Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så vi är ett helt litet gäng som har haft icke fungerande ventil i gatan på inkommande vatten. Trodde mitt fall var ovanligt... Jag fick vänta tre mån på att kommunen grävde upp i gatan och bytte ventilen.
Våran blev aldrig bytt, killen från VA bolaget sa att dom inte byter om det inte behövs och nu när våra invändiga ventiler är bytta är det väl 60år tills den behövs stängas igen.

Det är bara stamnätet dom håller efter löpande tydligen, lokala näten lagar dom när dom läcker…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U
Så vi är ett helt litet gäng som har haft icke fungerande ventil i gatan på inkommande vatten. Trodde mitt fall var ovanligt... Jag fick vänta tre mån på att kommunen grävde upp i gatan och bytte ventilen.
Nejdå, vi hade samma problem i ett annat hus också när jag var yngre och bodde hemma.
För oss kom de redan dagen efter med en grävmaskin, men vi har den i gräsmattan så ingen asfaltering osv. Däremot fick de byta grävmaskin när den första inte orkade gräva i leran och inte heller klarade gräva 2 meter djupt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Våran blev aldrig bytt, killen från VA bolaget sa att dom inte byter om det inte behövs och nu när våra invändiga ventiler är bytta är det väl 60år tills den behövs stängas igen.

Det är bara stamnätet dom håller efter löpande tydligen, lokala näten lagar dom när dom läcker…
Mina kommunmedarbetare hade tråkigt på jobbet så de bestämde sig för att ställa hårdare krav på konsol vid vattenmätarplatsen i samband med byte till ny modell av vattenmätare (digital, vad annars i detta land?). Det visade sig att väldigt många likt TS hade mycket gamla vattenmätarplatser utan konsol. Nu ringde alla dessa småhusägare rörmokare som konstaterade att vattnet inte alls gick att stänga av i gatan, typ i 20% av fallen. Sen fick VA-enheten byta alla dessa. Blev ett dyrt initiativ som de där uttråkade och auktoritära medarbetarna tog. Men det spelar ju ingen roll för medarbetarna, bara att höja VA-taxan med 15% i år igen. (Saknar den gamla svenska pragmatismen, den som har byggt vårt välstånd.)

(Ursäkta raljant ton men det krävs lite humor för att orka med dessa märkliga beslut i det offentliga.)

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Johanna Se skrev:
Tusen tack för alla snabba svar! Det låter som att det får bli att beställa ett utbyte. Vi flyttade in i slutet av 2021 och huset är byggt i början av 60-talet, så börjar väl bli dags :)
Förmodligen är det mer som bör bytas om man ska börja riva idet, vattenrören från vägen vid anslutningspunkten till det kommunala och sedan hela vägen fram till mätaren.
Tycker att mätaren ser ganska ny ut, fick min utbytt för två år sedan till en nästan identisk.
Mina rör och kranar såg identiska ut med dina men jag kunde stänga till 95% så dom gjorde bytet.
Dom tycke inte att en konsol behövdes eftersom att rören var så stabila.

Det kan faktiskt finnas fler än en avstängningspunkt i huset. Kanske ovanligt, men det kan vara värt att syna rören för inkommande vatten för att åtminstone veta vad som finns där.

Säger det eftersom vi har det, separat avstängningsventil placerad före kranarna för inkommande vatten. Hus från tidigt 70-tal.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det kan faktiskt finnas fler än en avstängningspunkt i huset. Kanske ovanligt, men det kan vara värt att syna rören för inkommande vatten för att åtminstone veta vad som finns där.

Säger det eftersom vi har det, separat avstängningsventil placerad före kranarna för inkommande vatten. Hus från tidigt 70-tal.
Hos mig har kommunen sin avstängning under gatan utanför grinden och jag har en egen innanför grinden. Så visst förekommer det att det finns flera.

Mina kommunmedarbetare hade tråkigt på jobbet så de bestämde sig för att ställa hårdare krav på konsol vid vattenmätarplatsen i samband med byte till ny modell av vattenmätare (digital, vad annars i detta land?). Det visade sig att väldigt många likt TS hade mycket gamla vattenmätarplatser utan konsol. Nu ringde alla dessa småhusägare rörmokare som konstaterade att vattnet inte alls gick att stänga av i gatan, typ i 20% av fallen. Sen fick VA-enheten byta alla dessa. Blev ett dyrt initiativ som de där uttråkade och auktoritära medarbetarna tog. Men det spelar ju ingen roll för medarbetarna, bara att höja VA-taxan med 15% i år igen. (Saknar den gamla svenska pragmatismen, den som har byggt vårt välstånd.)

(Ursäkta raljant ton men det krävs lite humor för att orka med dessa märkliga beslut i det offentliga.)
Men det var ju trots allt bra att de fick fixa avstängning ute i gatan som fungerar.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Krilleman
Jag skulle hjälpa en vän i Örebo kummun att byta till variant med modern vattenmätarkonsol.

Han kontaktade VA-verket som bokade en tid för avstängning.

Ventilen i gatan gick sönder i stängt läge när VA-verkets egna personal stängde.

😂😂

Jag kunde lugnt jobba vidare med vattnet avstängt lääääänge.

Viktigt att notera här är om jag eller min "kompis" hade vridit av ventilen i stängt läge hade kostnaden landat på husägaren själv.

Nu kostade detta kalaset med grävning/återställning långt in på kvällen, ingenting för villaägaren.

• Gilla
  • Wow
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju raljera och skoja om det här, men om kommunen skulle byta alla avstängningar ute i gatan i förebyggande syfte, så hade det nog blivit ett nästan omöjligt projekt. Så man tar det när problem uppstår antar jag.

U
Fast många ventiler hade nog levt mycket längre om de blev lite motionerade 2 gånger om året. Men det blir omöjligt för kommunerna och som krille var inne på så får ingen annan röra avstängningen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det var ju trots allt bra att de fick fixa avstängning ute i gatan som fungerar.
Man får ta det goda med det onda.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:

Det jag funderade på var om man kan stänga av vattnet från värmepumpen istället, men ingen information om det i instruktionsboken.

Enligt va-ritning ser det inte ut att vara något före mätaren, men det kanske inte brukar stå med där?

• Kopparledningar anslutna till mässingsventil med blå och röd märkning, vit pappersplatta, oordnad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeinstallation med kopparledningar, cirkulationspump, expansionskärl och mätinstrument på en värmepanna.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning, elschema eller VVS-plan, markerade ledningar och komponenter, garage, siffer- och bokstavskoder.
    Skapa konto
Krilleman
Skruva detta vredet helt i botten så stänger du av allt varmvatten i huset.

Men tänk samtidigt på att en varmvattenberedare i en trycksatt anläggning inte tål negativt tryck.

Så det kan vara på sin plats att tömma övertrycket i värmesystemet innan...

VVS-installation med kopparledningar och en ventilmekanism, markerad med en grön fyrkant runt en inställningsdel.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Skruva detta vredet helt i botten så stänger du av allt varmvatten i huset.

[bild]
Tackar! Står typ "avstängning" på den så hade hoppats det skulle funka, men då stänger den alltså bara av varmvattnet och inte kallvattnet. Synd :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.