Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att kommunen ber Stadsmätningen kontrollera höjdpunkter i ett bygglovsärende? Vad brukar de göra då? Baserar sig deras mätningar på annan/mer detaljerad data än den vi fått i t.ex. nybyggnadskartan som vi inte har tillgång till?

Vi ska bygga en villa i detaljplanerat området med kuperad terräng. Vår bygglovsprocess är en lång historia med en specifik granne som på alla möjliga sätt försöker sätta stopp på vårt bygge.

• Gilla
jonas.f.carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig själv varit med om mätning vid ett överklagat och färdigbyggt ärende. Men enklast är väl en stege, skylift eller dylikt för kommunens tillsyn att åka ut och mäta.

• Gilla
Dia och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Jag har aldrig själv varit med om mätning vid ett överklagat och färdigbyggt ärende. Men enklast är väl en stege, skylift eller dylikt för kommunens tillsyn att åka ut och mäta.
Tack för svar! Vi är fortfarande i bygglovsprocessen (bygglovet blev överklagat och återförvisat till handläggning) så jag förstår det som att Stadsmätningen ska kontrollera de marklinjer och plushöjder vi angivit i våra ritningar. Har du varit med om det?

Varför har ärendet blivit återförvisat? Är det p g a att länsstyrelsen inte anser att kommunen tagit beslut på bristande underlag? På vilka grundet överklagade grannen?

• Gilla
Lars Svensson7 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt att kommunen gör en nybyggnadskarta utan att ha åkt ut och mätt in allting, utan bara plockar höjder, byggnader mm från sin kartdatabas.

Om ni sen utgått från den kartan när ni ritat situationsplan, nya markprofiler etc, och någon granne anser att det där kan ju omöjligen stämma med verkligheten, så kan det bli så att kommunen tvingas ut och mäta alla höjder på nytt (vilket de alltså borde gjort från början, och som är en av orsakerna till att nybyggnadskartor är så dyra).

Jag säger inte att det är det som hänt här, men det är inte omöjligt.

• Gilla
OleB och 9 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Varför har ärendet blivit återförvisat? Är det p g a att länsstyrelsen inte anser att kommunen tagit beslut på bristande underlag? På vilka grundet överklagade grannen?
Det är av en helt annan anledning, en minimal miss där några decimeter i ritningarna bidrog till byggarea så huset blev för stort. Länsstyrelsen hade inga anmärkningar på underlaget. Punkten som Länsstyrelsen hade åsikter om är nu justerat av oss men jag uppfattar det som att kommunen känner sig tvungna att genomföra denna kontrollmätning för att ha ”ryggen fri” och kunna bemöta grannens synpunkter.

Redigerat:
  • Gilla
kjellhv och 1 till
  • Laddar…
Kontroll av byggnadshöjd eller nockhöjd kan ingå i lägeskontrollen. Vissa kommuner gör det alltid, t.ex. Trelleborg.

Man behöver inte någon stege för det. Man mäter t.ex. nockhöjden reflektorlöst med totalstation. Det blir en osäkerhet på någon cm i höjden vilket är fullt tillräckligt.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Kommunen kan göra ganska grova misstag om deras kartunderlag är för dåligt. Det verkar framförallt gälla höjdangivelser som i allmänhet har ganska dålig upplösning.

Jag har själv sett ett fall där kommunen ville att ett hus, (i strandskyddat område), skulle ställas på en annan plats än där fastighetsägaren ville ha det. Placeringen innebar att det skulle hamnat cirka tre meter högre men det kunde inte kommunen se på sina kartor. I det fallet backade kommunen när de förstod vad det innebar.

• Haha
  • Gilla
AndEq och 1 till
  • Laddar…
Vet att under tekniskt samråd så frågade vi om vi kunde höja huset litegrann, de gick med på en höjning på 10 cm, mer än så kräver nytt bygglov.

Bad att få detta noterat ner i protokollet så det inte blir några konstigheter senare, bad sedan min byggare att höja huset 10 cm. Om detta nu blev gjort eller ej är svårt att avgöra. Jag blev nöjd med sluthödjen och ingen har protesterat.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Grodan77 skrev:
Jag undrar om någon här inne har erfarenhet av att kommunen ber Stadsmätningen kontrollera höjdpunkter i ett bygglovsärende? Vad brukar de göra då? Baserar sig deras mätningar på annan/mer detaljerad data än den vi fått i t.ex. nybyggnadskartan som vi inte har tillgång till?

