7 574 läst · 20 svar
8k läst
20 svar
Spirorör genom fasad, från ftx till kombidon? isolering? ljudisolering?
Tack, en fråga, alla rör, dragningar kommer att vara inomhus, vi har ingen vind, så rören kommer att gå längs väggen i sovrum, längs tak i vardagsrum, behöver jag isolera dessa alls då? Jag tänkte att det bara behövdes mellan utsida och aggregat så länge man är inomhus i 20° med allt?H håbbe1961 skrev:Hej,
Har projekterat vent. lösningar förr, så här brukade jag göra. FTX kräver att alla frånlufts kanaler har en isolering på minst 50mm, i kallutrymmen minst 80mm för att utnyttja värmeväxling. Tilluftskanalerna bör också isoleras med 50mm om det är långa kanal dragningar. Ljudämpare skall sitta på aggregatet för tl + fl. flexdämpare kan sättas på tl uttagen till sovrum och mellan sovrum. I övrigt, vistas man inte i närheten av kombidonet, ex uteplats så kan man spara in den kostnaden på ljuddämpare. Kombidonet måste sitta på norra sidan av huset för att undvika solvärmen. Kondensskydd 30mm på intagets kanal är brukligt.
H håbbe1961 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett av sovrummen, tanken är att rören ska gå längs väggen, och sedan bygger man för med en spånskiva...
Läste på Östbergs produktsida: Tilluftskanal och frånluftskanal ska värmeisoleras om de placeras i kallt utrymme (inte aktuellt för mig). Tilluftskanalen bör även kondensisoleras vid montage i varmt utrymme vid låga inblåsningstemperaturer (hur kan det bli låga inblåsningstemperaturer? Trodde hela poängen var att det skulle ju inte bli det...)H håbbe1961 skrev:Hej,
Har projekterat vent. lösningar förr, så här brukade jag göra. FTX kräver att alla frånlufts kanaler har en isolering på minst 50mm, i kallutrymmen minst 80mm för att utnyttja värmeväxling. Tilluftskanalerna bör också isoleras med 50mm om det är långa kanal dragningar. Ljudämpare skall sitta på aggregatet för tl + fl. flexdämpare kan sättas på tl uttagen till sovrum och mellan sovrum. I övrigt, vistas man inte i närheten av kombidonet, ex uteplats så kan man spara in den kostnaden på ljuddämpare. Kombidonet måste sitta på norra sidan av huset för att undvika solvärmen. Kondensskydd 30mm på intagets kanal är brukligt.
Systemet är uppe. Var rätt jobbigt, men nu har vi låga CO2, hade 9 pers och kunde hålla bra värden, varmluftspumpen behöver inte gå lika mkt, men kanske nollsummespel då ftx drar ström. Men luften i sovrummen känns frisk. Tidigare Alnor flytta luft lät för mkt, samt högt CO2, detta är så mkt tystare. Totalkostnad under 30.
Logga in
Skapa konto