25 078 läst · 21 svar
25k läst
21 svar
Stänga av vattnet från vägen?
När vi hade röris här för att installera bergvärme pratade jag med honom om att flytta vår service. Den sitter nu i gästrummet där vi funderar på att öppna upp för en ytterdörr. Därför skulle det vara klart smidigare att ha servicen på andra sidan väggen så den då hamnar i garaget. För att göra detta krävs att vattnet stängs av ute vid vägen och röris sa att visst kan han göra det men som andra redan skrivit i tråden så blir det jag som får betala om något strular med huvudavstängningen. Bättre då att kalla ut nätägaren, pajar något då så får de pröjsa plus att det går lite fortare att få ut grävare om det skulle krävas. Han sa att det kan kosta någon tusenlapp för att få ut nätägaren men att det klart är värt det att slippa risken.
Jag bytte serviceledningen och flyttade vattenmätaren i våras, jag tog kontakt med VA-avdelningen några veckor innan jobbet skulle utföras, veckan innan tog jag kontakt igen, någon dag innan jobbet skulle utföras åkte VAgubbarna ut och manövrerade ventilen några gånger, samtidigt kollades det att vattnet verkligen blev avstängt.
När jobbet utfördes så stängde VVSfirman ventilen (dom gör mycket jobb åt VAavdelningen).
När jobbet utfördes så stängde VVSfirman ventilen (dom gör mycket jobb åt VAavdelningen).
Det var ju toppen! Då kanske det skulle vara idé att göra det "Moving" skrev, att få den motionerad lite då och då...även om varje år kanske känns lite overkill.
Rörisen sa till mig att det kan kosta upp till 2000 spänn att beställa avstängning men också att det skiljer från kommun till kommun. Jag har ännu inte kollat hur min kommun ställer sig i frågan.
Rörisen sa till mig att det kan kosta upp till 2000 spänn att beställa avstängning men också att det skiljer från kommun till kommun. Jag har ännu inte kollat hur min kommun ställer sig i frågan.
När jag fick gräva upp vårat inkommande vatten på grund av en läcka så kom kommunen kostnadsfritt och stängde av kranen. Entreprenören som grävde och kopplade in vattnet vred sen på kranen med kommunens medgivande.Paxman skrev:
Hos oss satt ventilen på baksidan av vårt hus rätt långt in på tomten. Den tillhörde ändå kommunen, men herrn som var ut från kommunen sa att det aldrig görs på det sättet numera.Christian Chibbe Bergvall skrev:
MVH
Anders
Liknande trådar
-
Hur kan vi stänga ute solen från vårt sovrum?
Altan & Uteplats -
Kan inte stänga av varmvattnet i byggnaden
Vatten & Avlopp -
Var kommer vattnet ifrån och hur ska jag leda bort det?
Gräsmatta -
Stänga av vattnet ut från varmvattenberedaren
Vatten & Avlopp -
Hur stänga av vattnet till köket i en lägenhet från 70 -talet!
Vatten & Avlopp