Läste lite om Elon Musks Starlink, ett företag som ger tillgång till internet via satelliter.

Vad tror panelen om detta? Själv känner jag att det för det första inte är något för Sverige där de flesta har fiber idag. Och i avlägsna och fattiga områden känns det som en ganska dyr lösning.

”Priset för hårdvaran har listats som 5 429 kronor och kostar sedan 875 kronor att frakta. Efter det är det en månadsavgift på 1 079 kronor”

Tror det blir en flopp :(
 
Månadsavgiften anpassas säkerligen efter den lokala betalningsförmågan. Jag tror att det kan bli lyckat. Platser utan fast anslutning. Till båtar och flygplan. Jag tror definitivt inte att det kan konkurrera med fiber eller 4/5G där det finns. Men där det saknas kan det definitivt vara vettigt. Ser man till hela jorden blir det många platser.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Vet att jorden runt seglare är intresserade av den här lösningen att få internet till ett överkomligt pris dygnet runt.
 
Starlink marknadsförs över huvudtaget inte som ett alternativ till mobilt internet och fiber utan riktar sig till de som inte kan få något annat.

Det är ett nytt marknadssegment som potentiellt är stor, men som Elon ganska nyligen berättade om till mångas förvåning så bygger den fulla utbyggnaden av systemet på att Starship fungerar eftersom v2 av satelliterna inte får plats i Falcon 9. Starship är inte färdigutvecklad ännu.

SpaceX syfte med Starlink är att finansiera Marsresorna.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
W witten skrev:
Starlink marknadsförs över huvudtaget inte som ett alternativ till mobilt internet och fiber utan riktar sig till de som inte kan få något annat.

Det är ett nytt marknadssegment som potentiellt är stor, men som Elon ganska nyligen berättade om till mångas förvåning så bygger den fulla utbyggnaden av systemet på att Starship fungerar eftersom v2 av satelliterna inte får plats i Falcon 9. Starship är inte färdigutvecklad ännu.

SpaceX syfte med Starlink är att finansiera Marsresorna.
Läste det också. Men det känns som kundkretsens som kan betala är lite begränsad. Räcker ju inte med alla som är till sjöss för att få vinst på det här. Och de som bor utanför områden där det finns mobilnät och som har råd att betala känns också ganska begränsat.

99 fanns det ett företag som sålde satellittelefoner. iridium, känns som det här blir nästan samma sak.
 
Hade varit riktigt coolt att köra Starlink som redudant internet, men inte värt 1000 kr i månaden för det. Börjar man jobba hemma som egenföretagare så kanske det kan vara aktuellt då du kan lägga utgiften på företaget.

Annars är Starlink mer riktat åt de som inte kan få fiber, dvs ute på landet.
På sikt kommer Starlink även stödja att du kan röra på dig och då kan det vara intressant att installerar på båt, husbil och husvagn.
 
Det börjar bli mycket satelliter och lite trångt där uppe… hur lätt är det att hålla reda på närmare 2000 startlinksatelliter?
China Accuses US of Unsafe Space Conduct After Near-Miss With Elon Musk's Starlink
https://www.sciencealert.com/china-...-in-space-after-close-encounter-with-starlink

Tiangong, China's new space station, had to maneuver to avoid colliding with one Starlink satellite in July and with another in October, according to a note submitted by Beijing to the United Nations space agency this month.

The note said the incidents "constituted dangers to the life or health of astronauts aboard the China Space Station".

"The US... ignores its obligations under international treaties, posing a serious threat to the lives and safety of astronauts," Chinese foreign ministry spokesman Zhao Lijian said at a routine briefing on Tuesday.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Helt klart intressant och banbrytande teknologi det här. Men, tror inte det kommer slå i någon större skala i Sverige. Huvudsakligen av två anledningar, Svenska hushåll betalar förhållandevis lite av inkomsten på internet anslutning. D.v.s. de där 1000kr i månadsavgift är långt mer än vad gemene man är beredd att betala för internet i Sverige. Jämför med USA där snitt kostnaden för internet per hushåll är runt 60-70 dollar.
Andra anledningen är att bredbandsutbyggnaden i Sverige är mycket långt kommen och klar majoritet har tillgång till fiber, vilket är billigare, snabbare och skalar bättre än Starlink. Jämför detta med USA där en klar majoritet inte har tillgång till fiber.

