Nej, jag överdriver inte. Jag köpte Biltema-borrar 28mm 3 stycken. Första hålet tog 10 minuter för djup på 25cm. Därefter blev borrarna slöare och jag förbrukade väl 5-6 borrar på dessa 5 stenar. Stenen/berget är otroligt hårt. 1,5 till 2 veckor för borra och lägga snigeldynamit och forsla bort.J jonasz skrev:Låter kanske lite i överkant
Tar kanske en halvdag totalt och går kanske åt 5 patroner, beroende på hur små sten du vill ha det i.
Det ser ju ganska lätt ut att borra och skjuta så den biten borde vara avklarad på någon timme men så skall man packa bilen, ta sig till platsen, rigga upp sakerna och sedan köra tillbaka och packa ur bilen så det tar ju lite tid och det är klart att någon annans tid kostar en liten slant
https://www.byggahus.se/forum/threads/haltagning-i-berg.490288/post-5296605F Fixaren06 skrev:
jag tänkte mest på priset att det var i överkant.F Fixaren06 skrev:
med en riktig borrmaskin/borr kör man ett 60cm hål på typ 5 minuter och du kan köra mååånga hål med en borrkrona, det är enorm skillnad att borra med en riktig borrmaskin istället för en borrhammare med hobbyborr, det är inte gjort för att borra i sten med helt enkelt.
Menar du då en borr som företag handhar i 50.000-70.000kr prisklassen? För det verkar vara omöjligt att hitta en borr för gemene man om man vill göra hål i hårt berg. Har du tips får du gärna länka.J jonasz skrev:jag tänkte mest på priset att det var i överkant.
med en riktig borrmaskin/borr kör man ett 60cm hål på typ 5 minuter och du kan köra mååånga hål med en borrkrona, det är enorm skillnad att borra med en riktig borrmaskin istället för en borrhammare med hobbyborr, det är inte gjort för att borra i sten med helt enkelt.
Kanske missbedömer storleken på bilden, men ser inte så stor ut? Ett alternativ: köp 5 säckar grillkol och en slägga på Biltema (700kr totalt) och komplettera med lite eldningsbart virke. Elda en förmiddag och gå sen lös med släggan?
Jag gjorde detta då inte allt hade spräckts efter att jag lämnat tillbaka maskinen, funkade över förväntan 👍
Jag gjorde detta då inte allt hade spräckts efter att jag lämnat tillbaka maskinen, funkade över förväntan 👍
Är man inte rädd för skogsbrand med den metoden?Maalox skrev:Kanske missbedömer storleken på bilden, men ser inte så stor ut? Ett alternativ: köp 5 säckar grillkol och en slägga på Biltema (700kr totalt) och komplettera med lite eldningsbart virke. Elda en förmiddag och gå sen lös med släggan?
Jag gjorde detta då inte allt hade spräckts efter att jag lämnat tillbaka maskinen, funkade över förvänta
Det är över min pay grade att kommentera på Jag hade ingen skog bredvid utan berg. Lite svårare läge för dig, så klart. Ville mest bara säga att det är ett alternativ. Tog fram vattenslangen och körde inga jättestor brasa. Se före/efter nedan. Ca 1h eldning.F Fixaren06 skrev:
Går det att göra under vintertid?Maalox skrev:
Jag har den här och ett hydrulverk eller grävmaskinen (om den är med på platsen) som kraftkällaF Fixaren06 skrev:
Det är väl inget man investerar i om man inte har lite större mängder som skall bort men det finns ju att hyra, luftdrivna funkar nästan lika bra men min erfarenhet är att hydrauliska är effektivare. Oavsett hinner man med tillräckligt många hål på en dag för att få bort stora mängder berg
Det går ju att hyra över en dag eller två och köra alla hål man behöver
https://www.proffsmagasinet.se/mask...pco-lhd-23m-bergborrmaskin-hydraulisk-1160067
4- skäriga är vad jag vet mer stryktåliga och är dom karbid förstärkta så blir dom mer värmetåliga… 2- skäriga är vanligast och oftast billigare…F Fixaren06 skrev:
Ska man borra i berg så är 4- skärigt att föredra som är karbid förstärkta…
De allra flesta borr är gjorda för betong…
Borra i berg kan vara stenhårdt och tidskrävande om berget är hårdt…
Viktigast är att ha en stor borrhammare med SDS- Max fäste om du ska borra under längre tid…
Jag har bara dåliga erfarenheter utav Biltemas, Julas Meec tools mm. maskiner dessa har inte varit bra…F Fixaren06 skrev:
Men det är min åsikt…
Jag skulle hyrt en maskin och köpt borren om det är bara denna gången du behöver använda en så stor borrhammare…