Hej alla
Jag har försökt förkovra mig både i forumet och Spisbibeln men tyvärr inte förstått om denna spis är optimalt inkopplad. Det handlar om en Electrolux EKI6752AOX induktionsspis: https://www.electroluxhome.se/vitvaror/spis/induktionsspis/eki6752aox/
Anledningen till frågan är att jag tycker den är seg när man använder flera "plattor". Säkringarna är 3x10A. Bara det kan jag tycka är märkligt att dessa inte löst ut då det på länken ovan står att det ska vara 3x16A om då spisen använt full effekt så borde dessa ju lösa ut ganska omgående antar jag?
Bifogade bilder är det jag vet. Centralen, hur den är kopplad har jag ingen aning om och om det behöver kollas så får jag ta hem elektriker. Det är väl där det slutar också om det visar sig att den inte är helt rätt inkopplad.
Eluttagets insida med synliga kablar och skruvanslutningar för en induktionsspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
El-schema på en etikett som visar kopplingar för 230V och 400V för en induktionsspis.
Skapa konto
Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar och säkringar, som kopplar till en induktionsspis.
Skapa konto

ser ju rätt ut men har du kollat så du har spänning på alla faser då?

Varför inte säkra upp till 3x16 A om den nu är seg?

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
För att den inte kommer bli snabbare av att det sitter andra säkringar på plats. Säkringar begränsar inte strömmen. De bryter den när man försöker ta ut mer.
En liten brasklapp måste jag dock lägga in om att spisen ev har en inställning där man talat om att det är säkrat till 10A och då är det anledningen till att spisen är seg.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
ser ju rätt ut men har du kollat så du har spänning på alla faser då?
Ja, mätt och alla tre ger 230V.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inge av säkringarna har någonsin löst ut så den vill av någon anledning inte ha mer än vad de tål.

snuttjulle snuttjulle skrev:
För att den inte kommer bli snabbare av att det sitter andra säkringar på plats. Säkringar begränsar inte strömmen. De bryter den när man försöker ta ut mer.
En liten brasklapp måste jag dock lägga in om att spisen ev har en inställning där man talat om att det är säkrat till 10A och då är det anledningen till att spisen är seg.
Hittar inget om en sådan inställning i manualen, däremot sprang jag på detta:
Diagram som illustrerar effektregleringsfunktion för kokzoner anslutna till enfas med instruktioner.
Och om alla 4 kokzoner delar på en fas så är det kanske inte så konstigt att den inte klarar när man vill ha hög effekt igång på alla 4 zoner. Det är inte ofta men ibland blir det så.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Självklart men med 3x16 har man möjlighet att kräma mer om man vill byta upp sig från en seg till en annan

Mattias L. wertok skrev:
Och om alla 4 kokzoner delar på en fas
den biten av manualen är inget under av tydlighet... det verkar osannolikt att alla fyra zonerna delar på en och samma fas, däremot att två zoner delar på en fas är rätt vanligt i hällar

och som bilden möjligen försöker illustrera så skulle detta kunna gälla parvis, alltså de två zonerna inom ett par försöker begränsa det maximala uttaget

säger inte hällen något när du upplever den som seg? alltså visar displayerna fortfarande din inställda nivå, eller begränsar den vilken värme du kan "beställa fram"?

harka harka skrev:
den biten av manualen är inget under av tydlighet... det verkar osannolikt att alla fyra zonerna delar på en och samma fas, däremot att två zoner delar på en fas är rätt vanligt i hällar

och som bilden möjligen försöker illustrera så skulle detta kunna gälla parvis, alltså de två zonerna inom ett par försöker begränsa det maximala uttaget

säger inte hällen något när du upplever den som seg? alltså visar displayerna fortfarande din inställda nivå, eller begränsar den vilken värme du kan "beställa fram"?
Den är tydlig med vad varje zon får för effekt om jag sätter alla fyra på 9 tex så kommer dom parvis flexa mellan 6 och 9 tex i displayen.

Men vet spisen om att den är max 10A?

Jag har varit med om en induktionshäll som var inbyggd i bänken så att kylluften som hällens lilla fläkt tryckte in i elektroniken värmdes upp och blåstes ut - i samma stängda utrymme som insuget. Samma luft gick runt runt, blev varm och så reglerade hällen ner max-effekt för att inte ta skada.

Det var luftöppning till elektroniken (underisdan) som fick upp farten på vattenkoket!

Även här blev jag inringd för att kunden trodde på fel koppling...

S Soltorp40 skrev:
Men vet spisen om att den är max 10A?

Jag har varit med om en induktionshäll som var inbyggd i bänken så att kylluften som hällens lilla fläkt tryckte in i elektroniken värmdes upp och blåstes ut - i samma stängda utrymme som insuget. Samma luft gick runt runt, blev varm och så reglerade hällen ner max-effekt för att inte ta skada.

Det var luftöppning till elektroniken (underisdan) som fick upp farten på vattenkoket!

Även här blev jag inringd för att kunden trodde på fel koppling...
Den måste väl veta det eftersom säkringarna inte går? Intressant med luftflöden, nu är detta en spis så det bör ju inte bero på det?

Mattias L. wertok skrev:
Den är tydlig med vad varje zon får för effekt om jag sätter alla fyra på 9 tex så kommer dom parvis flexa mellan 6 och 9 tex i displayen.
men då är den ju tydlig med att den begränsar effekten på plattorna för att inte överbelasta säkringarna eller sig själv

de hällar jag känner bäst är Siemens med döttrar och där går det att ställa in vid vilken uttagen maxeffekt som den ska gå in och begränsa användarens matlagningsglädje – men det verkar inte eluxen bjuda på

Mattias L. wertok skrev:
Den måste väl veta det eftersom säkringarna inte går? Intressant med luftflöden, nu är detta en spis så det bör ju inte bero på det?
Hur kan spisen lära sig att säkringen inte går? Menar du att de har någon räknare som om strömmen går några gånger om spsen går på full effekt så skulle den fatta och dra ner effekt nästa gång? Riktigt där tror jag inte tekniken är än även om det lätt skulle fixas är det ingen som vill ha en sådan funktion.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Hur kan spisen lära sig att säkringen inte går? Menar du att de har någon räknare som om strömmen går några gånger om spsen går på full effekt så skulle den fatta och dra ner effekt nästa gång? Riktigt där tror jag inte tekniken är än även om det lätt skulle fixas är det ingen som vill ha en sådan funktion.
Självklart inte att den lär sig något men något i spisen måste ju begränsa att den inte använder mer än 10A och det är det som är konstigt då det i informationen om spisen anges att den behöver 3x16A. Fånig kommentar om jag får säga vad jag tycker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.