M merbanan skrev:
Spelar det någon roll om det inte finns tillräcklig lönsamhet i affärsmodellen? De kunder som jag ser är finansfirmor, flygplan, båtar och folk som bor ute i obygden. Men jag ser inte att de kundgrupperna ska kunna generera tillräckligt mycket intäkter för att underhålla konstellationen.

Jag hoppas jag har fel för det är ju häftig teknik.
Det argument du anförde för att det skulle vara svårt att få lönsamhet i affärsmodellen var att de har avsevärt mycket fler satelliter än konkurrenterna.

Även om jag inte tror att de får upp 12000 satelliter till samma pris som HughesNet får upp 5 så lär det vara rätt långt från 2400ggr så dyrt.

Kombinera det med lägre latency så att man även attraherar kunder som inte är tvingade att använda satellitbaserat nät så blir det inte så långsökt som det först kan verka.
 
Musk har tydligen sagt att 60 satelliter kostar ca $15 miljoner att få upp för SpaceX. Om vi tar 12000 satelliter så behöver man typ 30 st uppskjutningar per år. Så man behöver (15*30=450) dvs $450 miljoner per år för att bibehålla konstellationen. Per månad så kostar det $99 som kund. Per år får man då $1200 per kund i intäkt. Om vi säger att $200 av dessa betalar för själva trafiken och infrastruktur så blir det $1000 per kund och år. Detta ger att man behöver 450000 kunder för att bara upprätthålla konstellationen.

Om vi tar själva kundterminalen så kostar den $500 för slutkunden. Enligt uppgift så skall den kosta mellan $1500-$2400 att tillverka. Så varje kund har kanske $1000 innan de hamnar på plus.

Musk hoppades att få ihop 500000 kunder till 20220701. Så än så länge så kostar Starlink att driva. Frågan är om det finns tillräckligt med riskkapital för att kommer över puckeln tills man börjar tjäna pengar.

Som jag ser det så kommer Starlinks marknad att sakta försvinna. Fler och fler får tillgång till fiber vilket jag tror alltid kommer kunna leverera tjänst billigare och till bättre kvalitet än via satellit.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Musk har tydligen sagt att 60 satelliter kostar ca $15 miljoner att få upp för SpaceX. Om vi tar 12000 satelliter så behöver man typ 30 st uppskjutningar per år. Så man behöver (15*30=450) dvs $450 miljoner per år för att bibehålla konstellationen. Per månad så kostar det $99 som kund. Per år får man då $1200 per kund i intäkt. Om vi säger att $200 av dessa betalar för själva trafiken och infrastruktur så blir det $1000 per kund och år. Detta ger att man behöver 450000 kunder för att bara upprätthålla konstellationen.

Om vi tar själva kundterminalen så kostar den $500 för slutkunden. Enligt uppgift så skall den kosta mellan $1500-$2400 att tillverka. Så varje kund har kanske $1000 innan de hamnar på plus.

Musk hoppades att få ihop 500000 kunder till 20220701. Så än så länge så kostar Starlink att driva. Frågan är om det finns tillräckligt med riskkapital för att kommer över puckeln tills man börjar tjäna pengar.

Som jag ser det så kommer Starlinks marknad att sakta försvinna. Fler och fler får tillgång till fiber vilket jag tror alltid kommer kunna leverera tjänst billigare och till bättre kvalitet än via satellit.
Nja, dina beräkningar med $15 miljoner bygger på uppskjutning med nya Falcon 9, oftast använder de redan flugna raketer och ibland ridesharing med sina kunder.

Nästa fas i Starlink ska ske med Starship som enligt Musk ska kosta runt $2 miljoner per flygning. Jag har inte lyckats hitta någon uppgift på hur många starlinksatelliter som får plats i Starship, men som jämförelse kan starship lyfta 100+ ton till LEO jämfört med Falcon 9 som lyfter 22,8 ton till LEO.

Enligt FCC saknar 19 miljoner amerikaner tillgång till bredband, så jag tror att du även underskattar marknaden och ser fel risker. Risken är enligt Musk att starship inte funkar, det är då det riskerar att gå i stöpet. Såg han bristande kundunderlag skulle han inte göra detta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och det är helt riktigt att kundterminalerna åtminstone i en början har sålts/säljs med förlust. De är ju redan inne på iteration 2 av konsumentversionen och precis som i många andra områden så tar det ju ett tag att få fram något att tillverkas så billigt som möjligt. Just den biten känns inte som något som de inte har haft med i beräkningarna.

Dessutom kom de första(?) 55 satelliterna med laserlänkar upp häromdagen, så nu bör täckningen snart öka rätt påtagligt.
 
W witten skrev:
Nja, dina beräkningar med $15 miljoner bygger på uppskjutning med nya Falcon 9, oftast använder de redan flugna raketer och ibland ridesharing med sina kunder.
$15 miljoner siffran kom från Musk enligt vad jag läste på nätet (har ingen källa dock). Men ja man behöver komma ner i pris för uppskjutningarna och man behöver öka på takten gällande antalet satelliter. Och det finns ju en trolig plan via Starship.

W witten skrev:
Enligt FCC saknar 19 miljoner amerikaner tillgång till bredband, så jag tror att du även underskattar marknaden och ser fel risker. Risken är enligt Musk att starship inte funkar, det är då det riskerar att gå i stöpet. Såg han bristande kundunderlag skulle han inte göra detta.
Jag tror att fiberutbyggnaden kommer att börja ta fart i USA vilket kommer äta upp den potentiella kundbasen.

Det går nog att få lönsamhet i detta men frågan är hur lång tid det tar. Innan man blir lönsam behöver man riskpengar. Frågan är om de har så det räcker för hela den resan. Eller kommer USAs myndigheter och militär hjälpa till lite om det behövs?

Gällande Musks förmåga att analysera kundunderlag hoppas jag den är bättre än hans uttalande om leveransdatum. Mycket som tyvärr inte kommit ut till kunder ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.