T trojlee skrev:
Knacka/skrapa bort allt som är löst. Putsa alla ojämnheter och måla med en sockelfärg som andas. Skulle rekomendera att sätta en plattrad närmast grunden för att hålla borta vegetation/fukt lokalt..
Tack för tipset!
 
M maxmsm skrev:
Du skulle har hoppat över kallasfalten när du nu satsade på en Platonmatta.
Som att ha en fryspåse utanpå kondomen.
 
Jo då... Jag förstår.

(Men lite förundrad över hur folk kan tycka o tänka utan att sätta sig in i hur det i mitt fall ser ut.)

Och enligt experter ska det visst vara ett membran längst ned innanför Platonmattan.
Alltså förbi skarven mellan på högkant stående Ytongbalk, som utgör sockeln och den gjutna sulan.

Platonmattan i mitt fall är 55 cm hög.

Och eftersom det var delvis sliten/nedbruten kallasfalt tidigare, så anser jag att kostnaden är överkomlig att göra som jag gör.
Utan membran.

Har ingen arbetskostnad ö h t, om man inte räknar fritid.

(Ja da, ja da. Nu kommer det säkert nåt om trådkapning igen, fast jag bara svarar.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dalacarlia
  • Laddar…
V Viaredsjanne skrev:
Ja, men mycket har lossnat. .. [bild]
Knacka bort där putsen sitter löst. Sen kan du själv laga med ”gipsbruk”. Avsluta med att måla i den färg du vill ha (anpassad för puts utomhus) så blir det precis så snyggt som du vill ha det🤗
 
  • Gilla
Viaredsjanne och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo då... Jag förstår.

(Men lite förundrad över hur folk kan tycka o tänka utan att sätta sig in i hur det i mitt fall ser ut.)

Och enligt experter ska det visst vara ett membran längst ned innanför Platonmattan.
Alltså förbi skarven mellan på högkant stående Ytongbalk, som utgör sockeln och den gjutna sulan.

Platonmattan i mitt fall är 55 cm hög.

Och eftersom det var delvis sliten/nedbruten kallasfalt tidigare, så anser jag att kostnaden är överkomlig att göra som jag gör.
Utan membran.

Har ingen arbetskostnad ö h t, om man inte räknar fritid.

(Ja da, ja da. Nu kommer det säkert nåt om trådkapning igen, fast jag bara svarar.)
vad skulle membranet ha för funktion menade experterna?
 
Att täcka avrinning från nedre kanten typ 5 - 10 cm av sockeln och nedför den gjutna sulan denne står på. Speciellt om sulan är s a s bredare än sockeln / muren.
(Typ i mitt fall.)
Skärmdump av sökresultat för Platon membran med bilder och priser från olika butiker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har väl inte så stor betydelse med en torpargrund. Däremot om det är källare ska väggarna inte ha tät yta bakom yttre tätning/isolering med platonmatta eller isodrän/pordrän. Där lägger man bara ett skikt/folie nere vid grundsulan
 
Har visst betydelse. I vart fall om grunden /sockeln inte är vattentät murad.
Min grund är s k Ytonggrund. Mer eller mindre vatteigenomsläpplig.

Därför viktigt med vattentätt utifrån under mark.

Och kan tänka mig att rappning och annat frostsprängs / lossnar om vatten tränger igenom ytskiktet utifrån.
 
Inlägg hinner dyka upp medan man skriver. Syftet var utifrån att vissa tidigare gjorde sig lustiga över både tätskikt och platonmatta. Med torparegrund är det väl ingen nackdel om man fukttätar lite extra runt sulan och ovanför.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Tekniska livslängden - Praktiska livslängden.

Mitt hus byggt 1982.

Säg att grundtätning original kallasfalt höll hyfsat i minst 35 år.
Och nu med både primer, två lager kallasfalt och Platonmatta.

M a o är jag jordgubbe, när det kan vara dags att se över det hela igen.
Lämnar i vart fall bort något bra.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
V Voxan skrev:
Knacka bort där putsen sitter löst. Sen kan du själv laga med ”gipsbruk”. Avsluta med att måla i den färg du vill ha (anpassad för puts utomhus) så blir det precis så snyggt som du vill ha det🤗
Tack för tipset!
 
  • Gilla
Voxan
  • Laddar…
Utanpå denna primer, lägger jag två lager kallasfalt.
Over and out😇

Person applicerar kallasfalt på en husgrund utomhus. En spade, grus och ett gult rör syns bredvid en hink med kallasfalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Du stänger in ev fukt i grunden / väggen genom denna metod. Men med ny dränering , förmodligen inte ditt problem i framtiden;)
 
Du vet alltså inte vad Ytonggrund är!

Ytong, Ytongbalkar, är armerad poröst material.
Lecablock är hårda i jämförelse.

S a s helt öppet på insidan. Avfuktas innåt.

Och originalskydd mot inträngande fukt var just kallasfalt.

Huset är 42 år gammalt.

I tillägg kan nämnas att det varit luftväxling i torpargrunden, redan från början.
Senaste 10 åren en effektiv absortionsavfuktare. Som avlämnar fukt ut genom ett hål i sockeln, via en slang.

Så här stängs det inte in fukt.

Vintertid 8 grader i grunden och RF dryga 62 %.

Sommartid 15 - 17 grader och ca 66 % RF.

- Men tack för input. Och fattar jag dig rätt, så skulle jag ha avlägsnat all gammal kallasfalt från sockelns utsida innan jag monterade Platonmatta?
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Du vet alltså inte vad Ytonggrund är!

Ytong, Ytongbalkar, är armerad poröst material.
Lecablock är hårda i jämförelse.

S a s helt öppet på insidan. Avfuktas innåt.

Och originalskydd mot inträngande fukt var just kallasfalt.

Huset är 42 år gammalt.

I tillägg kan nämnas att det varit luftväxling i grunden, redan från början.
Senaste 10 åren en effektiv absortionsavfuktare. Som avlämnar fukt ut genom ett hål i sockeln, via en slang.

Så här stängs det inte in fukt.

Vintertid 8 grader i grunden och RF dryga 62 %.

Sommartid 15 - 17 grader och ca 65 % RF.

- Men tack för input. Och fattar jag dig rätt, så skulle jag ha avlägsnat all gammal kallasfalt från sockelns utsida innan jag monterade Platonmatta?
Åtminstone det som är över mark, det kan skapa problem i vissa grunder. Kanske inte i ditt fall men sett flera exempel på det.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.