12 108 läst · 26 svar
12k läst
26 svar
Splitterny Tormek slipar snett
Jo det var därför jag tänkte att jag måste sett fel. Då är den ju inte slipad snett, utan ojämnt. Jag tycket det känns som att det är handlag primärt i så fall. Upplever inte att man behöver ha så förtvivlat mycket tryck när man slipar. Om du drar den för långt ut på varje sida borde du kunna få detta fenomen, det är ju så man gör när man vill ha en "camber" på sitt hyvelstål.
Nja så hårt tryckte jag inte och tanken med just den jiggen är att man inte ska kunna påverka för mycket med trycket och dessutom skulle bägge sidor i så fall varit lika rundade. Jag använde en liten vinkelhake på stenen och jag kan tycka mig se en viss skillnad i stenens geometri. Jag har en svarv-jigg på väg från CO. Ska prova den och se om det blir bättre.jonmo skrev:Jo det var därför jag tänkte att jag måste sett fel. Då är den ju inte slipad snett, utan ojämnt. Jag tycket det känns som att det är handlag primärt i så fall. Upplever inte att man behöver ha så förtvivlat mycket tryck när man slipar. Om du drar den för långt ut på varje sida borde du kunna få detta fenomen, det är ju så man gör när man vill ha en "camber" på sitt hyvelstål.
Ok. Låter som en plan!DarrenB skrev:Nja så hårt tryckte jag inte och tanken med just den jiggen är att man inte ska kunna påverka för mycket med trycket och dessutom skulle bägge sidor i så fall varit lika rundade. Jag använde en liten vinkelhake på stenen och jag kan tycka mig se en viss skillnad i stenens geometri. Jag har en svarv-jigg på väg från CO. Ska prova den och se om det blir bättre.
Okej nu har jag testat med svarv-jiggen och det var INTE ett positivt resultat. Efter att ha svarvat stenen ett par gånger är det tydligt att någonting är snett i grunden och eftersom stenen är sned efter svarvningen misstänker jag att jiggen är sned. Jag provslipade samma hyvelstål som förut och nu blev skillnaden inte rundad utan snarare att hela eggen var sned. Det jag märkte var att jiggen flexar ganska mycket innan man fixerar den med skruvarna. Beroende på om jag pressar upp eller ner på jiggen då jag fixerar skruven vid läderhjulet kan armen ovanför stenen flexa med fler mm. Jag trodde att en Tormek-jigg skulle vara "dead on" alltid, oavsett hur man skruvade fast jiggen.
Jag har inte sett något i manualen om detta problem och nu är frågan om finns det något trick i att ställa in jiggen korrekt för att den ska vara plan med stenen, eller är det ett fel på produkten?
...eller ska jag fortsätta med svarv-jiggen tills stenen är vinkelrät mot sidan?
Till saken hör att om man tittar på stenens sida så wobblar den lite. Vet inte om det kan påverka men vad jag kan se är själva ytan på stenen inte wobblig.
Jag har inte sett något i manualen om detta problem och nu är frågan om finns det något trick i att ställa in jiggen korrekt för att den ska vara plan med stenen, eller är det ett fel på produkten?
...eller ska jag fortsätta med svarv-jiggen tills stenen är vinkelrät mot sidan?
Till saken hör att om man tittar på stenens sida så wobblar den lite. Vet inte om det kan påverka men vad jag kan se är själva ytan på stenen inte wobblig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle vilja påstå att du har gjort vad du kan med maskinen. Därmed inte sagt att den är defekt på något sätt, de där Tormekarna upplever jag inte alls som de undermaskiner man först tror de är. Har du funderat på din slipteknik, hur mycket du trycker, hur du för eggen över ytan osv?
Om du menar att jag inte kan få den att gå rakare är det ju generalfel med deras kvalitetskontroll för någon tiondels mm kan man acceptera men inte flera mm.phl skrev:
Jag har testat både lätt, lagom och hårt tryck och får egentligen samma effekt och stenen "låter" på samma sätt dvs olika på de olika sidorna oavsett tryck, vilket bekräftar stenens skevhet.
Jag vet inte hur jag ska tolka det du skriver. I vilken axel menar du att slipstödet/jiggen ska vara parallell?pär h skrev:
Jag antog att svarv-jiggen som jag kört med skulle se till att slipstödets felvinkel duplicerades till stenens yta så att om stödet tex är 2 grader skev skulle stenens ovansida luta med 2 grader?
Måste jag köra mer med svarv-jiggen? Känns sådär att behöva svarva bort en mm från en splitterny sten bara för att stödet är snett! Har jag fått ett måndagsex eller är det förväntat att man ska behöva ställa in maskinen så att den slipar rakt?
Om du efter svarvningen drar ned anhållet mot stenen, ligger det då rakt mot stenen? Eller får du en glipa?
Om svarvjiggen är rak så borde du inte ha en glipa mellan stenen och anhållet. Förutsatt att anhållet inte har mer spel än att det håller samma position i förhållande till stenen hela tiden.
Om du sedan tar jiggen för raka eggar och placerar ett stål i som du vet har en rak egg, i jiggen på anhållet mot stenen, så borde du se om du får samma glipa eller inte.
Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag har större differens på min sten efter lite flitigt användande, men det påverkar inte direkt slutresultatet. Inte vad jag kan se i alla fall.
Om svarvjiggen är rak så borde du inte ha en glipa mellan stenen och anhållet. Förutsatt att anhållet inte har mer spel än att det håller samma position i förhållande till stenen hela tiden.
Om du sedan tar jiggen för raka eggar och placerar ett stål i som du vet har en rak egg, i jiggen på anhållet mot stenen, så borde du se om du får samma glipa eller inte.
Ska jag vara helt ärlig tror jag att jag har större differens på min sten efter lite flitigt användande, men det påverkar inte direkt slutresultatet. Inte vad jag kan se i alla fall.
Efter att ha svarvat stenen, är inte den nysvarvade ytan parallell med stången som jiggarna använder?J jarnesjo skrev:
Jag ser inte varför stenens nysvarvade yta ska behöva vara vinkelrätt mot den "stora" ytan.