Excel Excel skrev:
Själv fixerade jag stålreglarna med vinkejärn mot väggen, använde två per regel. Bara isolering upptill.

Därefter två lager fiberarberad gips och sen kakel.
Hur?

Excel
K Kris1 skrev:
Hur?
med skruv

Excel Excel skrev:
med skruv
Smart!
Men jag menade hur vinkeln sitter mot regeln, med lite luft mellan
Excel Excel skrev:
med skruv
Haha, smart. Jag menade mer om du lät det vara en luftspalt mellan väggen och regeln. Så vinkeljärnet agerar distans.

Redigerat:
Excel
Luftspalt på någon cm, den uppmurade väggen var inte heller spikrak.

Excel Excel skrev:
Luftspalt på någon cm, den uppmurade väggen var inte heller spikrak.
Detta sätt passar nog mig då betongväggen bakom är rätt ojämn.

Troligtvis blir det stålreglar med vinkeljärn samt fibergips.Luftspalt uppe och nere.
I ena hörnet finns den gamle tilluften, ska jag låta den vara öppen så det sugs in luft i väggen eller ska jag mura igen? Jag kommer ta upp ett nytt hål för ventil.

• Renoveringsarbete, rörgenomföring synlig, delvis riven vägg, stentrappa, byggavfall, exponerade installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Jag hade nog murat igen, kan inte se vitsen med att ha friskluft bakom skivan.

Excel Excel skrev:
Själv fixerade jag stålreglarna med vinkejärn mot väggen, använde två per regel. Bara isolering upptill.

Därefter två lager fiberarberad gips och sen kakel.
väcker liv i en gammal tråd här, men körde du bara på vinkeljärn och stålregel och skippade skenorna i golv och tak? Eller hade du både ock? Är i liknande situation nu så jag söker inspiration 😅

Excel
G GGStrand skrev:
väcker liv i en gammal tråd här, men körde du bara på vinkeljärn och stålregel och skippade skenorna i golv och tak? Eller hade du både ock? Är i liknande situation nu så jag söker inspiration 😅
Körde både och

G GGStrand skrev:
Jag valde att putsa väggarna och isolera sockeln från utsidan med eps.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.