Jag har byggt om vattensystemet i vår sommarstuga så det är enkelt att tömma så vi kan kallställa huset. Det är dessutom segmenterat så det går att slå på vatten endast en liten del av huset. I praktiken brukar jag köra avfuktare i det stora utrymmet som är kök/vardagsrum och den håller några plusgrader inne om det inte är allt för kallt ute. Blir det kallare stängs avfuktaren av och byggfläkt startar (huset har inte ens elelement). I den nyare delen som är bättre isolerad finns vvb osv och där håller jag 10grader men jag brukar ändå tömma vattensystemet under de kallaste månaderna.
Och så kan jag öka temperaturen hemifrån något dygn innan om vi vill dit. Antingen bara i varma delen om vi ska dit över dagen eller i hela om vi ska dit över helgen.
Väldigt specialbyggt men smidigt när man vill spontanbesöka en solig vinterdag.

Jag skulle definitivt kallställa hela huset, det är bara en myt att det skulle vara skadligt. I synnerhet om det är så att ni är där de varma månaderna. Det är ju värre om hus står obebodda flera decennier....
Mitt ex har ett hus på byn som står tomt och det har stått tomt i tio år snart och går man in där så är det typ likadant som för tio år sen och hon är inte dit ofta.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Om vi inte ska vara i stugan på några veckor så stänger vi av vattnet, släpper trycket i ledningarna och stänger av VVB. Anlednigen är att det skulle kunna bli strömavbrott och att vi inte hinner få det åtgärdat innan det blir frysrisk. Genom detta finns en liten risk att varmvattnet blir sunkigt, men vi är medvetna om detta och duschar t ex inte innan vattnet är ordentligt uppe i temperatur.
Vi har beredaren inne i huset och elvärme.

Staffans2000
Det går som sagt utmärkt att kallställa huset. Vi hade en sommarstuga på västkusten som kallställdes varje vinter i sisådär tjugo år, utan några problem.
Börja med att sänka varmvattenberedartemperaturen till sextio grader om du inte kan stänga av den. För är den dåligt isolerad, går det åt rätt mycket kräm. Och ju varmare den är, ju mer ström drar den.

P.S.

"Daniel 109"!

Vad säger du om effektenheten "kräm". Skall det vara stort eller litet "k"?

Staffan

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
S
Har också vvb under huset. Ett jäkla meck att tömma och blåsa ur så jag planerar också omdragning av slang och rör för att underlätta. Säkerhetsventilen förstördes en vinter och blandarskruven en annan...

C Calle75 skrev:
Varmvattenberedaren sitter under huset.
Då den sitter under huset i friska luften och du vill tömma på ett enkelt sätt, gjorde själv nedförsbacke på alla rör i och utanför huset mot lägsta punkt och några ventiler som öppnades. Då töms hela systemet enkelt

Mina föräldrars sommarstuga kallställdes inför varje vinter. En gång blev det lite sent, VV beredaren frös sönder. Efter en ombyggnad, visade det sig att rörmockaren hade dragit prisolrör i väggen, med lite bakfall, så de tömdes inte. Det tog nästan 10 år innan rören slutligt frös sönder. När väggen hade öppnats såg vi att röret hade stora bulor på olika ställen. Det kunde alltså frysa många gånger innan kopparn gav med sig.

Min mamma lät installera diskmaskin, den frös sönder första vintern, därefter fick det vara underhållsvärme i köket.

H hempularen skrev:
VV beredaren frös sönder.,
Det gäller att det går att i dag få fall och det blir svårt med färdig anläggning

• Gilla
Jeff88
  • Laddar…
Vi har kallställt huset i 35 år utan några problem. Tar maximalt en halvtimme att tömma ur allt och i med lite glykol i vattenlås och toalettstol. Tvättmaskinen går snabbt att tömma men nu tänkte vi skaffa diskmaskin och de verkar lite knepigare.

Ursviken Ursviken skrev:
skaffa diskmaskin och de verkar lite knepigare
Problemet med TM och DM är att det finns vatten kvar i magnetventilerna och det vill stanna kvar, då kan dom frysa sönder
( spricker ) samt att maskinerna måste tömmas genom avtappningarna längst ner, det med att tömma vet du säkert

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle definitivt kallställa hela huset, det är bara en myt att det skulle vara skadligt. I synnerhet om det är så att ni är där de varma månaderna. Det är ju värre om hus står obebodda flera decennier....
Mitt ex har ett hus på byn som står tomt och det har stått tomt i tio år snart och går man in där så är det typ likadant som för tio år sen och hon är inte dit ofta.
Håller med, vår fjällstuga står helt kall när vi inte är där, den är bebodd 2-3v per vinter, men med enklare standard lättare att kallställa..finns disk/tvättmaskin mm mm klart bökigare, en VVB är lätt att tömma, alt hålla 6gr i de rum där det finns vatten, toalett/kök..och stänga av VVB.

Med en våtdammsugare kan man enkelt se till att inga skadliga mängder vatten står i ledningar.

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Inget trycksatt vatten i ett hus som ska stå tomt så länge. Stockholms norra skärgård = Alfrida slog ut elen i veckor där och då läcker det ut kubikmeter med vatten i sönderfrysta rör när elen kommer tillbaka....

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.