4 327 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Ständigt igenimmade/isade fönster i nya hus
Medlem
· Sverige
· 5 213 inlägg
Vi bytte fönster i vår 70-talsvilla för ett par år sedan och har inte haft en tillstymmelse av problem med kondens. Kan ev bero på att treglaskonstruktionen från Morups i detta fall har designats just för att undvika detta problem, ”Antifog” från glastillverkaren AGC. Sedan en varmkant som hindrar kondens på insidan, klockrent.
U-värde ska enligt tillverkaren vara 0,8 dvs rätt bra isolering.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 667 inlägg
Varmkant har inget att göra med att förhindra kondens på insidan. Kondens på insidan blir det när ventilationen är för dålig.H Harald Blåtumme skrev:Vi bytte fönster i vår 70-talsvilla för ett par år sedan och har inte haft en tillstymmelse av problem med kondens. Kan ev bero på att treglaskonstruktionen från Morups i detta fall har designats just för att undvika detta problem, ”Antifog” från glastillverkaren AGC. Sedan en varmkant som hindrar kondens på insidan, klockrent.
Varmkant förbättrar u-värdet då varmkanten är av plast/komposit istället för metall. (Metall leder kyla).
Medlem
· Sverige
· 5 213 inlägg
Jag.förstår inte logiken bakom det du säger. Som jag ser det är det teoretiskt självklart att isolerande varmkant minskar problem med invändig kondens pga att insidans ytor blir varmare, därmed mindre benägna att fälla ut fukt i inneluften.V verktygsgurun skrev:
Detta har även visats rent praktiskt i vårt hus med högisolerande fönster som har sk varmkant: inte ens i badrummet med stundtals ganska hög luftfuktighet blir det kondens på insida fönster. Så jag skulle säga att du behöver presentera data som ger stöd för din tes.
Redigerat:
Ok lite rätt har du. Risken för kondens blir mindre längst ut i kanten på glaset där varmkanten sitter.H Harald Blåtumme skrev:Jag.förstår inte logiken bakom det du säger. Som jag ser det är det teoretiskt självklart att isolerande varmkant minskar problem med invändig kondens pga att insidans ytor blir varmare, därmed mindre benägna att fälla ut fukt i inneluften.
Detta har även visats rent praktiskt i vårt hus med högisolerande fönster som har sk varmkant: inte ens i badrummet med stundtals ganska hög luftfuktighet blir det kondens på insida fönster. Så jag skulle säga att du behöver presentera data som ger stöd för din tes.
Liknande trådar
-
Hur åldersbeständigt hålla ihop Tubolit isolering kring vattenrör?
Badrum -
Visade sig att vi har tomt runt hela huset
Tomter -
Mäklare visade bilder på likvärdig bostad istället för den riktiga
Artikelkommentarer -
Ständigt hett element - vad är fel?
Värme allmänt -
Snart testar jag napalm - avloppet svämmar över ständigt i källaren
Vatten & Avlopp