Mattias L. wertok skrev:
Självklart inte att den lär sig något men något i spisen måste ju begränsa att den inte använder mer än 10A och det är det som är konstigt då det i informationen om spisen anges att den behöver 3x16A. Fånig kommentar om jag får säga vad jag tycker.
INte jag som skrev att den måste veta hur stor säkringen är. Det va du och det va det jag svarade på och förklarade varför den inte kan veta det om det nu inte fanns någon inställning för detta.
Troligen klarar man sig till 90% med 3x10A men i dessa 10% man faktiskt kör fullt på alla plattor och ugn en längre stund så går säkringarna.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
INte jag som skrev att den måste veta hur stor säkringen är. Det va du och det va det jag svarade på och förklarade varför den inte kan veta det om det nu inte fanns någon inställning för detta.
Troligen klarar man sig till 90% med 3x10A men i dessa 10% man faktiskt kör fullt på alla plattor och ugn en längre stund så går säkringarna.
Ordet veta var kanske dumt, ordet begränsning hade nog passat bättre fel av mig.

Moderna spisar brukar ju ha en inställning där man anger säkringsstorlek. Är den ställd på 10A så är det inte så konstigt att säkringarna håller och det blir dålig fart om man vrider på alla plattor.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Moderna spisar brukar ju ha en inställning där man anger säkringsstorlek. Är den ställd på 10A så är det inte så konstigt att säkringarna håller och det blir dålig fart om man vrider på alla plattor.
Ok, ja jag försöker hitta en installationsmanual men ännu inte lyckats men det kan mycket väl vara så och då förklaras en hel del.

Nix, glöm säkringar o allt sånt, 16a är att föredra men kan funka skapligt med 10a beroende på central, i vilket fall så påverkar detta inte effekten!

Kan tänka mig att det är effektregleringen du känner av, det sitter två ”moduler” i hällen som gör allt arbete (2 zoner till varje modul)
När du kommer upp i max effekt för vad den modulen klarar så börjar den effektbegränsa. Det är så dem är byggda helt enkelt, pga den höga effekten man plockar ut med induktion.

Tänk även på att du kan tappa otroligt mycket effekt beroende på vilket kärl du använder, material i botten, storlek, konkavhet osv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.