Plåta även elcentralen så med säkringarna. Det låter tveksamt om det är trefas i lägenheten.

Här är dosan:
20131001_221413[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och här är märkesskylten:
IMAG0186.jpg
Skapa konto

Pizzakillen skrev:
Nu ska vi se: Jag vet inte riktigt hur man mäter med en multimeter, men jag har en. Är det bara att sätta den på AC-mode och sätta den svarta på jord och den röda på varje kabel i tur och ordning? Måste man skruva ut sladdarna innan?

Spisen har aldrig funkat, vi är relativt nyinflyttade och den byttes eftersom den förra gick sönder. Det kan vara så att den förra spisen behövde nolla och att den här inte gör det, men jag vet inte.

Vid väggen är det bara en tjock grå sladd som går in, som sedan går till elcentralen.

Säkringarna är kollade och bytta och på 20A vardera.

Om jag får fram att den blåa är en nolla genom att mäta, är det bara att kapa den och tejpa över den med lite eltejp och sedan bygla den andra fasen uppe i vänstra hörnet, som i bild 2?

Tack för alla snabba svar!
Multimetern skall stå på AC spänning (ACV) med ett mätområde över 400 V och mätsladdarna skall vara anslutna för spänningsmätning OBS EJ 10 A strömuttaget. Vilken kabelfärg du ansuter på vilken spelar ingen roll vid AC. Inga kablar behöver lossas på spisen vid mätningen Prova endast med avstängda plattor och med påsatta plattor.

På dina bilder ser det ut att vara felkopplat Det verkar komma 5 ledare tunna ledare från väggen. Dom ledarna verkar vara för tunna för att skyddas av 20 A säkringar.

Du måste speca vilka färger som går ihop med vilka eftersom det är svårt att se bilden samt även mäta.

Redigerat:
Här är elcentralen. Provar nog multimetern imorgon, lite sent nu!
IMAG0187.jpg
Skapa konto

Göran.W
Den blå kabeln är med 99% säkerhet fel kopplad.
Den sitter väl på den gråa nu som bör vara nollan och dom 3 gröna bör vara fas så den blåa ska till nästan 100% flyttas till den lediga gröna kabeln men mät först.
Du ska ha 230 volt mellan den lediga gröna och den grå.
Har du det ska blå till grön.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kan det vara så att de 3 första automatsäkringarna märkta med 1, är 10 eller 16A och går till spisen?
Prova att bara flippa ner dom och mät i dosan.
Tror att gängsäkringarna är dina huvudsäkringar.

Med anledning av att du har 20A (blå) huvudsäkringar så kolla på räkningarna från nätägaren om du abonnererar på 20A, normalt har man max 16A huvudsäkringar i lägenheter. Om du abonnererar på 20A så kostar det onödigt mycket.

Tack för all hjälp! Spisen funkar perfekt nu! (jag kopplade om sladdarna bakom dörren, efter att jag kollat med multimeter)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.