän
sunnis sunnis skrev:
Förhoppningvis som anställd får man lön för all sin arbetstid (Raster, lunch och till och från arbetet är generellt sett inte arbetstid). Allt annat vore ett avtalsbrott (Och säkert ett par till paragrafer som man skulle göra sig skyldig till).

Men är man sin egna arbetsgivare och intäkterna inte räcker till lön och till allt runtomkring så räcker de helt enkelt inte.
Jag förstod inte poängen här.
Om ts startar eget med sikte på att bara hyra ut sig vore det högst anmärkningsvärt om hans firma dragit på sig så mycket kostnader att det inte finns kvar till lön.

sunnis
S Stubai skrev:
Jag förstod inte poän

Om ts startar eget med sikte på att bara hyra ut sig vore det högst anmärkningsvärt om hans firma dragit på sig så mycket kostnader att det inte finns kvar till lön.
S Stubai skrev:
Jag förstod inte poän

Jag har bara drivit egen konsultfirma i över 10år, men vad vet jag 😂

Klart det finns pengar till någon lön (det får vi hoppas att TS löser, annars ledsnar man rätt snabbt). Min enda poäng är att man inte kan/bör/ska iskallt räkna med att man kan fakturera exakt alla arbetstimmar man gör under dagarna till en kund.

Som anställd får man såklart alltid betalt för alla sina timmar som är arbetstid - som egenföretagare så är det inte lika självklart.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jag har bara drivit egen konsultfirma i över 10år, men vad vet jag 😂

Klart det finns pengar till någon lön (det får vi hoppas att TS löser, annars ledsnar man rätt snabbt). Min enda poäng är att man inte kan/bör/ska iskallt räkna med att man kan fakturera exakt alla arbetstimmar man gör under dagarna till en kund.

Som anställd får man såklart alltid betalt för alla sina timmar som är arbetstid - som egenföretagare så är det inte lika självklart.
Jag har själv egen firma så jag vet precis hur det funkar. När jag hyr ut mig får jag betalt för de timmar jag är uthyrd, väldigt likt hur det är för en anställd, med skillnaden att jag kan ta betalt för mina resor.

sunnis
S Stubai skrev:
Jag har själv egen firma så jag vet precis hur det funkar. När jag hyr ut mig får jag betalt för de timmar jag är uthyrd, väldigt likt hur det är för en anställd, med skillnaden att jag kan ta betalt för mina resor.
Ok, hur många timmar fakturerar du varje månad och hur många timmar lägger du på din firma varje månad?

Lyckas du med exakt 100% över ett år samt får betalt för alla resor så är det bara att gratulera och vårda de kunderna.

Jag ska sätta mig imorgon ca 1h och göra faktureringsunderlag, kanske 1h till och räkna och planera, beställa lite prylar för hur jag ska lägga upp arbetet efter semestern. Den tiden får jag t.ex inte betalt för av någon kund.

K kanonkula skrev:
Hej!
Jag går lite i tankarna om att starta eget men samtidigt trivs jag bra och sköter mig istortsett själv.
Jag har auktorisationen så jag kan göra det.
FÖrdelarna är att jag har fått erbjudande om att bli inhyrd av en annan firma för 500kr/h. Troligtvis har jag en del egna jobb med långt ifrån heltid.
Nackdelarna är ju konjukturen och att jag trivs där jag är. Jag betvivlar att det går att plocka ut 42k/månaden också.😕

Grejen är att det alltid varit en dröm för mig att driva eget, därför hägrar det.

Om jag ska jobba kvar måste jag få tillåtelse att starta bisyssla(blir ju konkurrerande). Vad är oddsen att en stor firma(+200pers) godkänner det?
jag hade velat gå in och ta tjänstledigt/gå ner 1dag/vecka föe att bygga kundkrets och kanske på en 5årsplan etablera mig och sedan säca upp mig när jag byggt upp kapital och kunder.
Jag vill helst avsluta på god fot med firman och strävar efter att inte sno kunder.

Vad är mina alternativ? Någon som varit med om liknande?
Hej

Starta eget det är bra köra. Var inte orolig för att du inte kommer ha jobb. Om du ska var orolig så är det för att du kommer jobba ihjäl dig. Det är mycket jobb runtomkring som man inte räknar med. Sen är man duktig så finns det alltid jobb. Jag har kört eget i 8 år. Det funkar bra. Tänk på att lön inte är allt finns många andra förmåner med att vara egen.
Pension har man väldigt förmånligt. Friskvårdsbidrag 5500kr telefon datorn mm.

Lycka till med ditt företag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.