Hep Hep skrev:
Absolut en intressant tjänst. Hur intressant och hur dyr beror på några saker som du berör, men nog behöver utveckla för att jag ska förstå.

"säkerställa att allt flyter på enligt plan"
"hålla projektet enligt tidsplanen"
"att kunden får ... kvalitet"

Det kan betyda allt från lite goda råd till en magisk människa att hålla i handen när det blåser, som är en kombo av KA och totalentreprenör. Med andra ord allt från några tusen till väldigt mycket pengar.

Var står du om det trots dina råd blir förseningar, dålig kvalitet och en massa fördyringar för kunden? Tänker du att du ska ge råd och tips, eller faktiskt ta på dig ansvaret för att reda och och se till att kunden får kompensation? Jag har inga svar på vad du borde ta på dig, men om det inte är glasklart kommer det bli en jobbiga situationer.
Hej, tack för ett superbra svar. Jag är dessvärre inte utbildad till just KA, utan är mer av en konstruktör med goda kunskaper inom projektledning/ projektstyrning.

Det jag vill erbjuda för kunden är kompensation om projektet blir försenad eller om kvaliteten inte blir så som kunden hade räknat med. Att följa tidsplanen blir bokstavligen a och o. För att uppnå detta kommer jag skapa särskilda avtal till både kunden och byggaren. Jag vill även säkerställa att både kunden och byggaren får en bra upplevelse av samarbetet med mig.

Uppskattar alla tips jag får i denna tråd då jag håller på och skapar en affärsplan.
 
Det bör finnas en plan för om en hantverkare gör bort sig och du behöver få projektet i mål. Så att du kan byta hantverkare omgående för att uppnå detta.

Som andra varit inne på, vilket ansvar skall du erbjuda?

Som kund vill man nog veta vad är det man behöver för underlag till dig. Är det en skiss på hur huset skall se ut och så ordnar du fram det? eller skall man ordnat en riktigt ritning? Vad krävs av kunden? och vad får denna som resultat?

Hur långt över landet är du villig att ta på dig uppdrag?

Fundera också på hur okunniga och veliga kunder du är villig att ta på dig.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det fungerar kan du nog ta betalt.
Alltså om du kan visa att du har 95% eller mer godkända bygglov så är det nog möjligt.

Men det sitter nog rätt långt inne för många att betala mer för bygglov som redan är jättedyrt....🤔
Jag skulle säga att med kunskap om bygglagstiftningen och bygglovsprocessen kan TS hjälpa en potentiell kund. Processen kan bli både smidigare, snabbare och billigare om ett bra förarbete görs. I min kommun tillkommer kostnad när kompletteringar måste begäras i en ansökan. Tiden rullar också iväg. Vill man avvika från bestämmelser måste grannar höras. Ytterligare tid och kostnad. Många ”kan självare” inser tyvärr inte att de skulle vara betjänta av hjälp.

Jag har också varit inne på tankar likt TS och tycker marknadsföring är en svår nöt att knäcka. Hur får man någon att inse att de en tjänst som initialt kostar i längden kan innebära besparingar?
 
Claes Sörmland
Sälj bara inte till konsument. De vill bara ha billigt, billigt, billigt så det finns inga pengar att tjäna. Man hamnar i frisörsalongssegmentet direkt. Fråga arkitekterna...

Med ny nollränta kanske byggsvängen tar fart och då ökar ju antalet möjligheter till jobb där mot företag.
 
M MetteKson skrev:
Jag skulle säga att med kunskap om bygglagstiftningen och bygglovsprocessen kan TS hjälpa en potentiell kund. Processen kan bli både smidigare, snabbare och billigare om ett bra förarbete görs. I min kommun tillkommer kostnad när kompletteringar måste begäras i en ansökan. Tiden rullar också iväg. Vill man avvika från bestämmelser måste grannar höras. Ytterligare tid och kostnad. Många ”kan självare” inser tyvärr inte att de skulle vara betjänta av hjälp.

Jag har också varit inne på tankar likt TS och tycker marknadsföring är en svår nöt att knäcka. Hur får man någon att inse att de en tjänst som initialt kostar i längden kan innebära besparingar?
Värdet för kunden måste vara tydligt. Om du är självsäker kan du ju säga att blir bygglovet nekat tar du inget betalt.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Värdet för kunden måste vara tydligt. Om du är självsäker kan du ju säga att blir bygglovet nekat tar du inget betalt.
Det kan jag lova, men då måste kunden göra som jag säger. 😆
 
Hej!

Idén är bra men det du kommer att erbjuda är det vi som arbetar som säljare redan gör, med en organisation bakom oss som stöttar med både A-ritningar och K-ritningar.

Om något inte går enligt plan så är det vi som ansvarar för det.

Sen vet jag av erfarenhet att beroende på vilket husföretag man köper av så är givetvis kompetensen varierande hos säljaren, men om alla har den kunskapen som man bör ha för att vara hussäljare så finns det ingen anledning till att ta in en extern konsult.

MÖJLIGEN om vi talar om en delad entreprenad med lösvirke, men mot en husleverantör som har ett upparbetat entreprenörsnätverk så finns det inget att vinna (min åsikt). Vi alla (förutsätter jag) husleverantörer är väldigt måna om att ha nöjda kunder och leverera enligt förväntningar.
 
Efter mina 20 år i försäkringsbranschen mot entreprenad och byggnation av bostäder har jag gjort en del observationer. Jag tror inte dina tjänster är efterfrågade av dom som bygger med en husleverantör, inte heller av "vanliga" husbyggare som bygger ett vanligt hus på delad entreprenad för 3--5 MSEK i lösvirke; dom vill inte betala för "lull-lull" utan det ska vara så billigt som möjligt.

Däremot kunder som tänker sig bygga något mer exklusivt och arkitektritat, dvs 15 MSEK och uppåt. Där har jag sett att det är ganska vanligt att man anlitar en projektledare som håller ihop projektet vad gäller bygglov, upphandling, planering, budget, samordning, osv osv. Där finns en betalningsvilja eftersom byggherren inte själva kan eller vill lägga tid på att projektleda.

Mitt tips är att samarbeta med arkitekter och större byggfirmor som har lång kompetens och erfarenhet av större projekt mot konsumenter, för jag tolkar ditt inlägg som att det är den inriktningen du har tänkt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.