4 326 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Stänga imkanal Köksfläkt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag kollat lite till på rörens placering. Försöker visa med bilder: Först ser ni rören som kommer från kryddhyllefläkten upp via garderoben på övervåningen. Sedan upp på vinden. Nu går ju frånluften motsats riktning där de börjar i badrummen. Min fråga är vart jag skulle placera en kanalfläkt för att behålla frånluftsfunktion? Min tanke är att kapa rören i garderoben och där koppla på en t-koppling och renslock med kontrolllucka. Och på vinden på röret koppla på en kanalfläkt. Vad kommer då ske, är det risk att jag får in dålig luft i garderoben? Skulle det vara bättre att ha kanalfläkten precis innan utloppen via taket för att inte riskera att inomhusluft bara flyttas från badrum till garderob?JA”Snabbe” skrev:
Slänge du har fläkten på vinden eller på taket så kommer det inte bli problem i garderoben.
Men då menar du att kanalfläkten skall vara ”efter” ventilationen i garderoben? För på vinden kan jag välja att sätta fläkten på ventilationen innan den går ner och vänder i garderoben eller på röret precis innan utloppet på taket, då alltså efter sista ventilationen.JA”Snabbe” skrev:
Fläkten måste sitta efter sista frånluftsdonet, om fläkten sitter innan sista frånluftsdonet så blir det ”tilluft” med frånluft.
Fläkten ska alltså sitta på det lodräta röret som går upp genom yttertaket.
På det horisontella röret sätter du in ett/två T-rör, eventuellt byter du ut 90°-böjen till ett T.
Ena T-röret blindas med renslocket andra T-röret kopplas till frånluftsfläktens sugsida.
I köket sätter du frånluftsdon på frånluftskanalen som går via garderoben, på så sätt så får du frånluft i köket, det behövs nämligen även frånluft från köket också.
Det är svårt att få till självdrag genom köksfläkten när det är fläktstyrd frånluft i huset, risken är stor att det blir tilluft genom köksfläkten när den är avstängd, därav nytt frånluftsdon i köket när kryddhyllefläkten byts ut.
På det horisontella röret sätter du in ett/två T-rör, eventuellt byter du ut 90°-böjen till ett T.
Ena T-röret blindas med renslocket andra T-röret kopplas till frånluftsfläktens sugsida.
I köket sätter du frånluftsdon på frånluftskanalen som går via garderoben, på så sätt så får du frånluft i köket, det behövs nämligen även frånluft från köket också.
Det är svårt att få till självdrag genom köksfläkten när det är fläktstyrd frånluft i huset, risken är stor att det blir tilluft genom köksfläkten när den är avstängd, därav nytt frånluftsdon i köket när kryddhyllefläkten byts ut.
Vilken effekt skall det vara på en kanalfläkt, huset är ca 65 kvm i två plan och diameter på ventilationsröret är 125.Demmpa skrev:Fläkten måste sitta efter sista frånluftsdonet, om fläkten sitter innan sista frånluftsdonet så blir det ”tilluft” med frånluft.
Produkter som diskuteras i tråden