Ja precis så blir det med 1-fas men alla byglingar måste alltså sättas dit så det stämmer med bilden. Sedan måste man lära sig att inte sätta på för mycket av spisen samtidigt så att säkringen inte löser ut.

J Josth skrev:
Ja precis så blir det med 1-fas men alla byglingar måste alltså sättas dit så det stämmer med bilden. Sedan måste man lära sig att inte sätta på för mycket av spisen samtidigt så att säkringen inte löser ut.
Du menar att 4 och 5an ska byggas ihop har kvar den gamla kontakten, men ska ja ändå bara köra nolla jord och fas och räcker de ändå med 2,5 kvadrat kabel?

F Filip Lundqvist1 skrev:
Du menar att 4 och 5an ska byggas ihop har kvar den gamla kontakten, men ska ja ändå bara köra nolla jord och fas och räcker de ändå med 2,5 kvadrat kabel?
För är de inte 3 fas när de är ett sånt uttag jag har eller har jag fel?

1-2-3 samt 4-5 byglas som i bilden. Som tidigare sagts så räcker 4 mm² till 20 A och själva lösa anslutningskabeln till spisen kan vara 2,5 mm².

Fairlane
Ett sådant uttag kan användas till tre faser, eller två, eller en. Du har bara en säkring till spisen, så bara en fas. Uttaget i sig förändrar inte det.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Perilex är ett uttag för upp till 3-fas med nolla och jord men hos dig är alltså bara ett av fas-stiften inkopplade. Bara att titta på den gamla stickproppen och göra likadant.

Så jag förstått de rätt så ska ja antingen köra samma Utag eller en kopplingsdosa och bara koppla in jord brun 1 och blå 4 och sen skarva 4 med 5, stämmer de?😁

Nej när du har 1-fas ska du koppla som i bilden för alternativ 1N~.

Det där är en sån där ljugspis vi hade uppe för inte länge sedan som bara har två faser kopplade internt så trefas-kopplingalternativet är båg & ljug.

Anslutningspanel för ljugspis med märkningar: PE, 1-5, kabelanslutningar och text "Inte kopplad" vid nummer 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1:an och 3:an ska kopplas samman (via #2 om man vill) och blir då fas in L1
4:an och 5:an kopplas samman och blir då nolla N
PE kopplas ensam gröngul.

Diagram med elanslutning för ljugspis, visar kopplingar för 1N~ system med två faser, PE, L1 och N markerade för 220–240V.

Koppla enligt följande,
Elektrisk kopplingsplint med fem anslutningar, där kablar är förbunda mellan plintar 4 och 5; koppling illustrerar bygelschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byglingen som sitter på plint5 kan du använda för att bygla 4 & 5.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad säger den då, förstår mig inte på scheman
Ska du verkligen ge dig på att koppla då om du inte förstår? Inlägg #19 gäller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Koppla enligt följande,
[bild]

Byglingen som sitter på plint5 kan du använda för att bygla 4 & 5.
Ska ja då dra en 2,5 kvadrat mellan 1,3?

Ska ja då dra en 2,5 kvadrat mellan 1,3?
Räcker med 1.5 mm²

1:an är fas och 4:an nolla för ena delen av spisen
3:an är fas och 5:an är nolla för andra delen.
Andra delen drar mycket mindre ström, därför är det klenare kablage på den.

Okej tack så jättemycket för hjälpen men kan ja ta bort uttaget och köra en kopplings box istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.