Hej!

Jag är i stort behov av att äta ugnsgratinerad mat (bl.a. pizza) och kan inte göra det eftersom vår ugn (och en av fyra plattor) inte blir varm. Jag misstänker att spisen är felkopplad. Så här ser kopplingen ut idag:
IMAG0183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och såhär står det att det ska kopplas in lite ovanför:
IMAG0184.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser detta rätt ut?

Tack på förhand!
 
det är ju en 3 fas spis och faserna ser ju att att vara kopplade rätt och du har en sladd dragen till jorden, vad du kan sakna är nollan, kolla så att den är framdragen i uttaget genom att mäta spänningen mellan faserna och nollan. Om spisen saknar nolla men skall ha det då kan det strula
 
Det står väl inget om nolla på skylten? Kolla så att det är ström i alla tre faserna, och kolla så att det finns jord och att den har god kontakt.
 
Kolla säkringarna, någon nolla behövs inte till den spisen.
 
Kopparkullen skrev:
Kolla säkringarna, någon nolla behövs inte till den spisen.
Edit: 2:a på den....
 
3 Fas spis utan nolla. Som går köra på 2 fas utan nolla.

Byglen till höger ligger dessutom på rätt plintar så inget som är fel där häller.

Kolla så att säkringarna till ugnen är hela. Alla 3. Hade en servissäkring som var sönder i ett par dagar innan jag fattade varför några plattor var sega. Upptäckte det inte direkt då tv mm faktiskt fungerade på "ynka" 47V. Inget jag rekommenderar alls att testa.

Det du bör göra är att kolla dosan/kontakten så att Brun, Svart och Blå är inkopplad på L1, L2, L3 i dosan. Blå luras lite då den inte är nolla i detta fallet.
 
Har det fungerat tidigare?

Hur ser det ut i andra änden av kabeln, vid väggen?
 
Mät i den öppna anslutningsplinten med t.ex en multimeter.

L1 - L2 skall ha 400 V

L2 - L3 skall ha 400 V

L3 - L1 skall ha 400 V

L1 .- skyddsjord skall ha 230 V

L2 .- skyddsjord skall ha 230 V

L3 .- skyddsjord skall ha 230 V

Spänningarna kan variera något. Gör mätningen med både frånslagen spis och tillslagen spis, värdena kommer att variera något litet.
 
Blå skall väl bort och bygeln flyttas upp till vänster ? Fas är väl aldrig blå ?
 
RoBo skrev:
Blå skall väl bort och bygeln flyttas upp till vänster ? Fas är väl aldrig blå ?
Jo tyvärr är den ofta det i spiskablar eftersom 4 ledare tillverkas med det färgschemat som standard. Bäst hade vart om L3 var grå som standarden rekommenderar som L3.

Inga byglar skall flyttas i det här läget
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Jo tyvärr är den ofta det i spiskablar eftersom 4 ledare tillverkas med det färgschemat som standard. Bäst hade vart om L3 var grå som standarden rekommenderar som L3.

Inga byglar skall flyttas i det här läget
Alltså är det bara mäta för att veta. Var hyfsat säker på att det va 2 fas.
 
Nu ska vi se: Jag vet inte riktigt hur man mäter med en multimeter, men jag har en. Är det bara att sätta den på AC-mode och sätta den svarta på jord och den röda på varje kabel i tur och ordning? Måste man skruva ut sladdarna innan?

Spisen har aldrig funkat, vi är relativt nyinflyttade och den byttes eftersom den förra gick sönder. Det kan vara så att den förra spisen behövde nolla och att den här inte gör det, men jag vet inte.

Vid väggen är det bara en tjock grå sladd som går in, som sedan går till elcentralen.

Säkringarna är kollade och bytta och på 20A vardera.

Om jag får fram att den blåa är en nolla genom att mäta, är det bara att kapa den och tejpa över den med lite eltejp och sedan bygla den andra fasen uppe i vänstra hörnet, som i bild 2?

Tack för alla snabba svar!
 
Göran.W
Inkopplingen i spisen är korrekt men någon förvirrad installatör kan ha kopplat nolla på den blåa istället för fas.
Har råkat ut för det ett antal gånger där man följer färgerna i dosan i väggen så jag har fått åka ut och göra om och rätt.
Det roliga eller tråkiga för kunden är att mitt besök kostar precis så mycket som hem körning med installation av den nya spisen kostar.
Det kan vara en kass säkring med men då brukar 2 plattor plus ugnen lägga av.
 
20 A säkringar är rätt ovanliga vid trefas spis installationer, det normala är 3 st 16 A säkringar.
Däremot används ofta en 20 A säkring vid enfas installationer, där denna spistyp ej passar. Fråga 2 ?? är vi Sverige eller är det Norge där 2 st säkringar är vanliga p.g.a deras elsystem
 
Redigerat:
Ok, den är fast ansluten. Skruva ur säkringarna och öppna doslocket där kabeln är kopplad. Ta ett foto av dosan och lägg upp här...
20A trefas är 13,8kW... Ta ett kort på märkskylten på spisen oxå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.