Kanske t o m knacka Virveln/handtaget utåt med mindre slag.

Biter bättre än att dra.

• Gilla
Albireo
  • Laddar…
Har inte testat med tryckluft och dammsugare.
Strategin (just nu) är att skjuta / dra spjället ett antal ggr (40-50st)
Varje gång spjället rör på sig rasar det - en blandning mellan trä / "grus" / "cement".
Och upplever att spjället rör sig några mm mer - sedan jag började.
Har också funderat på "slag" utåt, men eftersom virveln/handtaget är så nära muren har jag inte lyckats få någon kraft. En draghammare kanske skulle kunna vara en lösning.
Blir mer och mer säker på att det är ett skjutspjäll.
Ibland har jag undrat om luckan ska tryckas inåt (men då kanske sot från dragpinnen, som då går tvärs genom rökkanalen när spjället är öppet, kan nå utanför muren)
Om jag var säker på att luckan ska dras utåt, är det möjligt att lägga en träbit mot muren och dra med ett koben (men svårigheten blir att få ett drag rakt ut efter stången.)
Det värsta som skulle kunna hända, är att nitarna som håller dragstången, går sönder.
Men då finns ingen återvändo - att hacka upp ett hål ovanför spjället....

Skulle nog inte försöka slå ut handtaget.
Tveksam till att det håller.

Bättre då att försöka trycka/knack ut spjället från insidan.
typ nått sånt här:
Ritning som visar en metod för att trycka ut ett spjäll från insidan med en pil som indikerar riktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tycker jag från bilderna inte att det ser ut som om det ska gå trycka in mer.
Avståndet från handtaget till muren ser ut att vara mycket kortare än längden på spjället.
Så om handtaget skulle gå skjuta in ända till muren så skulle spjället inte öppna helt.
Men det är utifrån bilderna ... du ser ju snabb hur det är i verkligheten

A Albireo skrev:
Har inte testat med tryckluft och dammsugare.
Strategin (just nu) är att skjuta / dra spjället ett antal ggr (40-50st)
Varje gång spjället rör på sig rasar det - en blandning mellan trä / "grus" / "cement".
Och upplever att spjället rör sig några mm mer - sedan jag började.
Har också funderat på "slag" utåt, men eftersom virveln/handtaget är så nära muren har jag inte lyckats få någon kraft. En draghammare kanske skulle kunna vara en lösning.
Blir mer och mer säker på att det är ett skjutspjäll.
Ibland har jag undrat om luckan ska tryckas inåt (men då kanske sot från dragpinnen, som då går tvärs genom rökkanalen när spjället är öppet, kan nå utanför muren)
Om jag var säker på att luckan ska dras utåt, är det möjligt att lägga en träbit mot muren och dra med ett koben (men svårigheten blir att få ett drag rakt ut efter stången.)
Det värsta som skulle kunna hända, är att nitarna som håller dragstången, går sönder.
Men då finns ingen återvändo - att hacka upp ett hål ovanför spjället....
Varför ovanför? Jag skulle nog knacka mig innåt på båda sidor om dragpinnen.
Såpass brett att spjället går att lirka ut.

Med "slå" tänker jag mer knacka.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Om jag börjar få en "glipa" i spjället ( så det börjar synas igenom är förslaget att bända underifrån, nog det bästa. Sant spjället skulle nog inte rymmas och det ska tryckas inåt.
Men vet fortfarande inte om det ska tryckas eller vridas...
Handtaget säger "vridas", men stumheten motsäger detta.
.
Det enda jag vet är att handtaget går att röra ca 1cm ut och in - känns fortfarande väldigt stumt att vrida. (eller trycka spjället underifrån)

Varför jag tänkte ett hål ovanför spjället är att jag kanske slipper fixa själva hålet för själva spjällaxeln (kanske är svårt att få till med murbruk mm.)

Normalt med en del spjäll för kakelugnar och en del vedspisar är att handtaget ska antingen skjutas in eller dras ut, vridas och tryckas tillbaka för att låsa i stängt läge. Helt öppen så faller det ner och står i längdriktningen i pipan.

Hur då faller ned?

Om det är ett vridspjäll så går det (på en del spjäll / alla?) att låsa om spjället ska vara öppet eller stängt.
Om spjället ska vara stängt trycker man in /eller drar ut?) stången för att låsa positionen.
Det är förödande om ett vridspjäll "råkar " stänga sig när man eldar...

H Hybro skrev:
Hur då faller ned?
När man normalt ändrar/stänger/öppnar ett spjäll i en skortsen, spjället sitter inte cenrerat på axeln och när det liksom ska öppnas ( brukar bara vara stängt eller helt öppet ) så av tyngden så fallar det runt och luckan blir hängande rakt ner. Det finns alltid en glipa mellan spjäll och pipa, det får ALDRIG bli helt tätt, ev gaser som finns kvar ska ut i himlen.

J jonaserik skrev:
När man normalt ändrar/stänger/öppnar ett spjäll i en skortsen, spjället sitter inte cenrerat på axeln ...
Om det är så att axeln inte sitter centrerad på ett vridspjäll (likt detta) Skjutspjäll med centralt fäste och skrapmärken, troligen installerat i en öppenspis.
Skapa konto

Då är det ett skjutspjäll som finns hos mig.
Fästet sitter i mitten och skrapstrecken tyder på skrapmärken (vet inte hur dessa uppkommit)
Närbild av en metallaxel med skrapmärken centrerad på ett vridspjäll.
Skapa konto

Men om det finns någon "springa" - Vet ej, men på den tid som denna öppenspis byggdes tror jag inte det fanns något krav om "springa" (tror jag minns fall när människor dog pga. syrebrist)

Snarare av coloxidförgiftning

Ja, det blir resultatet, Kolmonooxid bildas när inte förbränningen får tillräckligt med syre.

A Albireo skrev:
Om det är så att axeln inte sitter centrerad på ett vridspjäll (likt detta)[bild]

Då är det ett skjutspjäll som finns hos mig.
Fästet sitter i mitten och skrapstrecken tyder på skrapmärken (vet inte hur dessa uppkommit)
[bild]

Men om det finns någon "springa" - Vet ej, men på den tid som denna öppenspis byggdes tror jag inte det fanns något krav om "springa" (tror jag minns fall när människor dog pga. syrebrist)
Något liknade i utförandet på spjället då kanske. och när det är stängt så finns det en glipa som ev kvarvarande gaser kan gå igenom, så länge som skorstenen är varm.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.