harry73
Vill du använda kaustiksoda, finns det en risk att den inte lösas upp helt och bildar en propp som man inte får loss.
Det kan undvikas genom att lösa upp det innan ni spolar ner det i avloppet.

Själv använder jag kaustiksoda ibland i min ståltermos för att få bort med kaffebeläggning. Därefter spolar jag det genom avloppet.

Min erfarenhet av stopp i avloppet är att man i 90% av fallen klarar det utmärkt med en pump enligt bilden. Inget slabbande med apparater och vatten i köket och klart på några minuter
Avloppspump för att lösa stopp, med blå och vit cylinder och svart sugkopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BerraBo BerraBo skrev:
Min erfarenhet av stopp i avloppet är att man i 90% av fallen klarar det utmärkt med en pump enligt bilden. Inget slabbande med apparater och vatten i köket och klart på några minuter
[bild]
Fast så som TS gjorde nu är ju faktiskt en mer permanent lösning. Bra jobbat TS

harry73
Den pumpen hjälper inte mycket när stoppet sitter 7 m in i ledningen. Däremot rengjorde jag vattenlåset i badrummet i veckan, och där hade jag framförallt svart gegga (bakteriepåväxt). Där hade det säkert funkat med en pump, men att ta isär avloppet och diska det i en hink med såpvatten är mer tillfredsställande :sick::lying:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Den pumpen hjälper inte mycket när stoppet sitter 7 m in i ledningen. Däremot rengjorde jag vattenlåset i badrummet i veckan, och där hade jag framförallt svart gegga (bakteriepåväxt). Där hade det säkert funkat med en pump, men att ta isär avloppet och diska det i en hink med såpvatten är mer tillfredsställande :sick::lying:
Jo det är dom 10% av fallen. Ofta sitter det på vägen till huvudledningen och då är det skönt att slippa krypa och ställa till under diskbänken. Klart ett måste på bra-att-ha-hyllan.

Y
Att använda högtryckstvätten ger ett bra resultat.
Medföljande slang är ofta lite för hårda. spolmunstycket inte det bästa.
Ska man gå in för det så kan man köpa samma slang och munstycke som spolbilar har. Men det kostar rätt mycket.

Det är till fördel att köra med varmvatten.
Men få högtryckstvättar som tål det. Nilfisks högtryckstvättar såsom 130-145 ska nog kunna göra detta. Dock ligger dom rätt nära vad vad säkringar klarar och äldre automatsäkringar brukar lösa ut. Armerad vattenslang mellan kran och tvätten är att föredra.

Yrkesrensare lyssnar på ljudet och hör när dom är vid stoppet samt när det släppt.
Man kan ha lite extra avloppsrör och bygga ihop ett överflödes skydd. Du tar bort vattenlåsröret under diskbänk. Bygger ett eget Y- eller T-rör på din stam vid golvet. Öppet upptill för spolslang och ett rör som sticker ut åt sidan ner mot en hink. Stiger det plötsligt så sprutar det inte upp utan rinner ner i hinken.

- Men framförallt är det en fördel att hålla en trasa som tätar avloppsröret och slangen när man skeppar upp och ner den i avloppet för att stänga ute dofter, samt torka rent slangen när man drar ut den och kanske förhindra lite skvätt ut i skåpet.

Det nämns lite om rengöringsmedel och kan då nämna att om ni lämnar 1timmes pulvermedel över natten så risken att det är som cement dagen efter.

Redigerat:
  • Gilla
yman52
  • Laddar…
harry73
@Yrrol verkarvara en riktig skitgubbe :rofl:;)

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Jag fick mitt köksavlopp spolat med hjälp av en spolfirma. Han höll på i knappt 90 minuter och det kostade runt 1100 kr efter rot.
Högtryckstvätt och 70 grader gjort susen.

danne9 danne9 skrev:
Skulle koppla vattnen ifrån kranen men så visade det sig att det var olika gängor.
Skruvade bort silen och skulle skruva på koppling som man brukar ha till slang men de funkade inte.
Finns det någon speciellt koppling man bör ha, eller vet ni någon annan bra lösning?
Du får inte koppla på ngn slang på blandarpipen!
Pipen kan lossna vid mottryck! Att det sedan finns kopplingar att köpa som passar, är en annan femma.
I värsta fall kan Du dränka ditt kök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.