Så i min mening riktar sig Starlink främst till länder där fiberutbyggnaden inte är så vidsträckt och där gemene man är beredd att betala mycket för internetanslutning. T.ex. USA.

En annan intressant marknad, förutom de portabla som redan nämnts (bilar, båtar, flyg, etc) är finansmarknaden där latens/överförningstid är viktig. Här har Starlink en potentiell fördel i framtiden när de får rätt på satellit till satellit kommunikationen. Detta eftersom de då, åtminstone i teorin, kan förmedla meddelanden mellan kontinenter snabbare än dagens infrastruktur baserad på fiber.
 
Så här långt har StarLink använt den modell vi är vana vid med fast pris per månad. Det är inte standard i hela världen utan det finns en hel del områden där det är Mega/Gigabyte avgifter och ett fast pris på ca 1000kr/mån kan då vara attraktivt

Iridium finns kvar och vill man ha bra datavolym där så får man slanta 170 USD/mån och då får man 2400bit/sek
 
Redigerat:
J JSten skrev:
En annan intressant marknad, förutom de portabla som redan nämnts (bilar, båtar, flyg, etc) är finansmarknaden där latens/överförningstid är viktig. Här har Starlink en potentiell fördel i framtiden när de får rätt på satellit till satellit kommunikationen. Detta eftersom de då, åtminstone i teorin, kan förmedla meddelanden mellan kontinenter snabbare än dagens infrastruktur baserad på fiber
Detta får jag inte ihop. Vad ska 2 satelliter prata med varandra för? Servrar i dessa? Det stämmer att finansmarknaden är fånigt känslig för latency men att då inte följa marken utan att gå långt ut i rymden fram och åter kan jag inte förstå vad vinsten ska vara. Minns tydligt när man ringde Australien och fick en satellit lina med lång delay.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Detta får jag inte ihop. Vad ska 2 satelliter prata med varandra för? Servrar i dessa? Det stämmer att finansmarknaden är fånigt känslig för latency men att då inte följa marken utan att gå långt ut i rymden fram och åter kan jag inte förstå vad vinsten ska vara. Minns tydligt när man ringde Australien och fick en satellit lina med lång delay.
Starlink satelliterna ligger lågt och täcker därför en ganska begränsad yta, typ Götaland. Om de inte pratar med varandra krävs då ganska tätt med markstationer vilket blir svårt där det är glesbefolkat och omöjligt över hav
 
Jag skulle lätt slanta upp 1000kr per månad för att få bättre än den 50/20 radiolänk jag har idag, vilken går på drygt 500/mån.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Detta får jag inte ihop. Vad ska 2 satelliter prata med varandra för? Servrar i dessa? Det stämmer att finansmarknaden är fånigt känslig för latency men att då inte följa marken utan att gå långt ut i rymden fram och åter kan jag inte förstå vad vinsten ska vara. Minns tydligt när man ringde Australien och fick en satellit lina med lång delay.
Precis som @hapazard är inne på så ligger Starlink betydligt lägre i omloppsbana jämfört med geostationära kommukationssateliter traditionellt ligger på 35785 km vs 550km (Iridium som nämndes tidigare ligger förvisso på 770km höjd, dock färre satelliter och inte designat för hög bandbredd). Eftersom avståndet till satelliten nu är betydligt mindre än avståndet mellan t.ex. New York och London så tjänar man på att skicka signalen upp till en Starlink satellit, som i sin tur skickar via några andra Starlink satelliter för att sedan skicka ner det till mottagaren. Detta då ljusets hastighet på den altituden är ca 40% högre än vad den är i fiber.

Detta förutsätter dock att varje satellit kan skicka vidare paket med minimal fördröjning.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Framförallt så är det inte överdrivet relevant att kolla på nuvarande priser och abonnemang. Än så länge är det i uppbyggnadsfasen och är beroende på rätt lokala basstationer.
När de övergår till att länka trafiken mellan satelliterna så blir täckningen rätt omfattande och de får merparten av trafiken inom sitt eget nätverk, det bör förbättra ekonomin rejält.
 
Samtidigt lär de nog höja priset eller begränsa datamängden om de närmar sig kapacitetstaket.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.