29 574 läst · 27 svar
30k läst
27 svar
Stänga av varmvattenberedaren i sommarhuset när man inte är där, besparing?
Sida 1 av 2
Hej, ber om ursäkt för min okunskap. Vi har ärvt ett sommarhus, och vi tycker mycket om stället och vill behålla det. Problemet är de höga elräkningarna på vintern då ingen är där. Det är ett ganska stort hus (sportstuga) och dåligt isolerat (fritidshus byggt 1965). Min tanke är att man får ner elkostnaderna om huset håller 6 grader inomhus på vintern, direktverkande elelement, samtidigt som man stänger av varmvattenberedaren (80 liter).
Är det någon som vet vad man sparar på att inte ha varmvattenberedaren igång när man inte är där? Finns någon fara med detta? Huset ligger i norra delen av Stockholms skärgård.
Är det någon som vet vad man sparar på att inte ha varmvattenberedaren igång när man inte är där? Finns någon fara med detta? Huset ligger i norra delen av Stockholms skärgård.
Hur mycket du sparar beror på beredarens effekt och vald temp. på vattnet. Håller du 6 grader inomhus så stäng av beredaren under vintern, då ingen risk finns för frostskador.
Den största besparingen lär uppstå vid sänkning av innetempen.
Den största besparingen lär uppstå vid sänkning av innetempen.
Moderator
· Stockholm
· 52 322 inlägg
Som sagt, den stora besparingen får du om du sänker inomhustemperaturen. Man brukar rekommendera att inte sänka under 10 grader.
Om man sänker för mycket så kan vissa utrymmen i huset komma under noll, med risk för frysning. Jag skulle prova att sänka till 10 grader första vintern, och lägga ut några termometrar med minnesfunktion i kritiska utrymmen, som där VV beredaren står, kanske i diskbänksskåpet osv. Så kan du läsa av hur kallt det blev efter vintern. Termometern håller max och min temp i minne.
Att stänga av beredaren ger en besparing, men försumbar i förhållande till att sänka inomhustemperaturen.
Vill man spara hårt, så kan man tömma allt vatten (kan vara svårt) och kallställa huset helt.
Om man sänker för mycket så kan vissa utrymmen i huset komma under noll, med risk för frysning. Jag skulle prova att sänka till 10 grader första vintern, och lägga ut några termometrar med minnesfunktion i kritiska utrymmen, som där VV beredaren står, kanske i diskbänksskåpet osv. Så kan du läsa av hur kallt det blev efter vintern. Termometern håller max och min temp i minne.
Att stänga av beredaren ger en besparing, men försumbar i förhållande till att sänka inomhustemperaturen.
Vill man spara hårt, så kan man tömma allt vatten (kan vara svårt) och kallställa huset helt.
Tack för svar. Vattnet i beredaren är väldigt varmt. Varför jag tror att effekten är hög.E etompau skrev:
Tömma allt vatten låter intressant. Bör kolla detta med en rörmockare?H hempularen skrev:Som sagt, den stora besparingen får du om du sänker inomhustemperaturen. Man brukar rekommendera att inte sänka under 10 grader.
Eftersom du har direktverkande elelement så är det ingen större besparing att stänga av varmvattenberedaren. All förlustenergi går ju till att värma upp utrymmet den står i så den blir ett extra element. detta underförutsättning att den inte sitter utomhus eller liknande.
Så länge du värmer upp med el kommer du ha ett utbyte på 1:1 el/värme. För att få ner elförbrukningen kan du antingen sänka temperaturen inne, minska värmeförlusterna med isolering eller byta uppvärmning till något med bättre verkningsgrad, t.ex en luft-luft värmepump.
Jag skulle rekommendera att sätta in en luft-luft värmepump som också kommer röra runt luften och minska stugfukten. Du få då ett utbyte el/värme på mellan 1:3 till 1:5
Så länge du värmer upp med el kommer du ha ett utbyte på 1:1 el/värme. För att få ner elförbrukningen kan du antingen sänka temperaturen inne, minska värmeförlusterna med isolering eller byta uppvärmning till något med bättre verkningsgrad, t.ex en luft-luft värmepump.
