Med viss risk för upprepning, eldning är rätt oslagbart vad gäller kostnad, arbetsinsats, verktygsslitage, ja det mesta faktiskt. Det enda som behövs är en hög brännbart material och tändstickor. Elden sköter sig själv, du kan göra något annat under tiden, kolla till den lite då och då och vänta på den tillfredsställande smällen när berget spricker. Eller varför inte grilla lite korv samtidigt? Ta en öl till vetja!
Så, nu ska jag inte tjöta om eldning mer, men; elda!
 
Ja, jag har gått och funderat lite och ska nog faktiskt börja med att testa eldningsalternativet. Återkommer med en rapport när jag har provat, blir dock nog först nästa helg.
 
En liten återrapport här då. Fick tid att testa att elda ner hällen idag:

Bild på en hemmagjord eldstad med briketter på marken omgiven av stora stenblock och metallplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La en plåt över och fyllde på med briketter eftersom.

En plåt täcker stenblock i grushål med borrade hål för syretillförsel vid eldning för att spränga sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade tre hål hål i plåten efter ett tag för att släppa in lite mer syre, det hjälpte till att hålla igång ”brasan”.

Efter fyra-fem timmar drog jag av plåten och sprutade ner den med kallt vatten:

Rostig plåt täcker en häll som bryts av eldning, med synlig rök och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg inte ut som att någonting hade hänt först, men efter att ha hackat tunt lite med ett spett så hittade jag ett antal små sprickor som kunde spettas upp:

Bild av splittrade stenblock och kol efter en eldning för att spräcka sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt fick jag loss fyra hyfsat stora stenblock, och stenen har fler spricktendenser som bör kunna ge ännu bättre resultat vid nästa eldning. Kom ner knappt hälften av vad jag behöver idag, vilket ändå var bättre än jag vågat hoppas på. I bästa fall gör nästa eldning susen.

Om så är fallet så har det ju lätt varit värt det jämfört med både snigeldynamit och att köpa tjänsten. Fick en prisuppgift på det senare på 8.000-9.000:-, för den pengen kan jag elda tills frosten kommer.
 
  • Gilla
Moonstar och 10 till
  • Laddar…
Grymt bra jobbat! Tack för återrapporteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.