6 336 läst · 51 svar
6k läst
51 svar
Spräcka bort 20 cm från sten på enklast sätt
44 inlägg ?, mig veterligen har jag gjort ett och ifrågasatte lämpligheten med att köra en Cobra inomhus och att det är i stort sett overkill med det till den lilla bergknallen. Men visst det är en rejäl maskin, och ja jag har släpat runt på en sådan och borrat ganska många hål både i sten och jord.N neo11 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 028 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 028 inlägg
Jag skrev att du gjort 44e inlägget i tråden, inte att du gjort 44 inlägg.
Och JA. jag gjorde fel som föreslog cobra till den lilla berggknallen.
Ville väl bara visa på alternativ och förslag för andra som ska ta bort berg och läser denna tråd.
Dom kanske har större berg att ta bort.
Och JA. jag gjorde fel som föreslog cobra till den lilla berggknallen.
Ville väl bara visa på alternativ och förslag för andra som ska ta bort berg och läser denna tråd.
Dom kanske har större berg att ta bort.
Nej jag gjorde 13:e inlägget och frågade om maskinen var rätt inställd då den med bra borr enkelt skulle kunna borra de hålen som krävs för att spräcka den lilla bergknallen.N neo11 skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 615 inlägg
Jag blev faktiskt lite orolig när jag läste om dina svårigheter. Jag hade just köpt borr på Biltema, skulle borra ett tiotal 10mm hål i granit. Har mest kört i betong tidigare med Biltema borrar.G GLundén skrev:Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Men mina hål gick på ca en halv minut per hål, så jag tänkte på den här tråden, något måste vara fel.
Var det jag undrade om ni gjort i inlägg #13.G GLundén skrev:Tack för info, vi har dock löst det med vår julaborr. Vill nästan inte berätta vad vi gjorde för fel i början. En granne kom förbi och sade till oss att sätta på både borr- och slagfynktionen. Då gick det hur lätt som helst och inga fler pajade borrar. Vi hade bara kört med slagfynktionen. Vi kände oss så jäkla korkade men samtidigt glada. Nu är all sten borta!
Medlem
· Västra Götaland
· 72 inlägg
Ett tips om inköp av prisvärda bergborr så har jag vid flera tillfällen köpt både borr och kilar från HME Tools som finns på nätet och är väldigt prisvärt. Typ 250kr för 20mm 350längd SDSmax som passar bra till spräckkilar. Brukar köra med 3borr parallellt som varvas för kylningen och då kan man köra många hål på varje borr. Upplever själv att 2skärigt håller längre men det kan säkert ha med sten/bergtyp oxå att göra.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Spräckkilar funkar riktigt bra tycker jag.
Liknande trådar
-
Få bort handtag till ytterdörren? Byte av Assa C2002
Fönster & Dörrar -
Hur lyfter jag ur lådorna på Ikea Faktum kök från 2008? Jag får bort fronten, men inte rälsen? Skälva lådstommen?
Kök -
Greenworks 220v Trimmer bortskänkes Stockholm/Nacka
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad kan en tralldäck 20 kvadrat kosta bortlejat
Altan & Uteplats -
ca. 20 lass fyllnadsmassor bortskänkes norra Stockholm
Fyllnadsmassor