Det är olika regler i olika kommuner vad gäller nybyggnadskartor, utsättning och kontrollmätning men att dom kommit ut och mätt in höjderna behöver inte vara mer invecklat än att man vill göra en koll för att bemöta grannens gnäll :)

Det är inte roligt hamna där, men försök sätta er till realiteterna.
Finns det saklig anledning varför grannen är missnöjd? Kanske dom har en bra anledning?
Vill dom bara fördröja allt?
Eller blir det en försämring för dom som dom inte gillar, men måsta bara ta?

När vi planerade vårt bygglov kommunen sade att alla vill bygga ”på en kudde”, alltså fylla minst 50cm på hela tomten trots att det inte alltid blir bra. Alla vill ligga litet högre upp än grannen. So det finns vissa kända saker som kommunerna bevakar aktivt och vill motarbeta.
Dom kanske vill göra en mindre justering, eller bara dubbelkolla först. Ta en sak i taget.

Våra grannar överklagade typ allt och litet till om vår hus- och tomthöjderna till länsstyrelsen när vårt hus var precis färdigt byggt.
Bättre reda ut allt INNAN ni bygger ert hus. Det tog 2 stressig år till länsstyrelsen att komma fram med ett förväntat beslut att grannens alla 20 punkter var grundlösa.

Sen måste man bo som grannar efter allt…

• Gilla
Grodan77 och 3 till
  • Laddar…
G Grodan77 skrev:
Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att kommunen ber Stadsmätningen kontrollera höjdpunkter i ett bygglovsärende? Vad brukar de göra då? Baserar sig deras mätningar på annan/mer detaljerad data än den vi fått i t.ex. nybyggnadskartan som vi inte har tillgång till?

Vi ska bygga en villa i detaljplanerat området med kuperad terräng. Vår bygglovsprocess är en lång historia med en specifik granne som på alla möjliga sätt försöker sätta stopp på vårt bygge.
Bra att Du inte som många fläker ut hela historien med grannbråk etc. Men jag är som jag är och blir otroligt nyfiken på vad som driver en granne "att hålla på"? Är det "bara" omöjlig personkemi eller avundsjuka, att hen är "vän av ordning" eller kanske "trycker" grannarna ist för att mopsa sig på jobbet, mot släkten eller kanske rent av mot banken?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig själv varit med om mätning vid ett överklagat och färdigbyggt ärende. Men enklast är väl en stege, skylift eller dylikt för kommunens tillsyn att åka ut och mäta.
G Grodan77 skrev:
Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att kommunen ber Stadsmätningen kontrollera höjdpunkter i ett bygglovsärende? Vad brukar de göra då? Baserar sig deras mätningar på annan/mer detaljerad data än den vi fått i t.ex. nybyggnadskartan som vi inte har tillgång till?

Vi ska bygga en villa i detaljplanerat området med kuperad terräng. Vår bygglovsprocess är en lång historia med en specifik granne som på alla möjliga sätt försöker sätta stopp på vårt bygge.
Jag byggde Carport och kommunen begärde inmätning före OCH efter. Jag hävdade att som ingenjör kan jag mäta själv innan men de krävde efter. Jag passade på att rita in övriga byggnader som inte fanns på fastighetsverkets karta.

Abbe W Abbe W skrev:
Jag passade på att rita in övriga byggnader som inte fanns på fastighetsverkets karta.
Antar att du menar Lantmäteriet? Statens Fastighetsverk är en helt annan verksamhet.

Referensystemet för kartan byttes för några år sedan, det medförde att vår FG blev ca 25 cm för hög. Tog en stund innan jag kom ihåg och bad dem att justera mellan de 2 referensystemen ( bygglovets refsystem vs nuvarande). Vad jag fick höra är att höjderna påverkas olika i olika områden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B b8q skrev:
Antar att du menar Lantmäteriet? Statens Fastighetsverk är en helt annan verksamhet.
Japp det stämmer, och här kan man inte ändra sin post, annars skulle jag gjort det.

TRJBerg
Det jag ibland undrar när det gäller saboterande grannar är om dom tänker på att de kan bli utsatta för samma behandling eller värre. Som det är väl känt, alla människor är inte saktmodiga.

Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Jag som arkitekt brukar göra en drönar scanning till punkt moln av det tomter jag jobbar med, det ger en större säkerhet på höjderna. Har sätt skillnander på över en meter mellan inmätt och nybyggnadskartor, dom är sällan bra och lita på höjdmässigt om dom inte nyligen har upprättats eller tagits fram.
Snart kommer väl satellitscanningar.

• Gilla
Markokoistinen
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag ibland undrar när det gäller saboterande grannar är om dom tänker på att de kan bli utsatta för samma behandling eller värre. Som det är väl känt, alla människor är inte saktmodiga.
Nej det tror jag inte, våra grannar som anmält oss 5ggr och överklagat 2, förväntade sig att vi var "schyssta" när de ville bygga..

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.