Jag behöver hjälp med att planera hur vi ska placera våra spottar i taket. Hur många behövs? Ska vi placera spottar i snedtaket? Tacksam för alla idéer, våran elektriker har vi ställt frågan till som inte riktigt vet hur vi skulle kunna göra.

• Ej färdigställt rum under renovering med snedtak, öppna väggar och ett fönster mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg upp en skiss på hur badrummet ska se ut med möbler etc. så blir det lättare att tipsa

• Gilla
jennypettersson
  • Laddar…
Brukar ju vara elektrikern som har bäst koll på detta så det låter ju märkligt om inte han kan hjälpa er på plats.

Dock finns det EN sak som är väldigt viktig...

INGEN spot I taket för nära en ev. takdusch då ljuset reflekteras i tallriken på duschen och det ser för jävligt ut.

Sen hade jag aldrig aldrig satt spots på snedtak då risken är överhängande att bli bländad av dessa.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Är du inte för kräsen och kan tänka dig ganska vitt ljus, kan jag varmt rekommendera ett trepack av dessa.
https://www.bauhaus.se/downlight-luminans-lilly-3x9w-3-pack

Se bild 6 st på 18 kvm 3000k
4 st på 12 kvm 4000k
2 st på 10 kvm 2700k
Sätt på rad i högsta taket
Dimmra med plejd!

• Inrett rum med trägolv, soffa, fönster med svarta gardiner och diverse inredningsdetaljer som speglar belysningssetet.
    Skapa konto
  • Interiörbild av rum med snedtak, inbyggda downlights, träpanel och ett arbetsbord.
    Skapa konto
  • Ljust sovrum med sluttande tak, en säng, ett fönster med downlights och en gitarr i hörnet.
    Skapa konto
  • Gilla
jennypettersson och 1 till
  • Laddar…
Varför inte göra det enkelt och sätta en plafond mitt på taket:
004677.jpg
Och kanske ett set med tre spottar i taket vid handfat/spegel.

• Gilla
jennypettersson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte göra det enkelt och sätta en plafond mitt på taket:
[bild]
Och kanske ett set med tre spottar i taket vid handfat/spegel.
För det är fult!

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
K Kromo skrev:
För det är fult!
Tvärtom, det är ju infällda spottar som är fula!
Ett rum med bara spottar i taket ser ju mest ut som en häkteslokal eller ett krematorium :(

• Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tvärtom, det är ju infällda spottar som är fula!
Ett rum med bara spottar i taket ser ju mest ut som en häkteslokal eller ett krematorium :(
Tur smaken är som röven, klöven!

• Gilla
Oeldling
  • Laddar…
L-Bror
K Kromo skrev:
Tur smaken är som röven
Hårig?

Jag satt upp en regel och hängde tillfälligt spottarna i, testade en vecka, gjorde dom små justeringar som behövdes innan slutmontering.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Här kommer bättre bilder på mått och vi tänker inte spottar snedtaket. Som det ser ut nu funderar vi på fyra spottar i taket, är det för lite? Otur att elektrikern inte kan hjälpa oss men tur att det finns hjälp och idéer här inne

• Ritning över badrum med måttangivelser, planlösning med badkar, dusch, och handfat.
    Skapa konto
  • Interiör av ett ofärdigt rum med sluttande tak och utstickande ledningar för belysning.
    Skapa konto
macgunde macgunde skrev:
Lägg upp en skiss på hur badrummet ska se ut med möbler etc. så blir det lättare att tipsa
Nu har jag fått upp en bättre skiss =)

jennypettersson jennypettersson skrev:
Tack för alla svar.
Här kommer bättre bilder på mått och vi tänker inte spottar snedtaket. Som det ser ut nu funderar vi på fyra spottar i taket, är det för lite? Otur att elektrikern inte kan hjälpa oss men tur att det finns hjälp och idéer här inne
Hur långt är rummet? Ser tyvärr inte det måttet på ritningen

jennypettersson jennypettersson skrev:
Nu har jag fått upp en bättre skiss =)
Sadeltaket är över wc och badkaret?

kan du markera dörren och är ena hörnet en dusch? Takdusch?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.