jennypettersson jennypettersson skrev:
Rummet är 420 cm

En snabb ide är att sätta upp 2 mindre downlights med egen styrning i duschen, lägg till en till om ni inte ska ha takdusch. de andra tre riktbara för att exempelvis belysa badet med antingen egen styrning eller gemensam med de andra två riktbara.

Som sagt, bara en snabbskiss över vad man kan göra.
 
  • Skiss av badrum med planerade placeringar för downlights och riktbara ljuspunkter markerade med kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jennypettersson jennypettersson skrev:
Nu har jag fått upp en bättre skiss =)
Downlight 1 på båda sidor med en styrning för mysbelysning.
Downlight 2 för allmänbelysning med en styrning.

Allt med en dimmer, gärna då exempelvis med Plejd dim02 där man kan ställa in en tid på morgonen/kvällen exempelvis då mysbelysningen ska vara igång vilket är välkomnande när man går upp för jobbet etc.
 
  • Skiss av ett rum med markerade platser för downlights, etiketterade som "x1" för mysbelysning och "x2" för allmänbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
macgunde macgunde skrev:
Downlight 1 på båda sidor med en styrning för mysbelysning.
Downlight 2 för allmänbelysning med en styrning.

Allt med en dimmer, gärna då exempelvis med Plejd dim02 där man kan ställa in en tid på morgonen/kvällen exempelvis då mysbelysningen ska vara igång vilket är välkomnande när man går upp för jobbet etc.
Tack bra idéer. Elen är redan framdragen så vi behöver nog styra alla med samma styrning. Vi kommer kunna dimra och använda en plejd. Min första tanke var att sätta dem enligt bilden nedan men tror du att det blir för få? En över dusch och tre jämnt fördelat över rummet.
 
  • Skiss av badrum med markerade positioner för fyra lampor, en över dusch och tre spridda i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jennypettersson jennypettersson skrev:
Tack bra idéer. Elen är redan framdragen så vi behöver nog styra alla med samma styrning. Vi kommer kunna dimra och använda en plejd. Min första tanke var att sätta dem enligt bilden nedan men tror du att det blir för få? En över dusch och tre jämnt fördelat över rummet.
smaksak, tanken med de mindre var att ha en mer mysig punktbelysning och då med egen styrning istället för en mer platt och traditionell uppsättning av downlights. Men smaken är som baken såklart.
 
macgunde macgunde skrev:
smaksak, tanken med de mindre var att ha en mer mysig punktbelysning och då med egen styrning istället för en mer platt och traditionell uppsättning av downlights. Men smaken är som baken såklart.
Ja smaken är som baken =) men tror du att det att det blir tillräckligt med ljus eller blir det för få spottar? Behöver det vara vinklingsbara för att styra ljuset?
 
Beror på vad det är för lumen på downlightsen., över dusch bör det vara en fast och de andra kan vara vinkelbara. Kör mest med hidealite och på senare tid en del med deras G3 och optic360. Välj gärna 2700k framför 3000k för ett varmare sken. Dessa två ger absolut tillräckligt ljus för utrymmet.
 
Vårat badrum är 250 långt och vi körde på 4 spottar. De vi har är rätt bra tryck i så jag skulle nog säga att 6 st hade funkat bra hos er :) vinklingsbara är onödigt, bättre med några som har en stor spridning istället.

Vi har Malmbergs MD-540 som jag är väldigt nöjd med, det är som sagt bra med ljus i dem! :)
 
  • Gilla
jennypettersson
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
Sadeltaket är över wc och badkaret?

kan du markera dörren och är ena hörnet en dusch? Takdusch?
Ja precis där är sadeltaket. Dörren är vid "kameran" till höger om kommoden på bilden.
 
Jag hade bara kört 3 spottar dimmbara med plejd och ev någon bel till komod skåp, tre räcker gott och väl ta något med lite mer kräm typ 9 wattare. Bästa är att bara googla googla och åter googla för insperation. Tror inte på fler utan snarare färre och starkare av hög kvalité. Kan vara smart att ta spridning i baktanke också! Ip badrumsäkert och av högre kvalité så du får en riktigt snygg dimmring.
 
  • Gilla
jennypettersson och 1 till
  • Laddar…
Jag satte två mindre spottar 45mm i snedtaket med egen brytare, spottarna är vinklingsbara och dimmbara med syfte att belysa en kommod.
Har fyra spottar i taket och två minispottar i fönstret.
Plus ljuset från spegeln.
Man kan aldrig ha för lite ljus Men viktigt att kunna styra dem med dimmer. Två mindre vinklingsbara spottar i ett snedtak över en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jennypettersson
  • Laddar…
Våga vägra spottar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Våga vägra spottar.
Haha antingen älskar man det eller så hatar man det!
 
  • Gilla
jennypettersson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vårat badrum är 250 långt och vi körde på 4 spottar. De vi har är rätt bra tryck i så jag skulle nog säga att 6 st hade funkat bra hos er :) vinklingsbara är onödigt, bättre med några som har en stor spridning istället.

Vi har Malmbergs MD-540 som jag är väldigt nöjd med, det är som sagt bra med ljus i dem! :)
Tack för svar! Hur långt avstånd emellan skulle du tipsa om?
 
jennypettersson jennypettersson skrev:
Tack för svar! Hur långt avstånd emellan skulle du tipsa om?
Inte helt lätt att svara på :) våra sitter med cc 650mm vilket funkar fint, men det är uträknat för att de skulle hamna centrerat mot kommod men också för att få en spot på var sida av duschhuvudet (och på så vis slippa reflektioner av takduschen) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.