Hej
Har precis köpt en https://www.bosch-home.se/sv/produc...istaende-spisar-med-induktionshall/HLN39A060U
Har 20A säkring till spisen så det ska väll funka men min fråga är ska ja köra mina gamla Utag perilex och koppla in motsvarande färger som på bilden, vilken kvadrat behöver jag på kablarna jag köper och varför är nolla brun och L tjockare än vad de små bruna och blåa är,
Tack för svar

• Elschematikett för Bosch spis med symboler och anslutningar för olika nät, inklusive PE, L1, L2, L3 och N för 3N~ och 2N~ kopplingar, spänning 220-240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inkopplingspanel på baksidan av spis med flera färgade elkablar anslutna, inklusive brun, blå, och gulgrön, som visas för elektrisk installation.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Har du enfas eller trefas?

Har du trefas BYT spisen, den där bör inte säljas i Sverige.
Den där spisen använder en fas, 20A, till hela hällen och en fas till ugnen.

Perilexkontakten (den vanliga) är bara klassad för 16A.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
De interna ledningarna inuti spisen är bara dimensionerade för exakt behov i en viss del av spisen.

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Har du enfas eller trefas?

Har du trefas BYT spisen, den där bör inte säljas i Sverige.
Den där spisen använder en fas, 20A, till hela hällen och en fas till ugnen.

Perilexkontakten (den vanliga) är bara klassad för 16A.
Asså menar du hemma eller spisen?

F Filip Lundqvist1 skrev:
Så vad behöver jag 2,5 kvadrats kabel? Räcker de?
Från gruppcentralen till anslutningsdosan behöver det vara 4 mm² om den ska kunna säkras av med 20A.

Från anslutningsdosan till spisen får man gå ner ett steg, så där räcker 2,5 mm².

F Filip Lundqvist1 skrev:
Asså menar du hemma eller spisen?
Hemma, finns det tillgång till trefas?
Om ja, byt spisen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur ber
Demmpa Demmpa skrev:
Från gruppcentralen till anslutningsdosan behöver det vara 4 mm² om den ska kunna säkras av med 20A.

Från anslutningsdosan till spisen får man gå ner ett steg, så där räcker 2,5 mm².
Hur vet jag vad som är i väggen? I proppskåpet står de 20a under spis skärningen. Så ska ja byta till vanligt eluttag eller ska ja köra på de gamla?

Du behöver byta till en anslutningsdosa för spisen, Perilix standarduttag är bara för 16 A. Ledningarna från säkringen till dosan bör vara 4 mm² redan nu eftersom säkringen är 20 A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Så ser de ut

• Proppskåp med märkta säkringar för spis, bel. uttag och tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Vit väggkontakt mot beige vägg med trälist i botten.
    Skapa konto
Ser ganska gammalt ut men det Perilexuttaget ska vara godkänt för upp till 25 A eftersom stiftet för jordanslutningen är vertikalt! Bra det. Har du kvar motsvarande stickpropp då alltså?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okej, en anslutningsdosa och sen bara köra wago i dem? Vilka kablar behöver ja koppla in? Behövs alla användas?

Har du inte kvar Perilex stickpropp för 25 A alltså? De är svåra att få tag på. Eftersom du bara har 1-fas där du bor ska du koppla för 1-fas 1N~.

J Josth skrev:
Har du inte kvar Perilex stickpropp för 25 A alltså? De är svåra att få tag på. Eftersom du bara har 1-fas där du bor ska du koppla för 1-fas 1N~.
Så då bara nolla fas och gjord?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.