Jag ställde en fråga till Hultafors:
Vilket stål och vilken värmebehandling är det på era nya Stämjärn HDC?

De svarade:
Våra stämjärn är gjorda i stålet CRV 68 och bladet är härdat till 58-62 HRC.
Handtagsdelen är härdad till 38-45 HRC

Vet nån här vad Bacho Ergo 8032 gjordes av och hur det behandlades?

Det svaret forskas det i, då ingen på bahco verkar veta.

Pär

Jag har testat ett pre-produktions exemplar av Hultaforsjärnen. Förutom att baksidan krävde lite jobbat plana, vilket förhoppningsvis fixats till produktionsjärnen, gick det att få en bra skarp egg på det. Testade att hugga lite i ek och eggen verkade hålla hyggligt bra. Ingen vetenskap utan bara subjektivt intryck.
/B

joegge skrev:
Jag hittade en recension i Fine WoodWorking #64 maj/juni 1987 som anger att Bahco Ergo 8032 är härdade till Rockwell Hardness 58-60[bifogad fil]
Hårdheten RC 58-60 är väl tämligen normal för stämjärn, men säger inte så mycket om stålets kvalité i övrigt.
Faktorer som slagseghet och eggskärpa är ju intressanta i sammanhanget.

joegge skrev:
Jag hittade en recension i Fine WoodWorking #64 maj/juni 1987 som anger att Bahco Ergo 8032 är härdade till Rockwell Hardness 58-60[bifogad fil]
"If you're comfortable with the tool, you may not be with the price $15 for the 1-in model. But all that intelligent Swedish design-whether it's for hand tools or Saabs-doesn't come cheap"

Efter att ha läst i denna tråden hur mycket som betalas för dessa nuförtiden får nog 15$ anses ganska billigt, även för nästan 20 år sedan.:)

...medan prisutvecklingen på gamla saabar ju kan sägas ha varit tvärtom.. :)

Nu har jag fått mina Bahco Ergo 8032 från USA och jag är glad!
En SAAB har väl aldrig gjort nån glad och det övergår mitt förstånd hur de kunde sälja bilar i USA.

Japanska highend stämjärn kostade runt $35 i mitten på 80-talet och kostar ungefär detsamma idag, så prisutvecklingen på dessa stämjärn är lite speciell, för att uttrycka sig milt.

• Gilla
CarlMagnus
  • Laddar…
T
Hej,

Bumpar en gammal tråd ifall någon (likt mig) söker info om hur HDC jämförs med EDC. Det slutade med att jag mailade Hultafors och fick följande svar:

”Hej Tomas!
Här kommer en direkt förklaring över skillnaderna från produktchefen på Hultafors:

HDC har till skillnad från EDC:
• Plan anläggningsyta, gör att stålet och handtaget ligger längs med arbetsstycket
• Smidd i ett stycke med genomgående I-profil för extrem brytstyrka och för att maximera kraftöverföringen ner i arbetsstycket.
• Utbytbart slag i nylon som reservdel

Hoppas detta besvarade dina frågor ”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.