49 937 läst · 39 svar
50k läst
39 svar
Stående panel utan lock
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Riktigt snyggt! Hur löste ni luftningen i överkant?
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Gammal tråd, men norrmännen har gjort det här i många år. "Logpanel" har jag hört det kallas, dvs samma typ av panel som en lada (springor utan lock). Bakom panelen med springorna sitter vanliga spikläkt och asfaboard som vindskydd (dvs svart). Men det funkar säkert bra med vindpappen ovan också. Eller svartmålad utegips om man orkar jobba sig.
Finessen med logpanel är att vind och regn faktiskt inte tränger in i väggen trots springorna. Det blir liksom en luftkudde bakom panelen när trycket byggs upp.
Billigt, snyggt och enkelt - som vanligt så kan dom, norrmännen! Är dessutom grymt snyggt ihop med faltak (trätak).
Finessen med logpanel är att vind och regn faktiskt inte tränger in i väggen trots springorna. Det blir liksom en luftkudde bakom panelen när trycket byggs upp.
Billigt, snyggt och enkelt - som vanligt så kan dom, norrmännen! Är dessutom grymt snyggt ihop med faltak (trätak).
Hej! har tänkt göra så med min loge, med befintliga springor i panelen.Men ligger asfaboarden emot panelen, eller ska det vara spalt emellan för att skapa den där luftkudden?DiscoDuck skrev:Gammal tråd, men norrmännen har gjort det här i många år. "Logpanel" har jag hört det kallas, dvs samma typ av panel som en lada (springor utan lock). Bakom panelen med springorna sitter vanliga spikläkt och asfaboard som vindskydd (dvs svart). Men det funkar säkert bra med vindpappen ovan också. Eller svartmålad utegips om man orkar jobba sig.
O hur mycket spalt isåfall 1 tum?
Luftspalt - jajamän. 28 mm räcker nog, men det är mycket trevligare att spika panel på 34 mm spikläkt (svarar bättre).W wedge73 skrev:
Hittade min gamla skiss jag ritade upp efter hur arkitekt Anders Haslestad hade byggt ett hus i norska Telemark med logpanel. På den tiden ansågs en vägg med 170+45 vara extremt välisolerad i Norge. Överdrivet rent av, därav alternativen med klenare regelstomme.
T
thced
Husägare
· Västra Götalands län
· 59 inlägg
thced
Husägare
- Västra Götalands län
- 59 inlägg
Vad är de olika skikten?DiscoDuck skrev:
Ytterpanel, luftspalt/spikregel (korsande för att inte hindra ev inträngande vatten att rinna ner), asfaboard (vi är ju i Norge som gillar detta lättarbetade material - utegips/vindskydd för svenskar), regelstomme, ångspärr, installationsskikt, invändig spontad obehandlad panel (återigen är vi i Norge - gips för svenskar)