tommib
För att spräcka effektivt måste du spräcka mot en fri yta. Det innebär att du måste gräva runt stenen för att kunna komma ner under marknivån. Sen gör du som vhultqvist54 skriver, borra snett in. En brasklapp är att det kan vara svårt att få stenen att spricka "uppåt" eftersom du har tyngdlagen emot dig.

Om du har 15-20 sådana där block så skulle jag allvarligt överväga att ta in någon firma som kan spräcka dem åt dig med simplex. Eftersom det blir ett lite större jobb minskar kostnaden per sten. Det går också väldigt mycket snabbare än om du ska göra det själv.

Om du vill göra det själv, köp en bättre borrhammare. Julas röda Meec är bra och kostar runt tusenlappen. Jag har kört rätt mycket med den. Nu har jag dock en ännu större Bosch SDS-MAX och den är ännu bättre (men kostade runt 5k).

S
Det där såg görligt ut om du har en kraftigare maskin och bra borrstål, men kommer ta tid. Jag har röda 1500W meec-maskinen från Jula som @tommib bytt upp sig från, och har du så mycket sten och tänkte knäcka dem själv är den kanske i underkant, även om det går. 20mm kilar räcker nog bra för de där stenarna. Borrstålen från Biltema äter inte sten särskilt bra, enligt min erfarenhet, och jag spräckte sten senast i dag. Har lite olika stål beroende på vad som funnits där jag varit när jag behövt, min favorit bland de jag borrar med nu är DeWalts hammarborr extreme2.

Att spräcka horisontellt går fint, men är det mycket kan man kanske ta det i etapper.

Ska du göra detta själv behöver du starkare borrhammare, bättre borrstål (köp minst tre på en gång så de vilar mellan hålen, blir billigare i längden), fem spräckkilar, och gärna tryckluft för att blåsa hålen och lite fett för kilarna. Det lär funka bra, men som sagt, tar lite tid.

Rund sten som grävts upp från en gräsmatta med en spade bredvid och en synlig grästorva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor sten som sticker upp ur gräsmattan med några små växter som växer på dess yta.
Skapa konto
En stor sten delvis grävd ur marken med gräsklipp och en hammare vid sidan.
Skapa konto
Stor sten i gräsmatta med två metallhandtag för flyttning eller lyft.
Skapa konto
Gräsmatta med en delvis grävd upp betongplatta och ett gräset spett till vänster samt en upptagen grästuva till höger.
Skapa konto
Grävd öppning i gräsmatta som avslöjar underjordisk stenstruktur, med spade i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
nevinator och 5 till
  • Laddar…
S
Om du knackar försiktigare på kilarna och vrider dem lite mer i linje, tror jag du har större chans att stenen spricker genom båda samtidigt. Inget problem för den stenen, men kan bli störigt på större stenar, då du får borra extra hål om en kil spräckt ut endast en skärva och kvarvarande kil inte kan spräcka det som är kvar av stenen. Jag använde stora släggan en del på mina första stenar, men klarar mig nästan alltid med en liten slägghammare nuförtiden.

Jag har förstått det där med att linjera kilarna för att få en spricka. Var lite ivrig när jag skulle ta bilder.
bara för att förtydliga så är det inte jag som är trådskapare utan bara en lekman som tipsar TS .
Har ingen slägghammare så därför släggan. Bra input att knacka försiktigt i tur och ordning på kilarna.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
apropå stenspräckning, det här är drömmen men tyvärr omöjligt häromkring.

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Bara jag som tycker det var lite väl klent borrat? Känns som kilarna bottnade i iallafall nedersta hålen.

Jaja, nu lyckades han klyva blocket ändå

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
M mxjolle skrev:
Bara jag som tycker det var lite väl klent borrat? Känns som kilarna bottnade i iallafall nedersta hålen.

Jaja, nu lyckades han klyva blocket ändå
Jo men visst såg jag det också, men det är väl en del av drömmen, att bara behöva borra så grunt och ändå få ett så fint snitt.

S fiar4387 skrev:
Jag har spräckt lite sten på tomten med spräckkilar. Hade en borrhammare på 900W, men bytte rätt fort upp mig till en på 1500W. Borrar drygt 20 cm djupa hål med 2 cm dia med liknande borr som du länkade till. Kan spräcka rätt stora sten med 4-5 sådana kilar, säkert 1x1m. Tycker det går ok, men man får inte ha bråttom. 1 hål tar 1-3 min att borra. Skulle vilja ha kraftigare grejer. Du har så många stenar att jag absolut skulle överväga att hyra större borrmaskin och dela dem i bitar som du kan baxa bort dem med maskinen.
Viktigt att låta borret svalna och inte köra för hårt i natursten. Jag klöv lite sten med en proffsmaskin och en billig Julaborr.
Sedan lånade grannen maskinen och borret och körde sönder det. Han köpte nytt borr och körde sönder det med.
Låt maskinens tyngd göra jobbet, tryck inte.

/Höghus

S
Här räckte tre 20mm kilar helt bra för ett rakt snitt.
Stor sten med horisontellt snitt och tre kilhål använda för att dela den.
Skapa konto

S
Höghus Höghus skrev:
proffsmaskin
vad var det för maskin?

S fiar4387 skrev:
vad var det för maskin?
En Atlas Copco PHE 6S med SDS MAX-fäste.
Köpte en begagnad för några år sedan när min Jula bil/borrhamnare packade ihop med rensade kugghjul. Grrr!
Men Copcon är grym. Känns oförstörbar.
Men grannen får inte låna den igen... ;)

/Höghus

S
Höghus Höghus skrev:
SDS MAX-fäste.
Ok, låter som bra maskin men hittar inga spec på den. Oavsett, jag har 6 joule i min borrhammare med SDS-plus fäste men det är ganska tydligt att ni som har nästa nivå av maskin får såpass mycket mera pang per slag att jag tror jag att det är rätt skönt att gå upp till SDS-Max om man ska spräcka en del sten.

S fiar4387 skrev:
Ok, låter som bra maskin men hittar inga spec på den. Oavsett, jag har 6 joule i min borrhammare med SDS-plus fäste men det är ganska tydligt att ni som har nästa nivå av maskin får såpass mycket mera pang per slag att jag tror jag att det är rätt skönt att gå upp till SDS-Max om man ska spräcka en del sten.
Jag tror inte det är jättemånga joule den levererar, den är ju ganska gammal. Den är nog mer byggd för att gå 8h om dan i åtskilliga år. Jag tror det tog kanske 20 minuter att borra ett 20-25 cm djupt 30mm hål. Osäkra siffror dock.

/Höghus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.