Vi ska bygga en villa i detaljplanerat området med kuperad terräng. Vår bygglovsprocess är en lång historia med en specifik granne som på alla möjliga sätt försöker sätta stopp på vårt bygge.
Jag som arkitekt brukar göra en drönar scanning till punkt moln av det tomter jag jobbar med, det ger en större säkerhet på höjderna. Har sätt skillnander på över en meter mellan inmätt och nybyggnadskartor, dom är sällan bra och lita på höjdmässigt om dom inte nyligen har upprättats eller tagits fram.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
G Grodan77 skrev:

Grundkartan är sällan korrekt
Gå ut och mät och debitera skillnaden till kommunen

• Gilla
paso
  • Laddar…
G Grodan77 skrev:

Min erfarenhet är att när man beställer nybyggnadskarta så sätter kommunen ut en mätpunkt, sedan mäter de att FG stämmer enligt bygglovsansökan vid lägeskontrollen. I mitt fall gällde det ett garage i Vänersborgs kommun. Det krävdes ingen efterkontroll av tex nockhöjd efter bygget iom att det var en komplementsbyggnad på ca 60kvm

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
G Grodan77 skrev:

Det är korrekt. När man bygger nytt dvs ingen tillbyggnad, vi har precis byggt, så kräver kommunen en utsättning men även kontrollmätning när huset är byggt. I vår kommun är det aktoriserade privata firmor man väljer, som före godkännande/inflyttning mäter att hus är inom utsättning och har rätt höjd. Numera är detta ett krav när nybyggnadskarta har beställts dvs man får inte byggstart om detta inte är gjort. Vet inte om det var svaret?

Lurigt med alla mått o positioner.
Har byggt nytt uppe i en skog och blev ombedd att ge höjder inkl FG. Vad börjar man utan bra referens punkter?, gick på Googles höjd över havet och räknade sedan neråt, hade iaf riktiga mätinstrument för detta. Nämnde vad min FG var baserad på och fick godkänt.
Största problemet var exakt position på tomten och dess separata varm förråd. Hur fasen får man ihop detta i en skog utan Lantmäteriet? Gick med kompass, mätte vinklar tillsammans med Google maps. Sökte på detta och det godkändes men…
Lantmäteriet styckade av tomten och jag bad dom lägga in 2 punkter av huset ( som jag stakat ut) vilket inte var några problem och det var dessa som hjälpte mig senare då läges kontrollen på grunden visade sig vara ca 2m fel. Påpekade att lantmäteriets punker alltid varit mitt mål och att mina ’amatör’ ritningar var vad dom var ( är dock nöjd jag var så nära…). Positionen justerades av byggnadsnämnden till en extra kostnad utav 2500kr.

Kollade dom FG vid slutbesiktningen? Icke, det var inte mycket killen kollade alls, inte nu för att vi fuskat men man var ju stressad efter att ha hört en massa historier om petitesser.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
Lurigt med alla mått o positioner.
Har byggt nytt uppe i en skog och blev ombedd att ge höjder inkl FG. Vad börjar man utan bra referens punkter?, gick på Googles höjd över havet och räknade sedan neråt, hade iaf riktiga mätinstrument för detta. Nämnde vad min FG var baserad på och fick godkänt.
Största problemet var exakt position på tomten och dess separata varm förråd. Hur fasen får man ihop detta i en skog utan Lantmäteriet? Gick med kompass, mätte vinklar tillsammans med Google maps. Sökte på detta och det godkändes men…
Lantmäteriet styckade av tomten och jag bad dom lägga in 2 punkter av huset ( som jag stakat ut) vilket inte var några problem och det var dessa som hjälpte mig senare då läges kontrollen på grunden visade sig vara ca 2m fel. Påpekade att lantmäteriets punker alltid varit mitt mål och att mina ’amatör’ ritningar var vad dom var ( är dock nöjd jag var så nära…). Positionen justerades av byggnadsnämnden till en extra kostnad utav 2500kr.

Kollade dom FG vid slutbesiktningen? Icke, det var inte mycket killen kollade alls, inte nu för att vi fuskat men man var ju stressad efter att ha hört en massa historier om petitesser.
Bra att du fick ihop det men i detaljplanerat område eller där det finns tex strandskydd är det bara att beställa ut en mätfirma. Kommuner har inte detta numera utan de är privata och sänder koordinater direkt till kommun ens byggavdelning samt en pdf till tomt ägaren som kan användas för ritningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.