Hej, planerar för våran utbyggnad som är tänkt att ske någon gång nästa år, har dock ett litet problem i form utav berg som ligger i anslutning mot den befintliga husgrunden. Tanken är att huset skall förlängas åt detta hållet med ca 2 meter, jag hade därför behövt få bort ca 60 - 80 cm 'neråt' utav på berget så att säga för att kunna fortsätta med krypgrunden åt detta håll. Är detta något man löser själv med snigeldynamit eller behöver jag ta in någon för jobbet? Bifogar 3 bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
spräckkilar är en gammal metod som fungerar . borra får du göra . väl kilarna är på plats får man klippa till med en bra slägga .
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Finns hydraulisk spräckte att hyra (värd varenda krona) hyr även en ordentlig tryckluftdriven borr med kompressor (som kommer på släpvagn) annars har du att göra hela sommaren
Kan vara så att det lönar sig för dig att gå en utbildning hos powertools stenspräckning och köpa dess utrustning om du ska göra jobbet själv.
Berget är ganska flakt och du behöver en pall dvs en kant att spräcka loss ifrån och det kan vara lite meck innan man kommit ner/ skapat denna.
Snigeldynamit tyckte jag inte var speciellt billigt när man ska ha lite volymer och resultatet blev som ett lotteri samt att det tar lång tid.
Ta in lite offerter och jämför / uppskatta om det är lönt att göra det själv.
Berget är ganska flakt och du behöver en pall dvs en kant att spräcka loss ifrån och det kan vara lite meck innan man kommit ner/ skapat denna.
Snigeldynamit tyckte jag inte var speciellt billigt när man ska ha lite volymer och resultatet blev som ett lotteri samt att det tar lång tid.
Ta in lite offerter och jämför / uppskatta om det är lönt att göra det själv.
Så mycket som du har hade jag inte gett mig på utan maskiner. Både pga vikten på stenen, och framförallt på möjligheten att kunna skjuta sten flakt.
Spontant känns det som att såga ett par spår eller borra många täta hål är att föredra för at komma igång och få en kant att jobba från.
En mindre bergborrmaskin typ 1.5-2ton har borrat det du behöver på en dag eller två, och antaligen kan dom simplex-spränga åt dig på samma gång till en rimlig peng.
Spontant känns det som att såga ett par spår eller borra många täta hål är att föredra för at komma igång och få en kant att jobba från.
En mindre bergborrmaskin typ 1.5-2ton har borrat det du behöver på en dag eller två, och antaligen kan dom simplex-spränga åt dig på samma gång till en rimlig peng.
Hmm jag kommer ju ändå behöva ta dit en grävare för att gräva ut för resten utav grunden, funderar på om det kan funka med borrhammare på en grävare isf? Jag ska ju bara ner en bit som sagt och behöver inte få bort allt. Finns lite kanter att utgå ifrån ifrån sidan men dessa syns inte så bra på bilderna (typ där "trappan" är.
Mja det känns som en ganska solid bit berg, dock är det ju som ni kan se lite tendenser till sprickor längs med hela bergsknallen (se sista bilden)
Kanske bäst att ta hit någon som får kolla på det iaf, har annars extremt bra priser på Cramo så kan få hyra det mesta till en billig peng om jag skulle vilja testa att gå lös själv.
Kanske bäst att ta hit någon som får kolla på det iaf, har annars extremt bra priser på Cramo så kan få hyra det mesta till en billig peng om jag skulle vilja testa att gå lös själv.
Ja tycker du borde ringa ett par Sprängfirmor som kommer o kollar på de där, garanterar att du kommer skrika rätt ut när du får offerten,
Snigeldynamit, spräckkilar är ingen vits.
Grävmaskin med borraggregat kommer fungera, men va ska han borra för? Sprängning? Spräckning ?
Var bor du?
Snigeldynamit, spräckkilar är ingen vits.
Grävmaskin med borraggregat kommer fungera, men va ska han borra för? Sprängning? Spräckning ?
Var bor du?
Jasså, jag trodde man kunde slå bort delar utav berget med en borrhammarebuspojken skrev:
Jag bor i Göteborg.
Såhär kan den manuella metoden se ut som referens...
https://www.youtube.com/watch?v=TrTgLef2cVQ
https://www.youtube.com/watch?v=ScVaEGNw8qo
https://www.youtube.com/watch?v=TrTgLef2cVQ
https://www.youtube.com/watch?v=ScVaEGNw8qo
Redigerat: