5 307 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Spräcka urberg med stenkil?
Med viss risk för upprepning, eldning är rätt oslagbart vad gäller kostnad, arbetsinsats, verktygsslitage, ja det mesta faktiskt. Det enda som behövs är en hög brännbart material och tändstickor. Elden sköter sig själv, du kan göra något annat under tiden, kolla till den lite då och då och vänta på den tillfredsställande smällen när berget spricker. Eller varför inte grilla lite korv samtidigt? Ta en öl till vetja!
Så, nu ska jag inte tjöta om eldning mer, men; elda!
Så, nu ska jag inte tjöta om eldning mer, men; elda!
En liten återrapport här då. Fick tid att testa att elda ner hällen idag:
La en plåt över och fyllde på med briketter eftersom.
Borrade tre hål hål i plåten efter ett tag för att släppa in lite mer syre, det hjälpte till att hålla igång ”brasan”.
Efter fyra-fem timmar drog jag av plåten och sprutade ner den med kallt vatten:
Såg inte ut som att någonting hade hänt först, men efter att ha hackat tunt lite med ett spett så hittade jag ett antal små sprickor som kunde spettas upp:
Totalt fick jag loss fyra hyfsat stora stenblock, och stenen har fler spricktendenser som bör kunna ge ännu bättre resultat vid nästa eldning. Kom ner knappt hälften av vad jag behöver idag, vilket ändå var bättre än jag vågat hoppas på. I bästa fall gör nästa eldning susen.
Om så är fallet så har det ju lätt varit värt det jämfört med både snigeldynamit och att köpa tjänsten. Fick en prisuppgift på det senare på 8.000-9.000:-, för den pengen kan jag elda tills frosten kommer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
La en plåt över och fyllde på med briketter eftersom.
Logga in
Skapa konto
Borrade tre hål hål i plåten efter ett tag för att släppa in lite mer syre, det hjälpte till att hålla igång ”brasan”.
Efter fyra-fem timmar drog jag av plåten och sprutade ner den med kallt vatten:
Logga in
Skapa konto
Såg inte ut som att någonting hade hänt först, men efter att ha hackat tunt lite med ett spett så hittade jag ett antal små sprickor som kunde spettas upp:
Logga in
Skapa konto
Totalt fick jag loss fyra hyfsat stora stenblock, och stenen har fler spricktendenser som bör kunna ge ännu bättre resultat vid nästa eldning. Kom ner knappt hälften av vad jag behöver idag, vilket ändå var bättre än jag vågat hoppas på. I bästa fall gör nästa eldning susen.
Om så är fallet så har det ju lätt varit värt det jämfört med både snigeldynamit och att köpa tjänsten. Fick en prisuppgift på det senare på 8.000-9.000:-, för den pengen kan jag elda tills frosten kommer.