13 435 läst · 32 svar
13k läst
32 svar
Spolat med högtryck på husgrunden!
Jo då... Jag förstår.
(Men lite förundrad över hur folk kan tycka o tänka utan att sätta sig in i hur det i mitt fall ser ut.)
Och enligt experter ska det visst vara ett membran längst ned innanför Platonmattan.
Alltså förbi skarven mellan på högkant stående Ytongbalk, som utgör sockeln och den gjutna sulan.
Platonmattan i mitt fall är 55 cm hög.
Och eftersom det var delvis sliten/nedbruten kallasfalt tidigare, så anser jag att kostnaden är överkomlig att göra som jag gör.
Utan membran.
Har ingen arbetskostnad ö h t, om man inte räknar fritid.
(Ja da, ja da. Nu kommer det säkert nåt om trådkapning igen, fast jag bara svarar.)
(Men lite förundrad över hur folk kan tycka o tänka utan att sätta sig in i hur det i mitt fall ser ut.)
Och enligt experter ska det visst vara ett membran längst ned innanför Platonmattan.
Alltså förbi skarven mellan på högkant stående Ytongbalk, som utgör sockeln och den gjutna sulan.
Och eftersom det var delvis sliten/nedbruten kallasfalt tidigare, så anser jag att kostnaden är överkomlig att göra som jag gör.
Utan membran.
(Ja da, ja da. Nu kommer det säkert nåt om trådkapning igen, fast jag bara svarar.)
Redigerat:
vad skulle membranet ha för funktion menade experterna?H Hybro skrev:Jo då... Jag förstår.
Utan membran.
Har väl inte så stor betydelse med en torpargrund. Däremot om det är källare ska väggarna inte ha tät yta bakom yttre tätning/isolering med platonmatta eller isodrän/pordrän. Där lägger man bara ett skikt/folie nere vid grundsulan
Har visst betydelse. I vart fall om grunden /sockeln inte är vattentät murad.
Min grund är s k Ytonggrund. Mer eller mindre vatteigenomsläpplig.
Därför viktigt med vattentätt utifrån under mark.
Och kan tänka mig att rappning och annat frostsprängs / lossnar om vatten tränger igenom ytskiktet utifrån.
Min grund är s k Ytonggrund. Mer eller mindre vatteigenomsläpplig.
Därför viktigt med vattentätt utifrån under mark.
Och kan tänka mig att rappning och annat frostsprängs / lossnar om vatten tränger igenom ytskiktet utifrån.
Inlägg hinner dyka upp medan man skriver. Syftet var utifrån att vissa tidigare gjorde sig lustiga över både tätskikt och platonmatta. Med torparegrund är det väl ingen nackdel om man fukttätar lite extra runt sulan och ovanför.
Tekniska livslängden - Praktiska livslängden.
Mitt hus byggt 1982.
Säg att grundtätning original kallasfalt höll hyfsat i minst 35 år.
Och nu med både primer, två lager kallasfalt och Platonmatta.
M a o är jag jordgubbe, när det kan vara dags att se över det hela igen.
Lämnar i vart fall bort något bra.
Mitt hus byggt 1982.
Säg att grundtätning original kallasfalt höll hyfsat i minst 35 år.
Och nu med både primer, två lager kallasfalt och Platonmatta.
M a o är jag jordgubbe, när det kan vara dags att se över det hela igen.
Lämnar i vart fall bort något bra.
Du vet alltså inte vad Ytonggrund är!
Ytong, Ytongbalkar, är armerad poröst material.
Lecablock är hårda i jämförelse.
S a s helt öppet på insidan. Avfuktas innåt.
Och originalskydd mot inträngande fukt var just kallasfalt.
Huset är 42 år gammalt.
I tillägg kan nämnas att det varit luftväxling i torpargrunden, redan från början.
Senaste 10 åren en effektiv absortionsavfuktare. Som avlämnar fukt ut genom ett hål i sockeln, via en slang.
Så här stängs det inte in fukt.
Vintertid 8 grader i grunden och RF dryga 62 %.
Sommartid 15 - 17 grader och ca 66 % RF.
- Men tack för input. Och fattar jag dig rätt, så skulle jag ha avlägsnat all gammal kallasfalt från sockelns utsida innan jag monterade Platonmatta?
Huset är 42 år gammalt.
I tillägg kan nämnas att det varit luftväxling i torpargrunden, redan från början.
Senaste 10 åren en effektiv absortionsavfuktare. Som avlämnar fukt ut genom ett hål i sockeln, via en slang.
Sommartid 15 - 17 grader och ca 66 % RF.
- Men tack för input. Och fattar jag dig rätt, så skulle jag ha avlägsnat all gammal kallasfalt från sockelns utsida innan jag monterade Platonmatta?
Redigerat:
Åtminstone det som är över mark, det kan skapa problem i vissa grunder. Kanske inte i ditt fall men sett flera exempel på det.H Hybro skrev:Du vet alltså inte vad Ytonggrund är!
Huset är 42 år gammalt.
I tillägg kan nämnas att det varit luftväxling i grunden, redan från början.
Sommartid 15 - 17 grader och ca 65 % RF.