Hej
Fråga till er som är kvar i en branch jag lämnade för över 10 år sedan. Finns i dag någon standard eller praxis vid installation av jordfelsbrytare i befintliga anläggningar? Ska byta ut min gamla skruvcentral och tänkte lägga en jb på hela anläggningen. Enkelt, säkert och billigast. Men jag har också hört att en del väljer fler jb och på så sätt sektionerar anläggningen, och visst finns det fortfarande dem som exluderar kyl/frys helt. Jag nojar lite över att hela anläggningen blir strömlös vid minsta fel, vilket naturligtvis händer när man är bortrest 5 veckor:) Hur gör ni, hos kund och hemma?
/zooma

Hos kund oftast 1-2 beroende på storlek på central.

Hemma... :) Ja tror det är 5 st...

Byter man central i en bostad måste man inkludera alla grupper.. eller man kan undanta tex elpanna om man uppfyller vissa kriterier som jag inte minns..
Rekommendation om du har normalstort hus: Sätt egen personskyddsautomat på alla "problemgrupper" tex alla uttag ute, ytterbelysning, andra maskiner och dyligt som är ute, uttag/maskiner i våtautrymmen.. gör du detta kan du i lugn och ro ha allt annat på en jordfelsbrytare.. inkl kyl/frys om dom inte är jättegamla

Rrrrr skrev:
Byter man central i en bostad måste man inkludera alla grupper.. eller man kan undanta tex elpanna om man uppfyller vissa kriterier som jag inte minns..
Byter man central i bostad (bl a) och JFB inte finns så skall det installeras. I bostäder och lokaler där barn vistas, typ dagis, skall alla uttag skyddas av JFB. Vissa uttag kan undantas om särskilda skäl finns. Annars gäller att uttag utomhus (upp tom 16A) eller uttag som kan komma att användas för anslutning av utrustning utomhus skall skyddas av JFB. I övrigt är det 'valfrid'. Och våtutrummen då.

Tänk också på (vilket missas av många) att om man har skyddade och oskyddade grupper så ska man (naturligtvis) ha separata nollskenor men också separata jordskenor.

Redigerat:
pefo skrev:
Tänk också på (vilket missas av många) att om man har skyddade och oskyddade grupper så ska man (naturligtvis) ha separata nollskenor men också separata jordskenor.
Separata (men givetvis ihopkopplade) jordskenor gäller väl även om man har flera JFB i samma central? Jag har i alla fall sett det ritat så i datablad.

Men för personskyddsautomater har man väl inte separata jordskenor?

Hos kund min 2 st. och hemma hos mig ingen ( och aldrig ett olyckstillbud)

Se där värdet av utbildning! ;)

Ok. Inte ovanligt med fler än en hos kund alltså. Men hos "skomakarn" varierar det från 0 till 5;) Vi har en ganska liten 1-planskåk, så jag tror jag börjar med en på rubbet och ser om det dyker upp några problemgrupper.
/zooma

mycke_nu skrev:
Separata (men givetvis ihopkopplade) jordskenor gäller väl även om man har flera JFB i samma central? Jag har i alla fall sett det ritat så i datablad.
Jo, även då. Det är väl mest när man har oskyddade grupper som exvis elpanna och resten på en JFB som det slarvas med detta.

På enskilda grupper behövs det inte, alltså när man använder en personskyddsautomat. Då tar man jorden från den sektion som den sitter på.

pefo skrev:
Jag förstår inte varför man måste ha separata jordskenor. De ska ju ändå vara sammankopplade, alltid. Ju fler förbindningar mellan olika jordskenor, desto större risk för problem?

/Hasse

b_hasse skrev:
Jag förstår inte varför man måste ha separata jordskenor. De ska ju ändå vara sammankopplade, alltid. Ju fler förbindningar mellan olika jordskenor, desto större risk för problem?

/Hasse
Av två skäl som jag ser det:

a) Det skall tydligt framgå vilken sektion som jordskenan tillhör och att grupperna i den sektionen sitter på samma skena. Av förklarliga skäl blir det så för neutralledarna också.

b) Det underlättar felsökning om det går att separera jordskenorna.

Sen finns det säkert andra skäl också.

Jordskenan är ju FÖRE alla jordfelsbrytare.. finns väl för allt i världen ingen anledning att separera på de! Nolla ut från olika JFB måste ju självklart ha separata egna nollskenor. Jag har då kopplat in förmonterade centraler på seriösa byggen som inte haft egen jordskena för varje JFB..

Jag har aldrig sett separata jordskenor per jordfelsbrytare annat än om det varit praktiskt av andra skäl. Det har mest varit kontor och industri jag har sett insidan på elcentraler. Typiskt en jordskena per skåp fast det kanske satt 3-5 jordfelsbrytare skyddandes vardera ett gäng grupper.

Lägger till att det för vissa värmepumpar krävs brandskyddsautomat på 300 mA och inte en jfb på 30 mA.

Här hemma en jfb på rubbet och t o m verkstaden, den löser då jag klantar mig *S*
Det vettiga borde dock vara typ en för huset och en för värmepumpen.
Får se när jag orkar... eller förlåt tar hit en elektriker, nåja nu kanske inte nån trodde på det sista nej *S*

/Kent som inte heller jobbar med el längre, såg det lite sent...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.