Jag skulle rekommendera att sätta in en luft-luft värmepump som också kommer röra runt luften och minska stugfukten. Du få då ett utbyte el/värme på mellan 1:3 till 1:5
Redigerat:
Vattnets temperatur har lite att göra med effekten på beredaren. Även en klen beredare klarar att värma vatten till 85grader, den tar bara längre tid på sig. Om du saknar blandningsventil kan det vara bra att installera för att minska risken för skållningC Calle75 skrev:
Tack för svar. Varmvattenberedaren sitter under huset. Ett utrymme som är relativt oisolerat. Den ligger nästan mot marken under huset. Intressant med luftvärmepump.T toolman77 skrev:Eftersom du har direktverkande elelement så är det ingen större besparing att stänga av varmvattenberedaren. All förlustenergi går ju till att värma upp utrymmet den står i så den blir ett extra element. detta underförutsättning att den inte sitter utomhus eller liknande.
Så länge du värmer upp med el kommer du ha ett utbyte på 1:1 el/värme. För att få ner elförbrukningen kan du antingen sänka temperaturen inne, minska värme förlusterna med isolering eller byte uppvärmning till något med bättre verkningsgrad, t.ex en luft-luft värmepump.
Det är inte så komplicerat så länge du inte har tvätt eller diskmaskin, de är nästan omöjliga att tömma på vatten.C Calle75 skrev:
Varmvatten beredaren kan du tömma med säkerhetsventilen och rören kan antingen dras om med fall eller blåsas ur med tryckluft. Duchblandare kan vara svåra att tömma helt utan att de demonteras.
Har ni tänkt att åka ut under vinterhalvåret är det tveksamt om det är lönt att hålla på med kallställning. Det blir för mycket meck.
Med den placeringen av beredare kan det ge problem vid avstängning. Det finns en frysrisk. Det ger heller inte så stor besparing jämfört med att sänka värmen i hela huset. Äldre beredare kan krångla om man håller på och stänger av och på.
Första alternativet för er att sänka värmen och behålla vvb på det bör spara mycket. Nästa steg är att stänga av vatten på hösten och öppna på våren. Fungerar ju inte om ni vill besöka stället under vintern. Det kan vara svårt att tömma bort allt vatten. Vi har motsvarande situation och använder en lokal VVS firma som fixar detta till ett rimligt pris , det kan vara värt att kolla. När jag gjorde detta själv missade jag ibland något med dyra utbyten som konsekvens
Första alternativet för er att sänka värmen och behålla vvb på det bör spara mycket. Nästa steg är att stänga av vatten på hösten och öppna på våren. Fungerar ju inte om ni vill besöka stället under vintern. Det kan vara svårt att tömma bort allt vatten. Vi har motsvarande situation och använder en lokal VVS firma som fixar detta till ett rimligt pris , det kan vara värt att kolla. När jag gjorde detta själv missade jag ibland något med dyra utbyten som konsekvens
Moderator
· Stockholm
· 52 322 inlägg
Sitter den under huset, så sitter den i praktiken utomhus, du bör inte stänga av den. Möjligen tömma den först.
Men som sagt varmvattenberedaren drar inte jättemycket, om man inte använder varmvatten.
Men som sagt varmvattenberedaren drar inte jättemycket, om man inte använder varmvatten.
Nej egentligen inte. Problemet är att det ibland kommer räkningar på tusentalskronor under vintern. Så min/vår plan är enligt följande;V Vante skrev:
1. Sänka temperaturen på varmvattensberedaren under vintern. Det är kokhett när det kommer ut idag.
2. Ha två element igång, ett i badrummet och ett i köket.
Moderator
· Stockholm
· 52 322 inlägg
Du borde titta på att installera en luftvärmepump också. Det är en relativt billig investering, och den ger en besparing på en faktor 3 - 4. Så om du får lägga 10 000 på underhållsvärme, ger värmepumpen en sänkning till 3000 eller ännu lite bättre.