Hejsan! Kanske en trög fråga, men hur stänger man av golvvärme? Värmesystemet är kopplat på följande sätt:
Har en Luft/vatten split ifrån LG där rören är dragna till NIBE Ackumulatortank VPA 200/70. Från tanken är det sedan draget rör till bl.a LK golvvärme. Har vridit ned samtliga termostater till lägsta nivå och golven är kalla. Dock har har jag en framledningstemperatur på ca 50c och en retur på ca 30c. Detta ger ett högt deltaT samtidigt som CP går hela tiden. Detta betyder för mig att golvvärmen drar värme utan att det går till självaste golvet? Jag trodde att temperaturerna skulle sjunka till kanske 25c eller är det rätt? Följande saker har jag provat:
Vrida ned flödet och temp till lägsta. Stängde av det ena ställdonet som stod öppet på bilden så att alla nu är stängda.

Bifogar ett par bilder på hur systemet ser ut. Tacksam för lite hjälp på vägen :)
 
  • Ackumulatortank VPA märkt med etikett och ovanliggande kopparledningar med kopplad styrutrustning och ställdon för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med luft/vatten split, ackumulatortank och kopparledningar för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med LK golvvärme fördelare, rör, termostater och pump i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel till ett värmesystem med justeringsrattar och indikatorlampor som visar aktiva inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med en WILO-cirkulationspump och kopparledningar, där ställdonet är stängt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurva 9 borde vara kurva 3 - 4 om det bara är golvvärme, så ställ ned denna så borde det ordna sig, alternativt stäng av / dra ut stickproppen till cirkpumpen om det inte finns ngt värmebehov.
Den kan fastna så den behöver hjälp att komma igång på höstkanten.
Cirkpumpen behöver inte stå på max hastighet då det finns en extra pump
Vid golvvärme.
 
Tack för ett snabbt svar. Glömde att nämna att jag har skruvat ned från 9 till 1 och ingen skillnad. Det är väl det enda som återstår att dra strömmen för CP, men borde inte tempen sjunka i och med att termostaterna är på minimum? Är det kanske via by passen som värmen går? Blir inte klok på detta haha
 
Hör du att shuntmotor fungerar när du ändrar från 9-1 röda pilarna ska visa om shunt öppnar eller stänger, det finns indikering / ratt på shunten som ska ändra läge vid automatik, kan även finnas ett manuellt läge ibland då ratten trycks in eller dras ut och vrides, då fungerar ej elmotorn i shunten.
Försök att hitta manual till shuntmotor.
 
Kan vara att shuntmotor släppt från låsningen på shunten så att den sitter löst ....
 
T tracker skrev:
Hör du att shuntmotor fungerar när du ändrar från 9-1 röda pilarna ska visa om shunt öppnar eller stänger, det finns indikering / ratt på shunten som ska ändra läge vid automatik, kan även finnas ett manuellt läge ibland då ratten trycks in eller dras ut och vrides, då fungerar ej elmotorn i shunten.
Försök att hitta manual till shuntmotor.
Bra fråga. Har inte kollat upp det. Får kolla på det när jag kommer hem. Tänker du på den som sitter ovanpå CP Wilmo eller den andra? Den andra svarta är ju satt till Auto.
 
Ja den svarta med vredet på, ser ut som den hänger snett / löst..
 
Har rättat till den och jag tycker mig höra motorn. Shunten står ju på 0. Den pilen ned som du talar om har ståt och blinkat på nedåt i veckor nu. Så här ser det ut. Om du tänker på pilen som är i apparaten till höger om shunten.
 
  • Elapparat och shuntmotor under montering med inställningar synliga och en blinkande pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
förhoppningsvis var det shuntmotorn som vridit sig, hoppas bara på resultat nu....
 
Vi kan hoppas men tvivlar på det. Lyckades få fatt i en manual och kan säga att det är en av de sämsta som jag har läst. Först så står det på reglercentralen att det är en Automix 30E men i manualen att det är en 30D, bara det i sig vart smått förvirrande. Hur som, så har jag hittat vad de olika symbolerna på reglercentralen betyder. Ser att den ratten är inställd på solen vilket innebär Normal/dagtemperatur hela dygnet. Skall prova att sätta den på MIN som är Sommarinställning med frysskydd. Får hoppas på att det gör någon skillnad. Blir inte klok på detta system.
 
Förvisso så har tempen sjunkit från ca 50c till 40c så det har sket något genom att räta till shunten:)
 
Borde det inte räcka att ställa automatiken i manuell, shunt i manuell och shuntvredet till 0?
Så gjorde jag igår på min panna och ikväll klagar barnen på att det är kallt :oops:
 
  • Värmesystemregulator med inställd temperatur på displayen och shuntventil i manuell position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tttomten tttomten skrev:
Borde det inte räcka att ställa automatiken i manuell, shunt i manuell och shuntvredet till 0?
Så gjorde jag igår på min panna och ikväll klagar barnen på att det är kallt :oops:
Ja du. Den är ju på 0 så jag antar att det inte går att göra något åt det? Det är även kallt i huset så det är inte problemet utan att framledningstemperaturen ligger på i dagsläget 40c fast att termostaterna till golvvärmen är vridna till lägsta läge. Jag trodde att när termostaterna vred till lägsta läge att så skulle även temperaturen i system även göra.
 
Darmal Darmal skrev:
Ja du. Den är ju på 0 så jag antar att det inte går att göra något åt det? Det är även kallt i huset så det är inte problemet utan att framledningstemperaturen ligger på i dagsläget 40c fast att termostaterna till golvvärmen är vridna till lägsta läge. Jag trodde att när termostaterna vred till lägsta läge att så skulle även temperaturen i system även göra.
Då har du läckage, shunten står snett eller du drar värme bakvägen OCH värmen kan cirkulera (tex genom öppen slinga eller bypass).
Kan det vara så att termostaterna är av sån typ som inte går att stänga helt?
 
Det kan absolut ha att göra med by passen. Som du ser på bilden till ställdonen så sitter det även bypass. Misstänker att det är där värmen tar vägen och snurrar. Men borde inte CP sluta att snurra då golvvärmen inte kallar på värme och framledningstemperaturen även den att sjunka till ex 20c? Tror ej att det är sådana termostater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.