Elektriskt funktionsmässigt så finns det inget skäl att dela upp då alla skenor ändå är ihopkopplade. Installationen blir inte farlig om man struntar i det. Reglerna säger att man ska dela upp. Men sen om de följs eller inte...

pefo skrev:
Elektriskt funktionsmässigt så finns det inget skäl att dela upp då alla skenor ändå är ihopkopplade. Installationen blir inte farlig om man struntar i det. Reglerna säger att man ska dela upp. Men sen om de följs eller inte...
Var står detta? Har aldrig hört talas om några sådana regler...

Minns tyvärr inte var jag såg det någonstans. Hade för mej att det var Elsäkerhetsverkets skrift om installation av jordfelsbrytare och där finns bara ett antal exempel som i sig själva innebär en uppdelning då man sektionerar mha skilda skåp.

Tja, har man skilda skåp så ska det nog vara uppdelade skyddsjordskenor, tror tom att det är krav på en skena per skåp, minst.

Protte

Ja.. men är ju rätt självklart att varje skåp har en egen jordskena.. Fast de dära med att de skulle vara krav på att varje JFB i samma central skulle måsta ha egen jordskena, de tror jag att du har drömt :)

Försöker komma på var jag sett det någonstans. Hittade skrivningen om skyddade och oskyddade grupper i detta dokument om jordfelsbrytare från Hager, sid 14.
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf

Men jag vet att jag sett det någon annanstans också. Hmmm. Får passa tills vidare när det gäller jordskenan för separata JFB-grupper.

Det står faktiskt att Hagers JFB ska ha skilda skyddsjordskenor MEN ALDRIG I HELA MITT LIV skulle jag såga av en skyddsjordskena och skarva ihop den igen med en trådstump. Jag skulle hellre aldrig sätta dubbla skyddsjordskenor om inte den första blir full.

Skyddsjorden får ju aldrig brytas, förstår inte logiken med skilda, möjligen ordning och reda med skyddade till vänster och oskyddade till höger osv.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.