Min fråga är dock fortfarande om ständigt forcerad ventilaion i spiskåpan är anledning till underkännande?

I protokollet från 2019 står det en not "u.s." för spiskåpan, vilket kanske kan tolkas som "Utan Spjäll"? Inget mer än så.

Utdrag ur kontrollprotokoll med tekniska värden och förkortningen "u.s." noterad under spiskåpa.

Bästa svaret

C
jarlh jarlh skrev:
Min fråga är dock fortfarande om ständigt forcerad ventilaion i spiskåpan är anledning till underkännande?
Formellt sett gäller följande enligt Plan- och byggförordningen beträffande kontrollens omfattning:
Text från Plan- och byggförordningen som beskriver kontrollpunkter för ventilationssystem i byggnader.

Man kan tycka att detta klockrent faller under punkt 4 - "systemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett". Så egentligen är det väl inte så mycket att orda om. Även om det inte är något direkt hälsoproblem får det ju trots allt även vissa praktiska konsekvenser att donet ständigt står i forceringsläge - ekonomi, rumstemperatur och balansen i systemet. Dessutom är det inte direkt något dyrt fel att åtgärda.

Så jag ser inte något som talar för att detta är något att hålla på och lägga tid och energi på att fajtas om, utan det är väl bara att fixa?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Ja det kan listas som felaktigheter som ska åtgärdas i OVK-besiktningen. Det beror på att vad som ska kontrolleras inkluderar:

- att ventilationssystemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett.
- att funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet i huvudsak överensstämmer med de föreskrifter som gällde när systemet togs i bruk
- att undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för att förbättra energihushållningen i ventilationssystemet och som inte medför ett försämrat inomhusklimat.

Förutsatt att forcering var en del av originalfunktionen så är det ett fel som kan slås ned på vid OVKn.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

(Edit: Tvåa på den.)

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
Claes Sörmland
@jarlh vem var ansvarig för underhållet av denna spiskåpa? Faller det på dig eller på föreningen enligt stadgarna?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@jarlh vem var ansvarig för underhållet av denna spiskåpa? Faller det på dig eller på föreningen enligt stadgarna?
Stadgarna säger:
Textutdrag som listar ansvar för inredning och utrustning i kök, inklusive vitvaror och köksfläkt.

Nu är detta iofs inte en fläkt, utan bara kåpa med ett utsug, som monterats av lägenhetsinnehavare i efterhand i samband med köksrenovering.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så man kan nog räkna med att detta faller på dig.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.