Har precis packat upp min nya Tormek T4 som jag beställde från CO och testar den nya SV76-jiggen för stämjärn och hyveljärn. Stålet blir betydligt mer slipat på ena sidan vilket resulterar i en sned egg.
Detta är exakt den 2:a slipningen. Första testet var på min Global-kniv vilket inte krävde så mycket.
Jag har jämfört med anhållet och jag kan skönja en viss skillnad i höjd på stenen mot det hållet där stålet har slipats av mer. Jag har även försökt plana ut med medföljande stenen utan någon skillnad. Jag hör också hur det raspar mycket mer när man kommer till den sidan som slipas ojämnt.
Stålet ligger helt korrekt i jiggen.
Ska jag behöva köpa svarv-jiggen redan? ...eller är det ett reklamationsärende?
Man kan se på högra sidan av stålet att stenen slipar snett.
Detta är exakt den 2:a slipningen. Första testet var på min Global-kniv vilket inte krävde så mycket.
Jag har jämfört med anhållet och jag kan skönja en viss skillnad i höjd på stenen mot det hållet där stålet har slipats av mer. Jag har även försökt plana ut med medföljande stenen utan någon skillnad. Jag hör också hur det raspar mycket mer när man kommer till den sidan som slipas ojämnt.
Stålet ligger helt korrekt i jiggen.
Ska jag behöva köpa svarv-jiggen redan? ...eller är det ett reklamationsärende?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan se på högra sidan av stålet att stenen slipar snett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har också precis börjat använda min nyinköpta Tormek. Den slipar rakt utan problem, dock märker jag att stenen snabbt ändrar form efter ganska få slipningar.
Om jag var du skulle jag reklamera direkt. Du måste kunna utgår från att stenen är rak när den är ny.
Har du testat att lägga ett vinkeljärn eller något annat som du vet är 90 grader översidan och toppen på stenen?
Kan ju kanske var axeln som är sned? Eller anhållet?
Om jag var du skulle jag reklamera direkt. Du måste kunna utgår från att stenen är rak när den är ny.
Har du testat att lägga ett vinkeljärn eller något annat som du vet är 90 grader översidan och toppen på stenen?
Kan ju kanske var axeln som är sned? Eller anhållet?
Bra förslag med vinkelhaken! Varför tänkte jag inte på det?! :banghead:
Jag jämförde med anhållet och där tyckte jag mig skymta en liten liten glipa mellan stenen och anhållet men eftersom anhållet kan skilja med någon mm, beroende på hur man flexar emot när man spänner skruvarna, kändes det inte tillförlitligt att jämföra med det.
Känns däremot som att CO inte kommer att vara bästa kanalen för att få support. Man kanske ska vända sig direkt till Tormek som kan hjälpa till att felsöka?
Jag jämförde med anhållet och där tyckte jag mig skymta en liten liten glipa mellan stenen och anhållet men eftersom anhållet kan skilja med någon mm, beroende på hur man flexar emot när man spänner skruvarna, kändes det inte tillförlitligt att jämföra med det.
Känns däremot som att CO inte kommer att vara bästa kanalen för att få support. Man kanske ska vända sig direkt till Tormek som kan hjälpa till att felsöka?
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Den medföljande stenen är väl främst till för att ändra strukturen på stenen, inte för att plana till den. För övrigt så känner jag igen problemet från min egen T4. Jag har ingen universallösning men att mixtra lite med anhållet som phl skriver brukar funka, samt att svarva stenen med jämna mellanrum.
Fredrik
Fredrik
Anhållet måste vara parallellt med stenen sätt någon kloss emellan sten och anhåll och lås skruvarna. Börja där och se om det hjälper.
Att inte svarvjiggen följer med som standard är en gåta . Ja du måste ha den.
Det är inte så fånigt att det är lite gjutskägg eller så i jiggen.
Att inte svarvjiggen följer med som standard är en gåta . Ja du måste ha den.
Det är inte så fånigt att det är lite gjutskägg eller så i jiggen.
Får man lufta ett annat tormekproblem här? Har fått fördjupningar i slipstenen, tvärs ytan. Från höger till vänster alltså, på flera ställer runt stenen. Begriper inte hur man kan få sådant slitage på en sten som snurrar? Har bara slipat knivar och yxor, några timmar totalt.
Jadu Mathias hur har du slipat där
Skämt åsido har ingen aning hur det kan gå till. Det ända jag kan komma på är att det hugger men det märks väldigt väl inget som passerar obemärkt.
Kanske en dålig sten? jag hade ringt tormek
Skämt åsido har ingen aning hur det kan gå till. Det ända jag kan komma på är att det hugger men det märks väldigt väl inget som passerar obemärkt.
Kanske en dålig sten? jag hade ringt tormek
Det är mjuka inbuktningar. Ska ta ett kort. Några hugg har jag inte haft.pär h skrev:
Men det kan ju vara intressant att veta hur TS gör när han slipar. Det är lockande, speciellt med ett hyvelstål som har exakt bredd, att bara hålla stålet statiskt mot stenen. Då blir det lätt lite för mycket tryck på en sida. Det är något jag har kommit på mig själv med att göra. I och för sig svårt med tanke på hur jiggen är konstruerad, men det går nog att få lite flex i anhållet om man pressar lite för mycket.